Opiskelijoiden kokemuksia ryhmätöiden tehokkuudesta sekä ajanhallinnan haasteista

Tässä artikkelissa on kuvattu niitä haasteita ja mahdollisuuksia, joita ammattikorkeakouluopiskelijat kohtaavansa opintojensa aikana toisten opiskelijoiden kanssa työskennellessä. Ryhmätyöt tarjoavat tärkeän alustan yhteistyölle ja vastuun jakamiselle, mutta ne tuovat mukanaan myös haasteita kuten vastuun liiallisen kasaantumisen ja yhteistyöongelmat. Ajanhallinta puolestaan osoittautuu toistuvasti kriittiseksi tekijäksi opintojen onnistumisessa. Opiskelijat kamppailevat jaksamisensa rajoissa tehtävien priorisoinnin ja määräaikojen noudattamisen kanssa. Nämä kokemukset heijastavat laajempia kysymyksiä opiskelijoiden hyvinvoinnista ja tarpeesta tukea heidän oppimispolkujaan paremmin. Artikkelissa kuvatut opiskelijoiden kokemukset on koottu Karelian median koulutuksen opiskelijoille tehdystä kyselystä.

Suhtautuminen pari- ja ryhmätöihin

Opiskelijat suhtautuvat yleisesti myönteisesti pari- ja ryhmätöihin, ja useimmat heistä pystyvät sitoutumaan niihin erittäin tehokkaasti. Nämä seuraavat opiskelijoiden listaamat tekijät vaikuttavan positiivisesti heidän kykyynsä osallistua ryhmätöihin:

  1. Ryhmän dynamiikka ja ilmapiiri: Opiskelijat arvostavat mukavia ja tuttuja ryhmän jäseniä, jotka helpottavat kommunikaatiota ja tehtävien suorittamista. Hyvä ryhmäilmapiiri ja tutut jäsenet lisäävät sitoutumista ja tekevät yhteistyöstä miellyttävämpää.
  2. Vastuun kanto ja osallistuminen: Monet opiskelijat korostavat haluaan kantaa vastuuta ja olla luotettavia ryhmätyössä. He ovat valmiita tekemään oman osuutensa ja auttamaan muita tarpeen vaatiessa.
  3. Kommunikaatiