Opiskelun haasteet ja voimavarat: Opiskelijoiden kokemuksia

Opiskelua haastavat ja edistävät tekijät

Opiskelua haastavat tekijät kuten mielenterveysongelmat (masennus, ahdistuneisuushäiriö), sairastumisesta toipuminen, ristiriitaiset ohjeistukset, Moodlessa opintojaksojen työtilojen sekavuus, ja palautusmääräaikojen kasautuminen hidastavat merkittävästi opintojen etenemistä. Myös taloudelliset vaikeudet, uniongelmat sekä epävarma maailmantilanne ja poliittinen ilmapiiri luovat lisähaasteita.

Toisaalta opintoja edistävät tekijät, kuten motivoivat opettajat, opintojaksojen joustavuus, hyödylliset harjoitustehtävät, henkilökohtaisessa elämässä tapahtuneet positiiviset muutokset, turvallinen ilmapiiri ryhmätöissä, kiinnostavat opintojaksot ja opiskelukavereiden tuki, lisäävät opiskelumotivaatiota ja auttavat opiskelijoita selviytymään haasteista.

Voimavarojen riittävyys

Edellä mainitut mielenterveysongelmat, taloudelliset vaikeudet ja muut elämänmuutokset ovat vaikuttaneet opiskelijoiden kykyyn keskittyä ja edistää opintojaan. Useat opiskelijat mainitsevat, että voimavarat ovat rajalliset ja stressi kasaantuvista tehtävistä sekä määräaikojen saavuttamattomuus kuormittavat heitä.

Toisaalta jotkut opiskelijat kokevat, että voimavarat ovat riittäneet silloin, kun he ovat voineet keskittyä opintoihin häiriöttä tai kun he ovat pystyneet löytämään tasapainon opiskelun ja muun elämän välillä. Riittävyyteen vaikuttaa myös se, että opiskelijat sallivat itselleen hitaamman etenemistahdin ja toisissa tilanteissa kykenevät keskittymään opintoihin tehokkaammin. Tuki ja apu opettajilta, joustavuus opintojen suhteen sekä oma aktiivinen ajanhallinta ovat auttaneet joitain opiskelijoita selviytymään paremmin.

Opiskelijoiden voimavarat ovat olleet paikoin koetuksella, mutta jotkut ovat löytäneet keinoja selviytyä ja jopa edistyä opinnoissa haasteista huolimatta. Tämä osoittaa, että opiskelijoiden kokemukset ovat hyvin yksilöllisiä, ja voimavarojen riittävyys vaihtelee suuresti henkilökohtaisen tilanteen ja käytettävissä olevien tukimuotojen mukaan. On tärkeää miettiä koulutuksissa ja koko Karelian tasolla, miten yksilöllisyyttä olisi mahdollista tukea.

Sitoutuminen opintoihin

Vastausten perusteella opiskelijoiden sitoutuminen eri opintojaksoihin vaihtelee ja riippuu useista tekijöistä, kuten opintojaksojen sisällöstä, opetuksen kiinnostavuudesta, joustavuudesta, vaihtelevista suoritustavoista, opettajien tuesta ja opiskelumuodosta sekä omasta sen hetkisestä elämäntilanteesta.

  1. Opiskelutyyli, mieltymykset: Monet opiskelijat ilmaisevat, että voivat sitoutua paremmin, kun voivat keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Erityisesti käytännön harjoittelut ja projektit saavat positiivista palautetta, kun taas teoreettisemmat ja kirjoituspainotteiset opintojaksot tuntuvat vähemmän motivoivilta ja alentavat sitoutumista. Kontaktiopetus ja lähiopetustunnit auttavan opiskelijoita sitoutumaan paremmin, kun taas etäopetus ja oma-aloitteinen opiskelu koetaan haastaviksi ja ne heikentävät monen opiskelijan motivaatiota ja suoriutumista. Opiskelijat arvostavat henkilökohtaista ohjausta ja tukea, ja he kokevat, että syyllistämättä tarjottu apu auttaa heitä osallistumaan aktiivisemmin opetukseen.
  2. Opettajan ja ohjauksen vaikutus: Opettajan asenne, opetustyyli ja tuki vaikuttavat suuresti opiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Kannustavat ja tukea tarjoavat opettajat lisäävät sitoutumista, kun taas kritisoiva ja ”tylyttävä” ote heikentää motivaatiota ja johtaa muun muassa alisuoriutumiseen tai jopa kyseisen opinnon rästiin jättämiseen.
  3. Pari- ja ryhmätyöt: Pari- ja ryhmätöiden dynamiikkahaasteet tuovat esiin sekä positiivisia että negatiivisia näkökohtia sitoutumisessa tehtävien suoriutumiseen. Vaikka pari- ja ryhmätyöt voivat lisätä sitoutumista yhteisen vastuun vuoksi, voi yksittäisten opiskelijoiden ”vapaamatkustaminen” heikentää suoriutumista.
  4. Opiskelijoiden motivaatio ja asenteet: Jotkut opiskelijat ilmaisevat vahvan sitoutumisen kaikkiin opintoihinsa, kun taas toiset kokevat vähentävänsä sitoutumistaan saadakseen ”hengähdystauon”. Tämä osoittaa, että henkilökohtaiset motivaatiotekijät ja elämäntilanne vaikuttavat merkittävästi opintojen edistämiseen. Opiskelijat, jotka ovat itse motivoituneita ja arvostavat oppimista, kykenevät sitoutumaan oppitunneille tehokkaammin. Motivaatiota lisäävät myös kiinnostava oppisisältö ja opiskelutoverien tuki.
  5. Suunnittelu ja ajanhallinta: Osa opiskelijoista korostaa suunnittelun ja ajanhallinnan merkitystä sitoutumiselle. Hyvin suunniteltu opiskeluaika ja selkeät tavoitteet auttavat pitämään motivaation yllä ja sitoutumaan tehokkaasti opintoihin. Opiskelijat kokevat motivaatiota alentavana sen, jos opettaja ei tue opiskelijan omaa tavoitetta, joka voi olla korkea tai matala.
  6. Henkilökohtainen jaksaminen ja elämäntilanne: Monet opiskelijat kokevat, että uniongelmat, ahdistuneisuus, uupumus ja muut henkilökohtaiset haasteet vaikeuttavat heidän kykyynsä keskittyä ja sitoutua oppitunneille. Tämä johtaa siihen, että oppitunteja jätetään väliin tai että osallistuminen ei ole täysipainoista vaan alisuoriudutaan ja siten myös pahimmillaan ”häiritään” toisten oppimista. On tärkeää myös tunnistaa ja tunnustaa se, että alisuoriutuminen ei ole suora synonyymi heikentyneeseen opiskelukykyyn tai -menestykseen.
  7. Järjestelyihin liittyvät haasteet: Esimerkiksi parkkipaikkojen vähyys kampuksella tai harvoin järjestetyt oppitunnit voivat vaikuttavaa negatiivisesti opiskelijoiden kykyyn osallistua opetukseen.

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka useimmat opiskelijat pyrkivät sitoutumaan oppitunneille ja -tunneilla, moninaiset haasteet heikentävät heidän kykyään osallistua tehokkaasti opetukseen ja oppimiseen. Opettajien tuki, opiskelujen joustavuus (muun muassa tiedon omaksuminen ja opiskelun tukimuodot) ja henkilökohtaisten haasteiden huomioiminen ovat avainasemassa opiskelijoiden sitoutumisen parantamiseksi. Ei ole vain yhtä tekijää siihen, miten voimakkaasti tai millä tavalla opiskelijat omistautuvat opintoihin.


Kirjoittaja:

Maarit Ignatius, opinto-ohjaaja, opettaja, median koulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kansikuva: Pexels / Vlada Karpovich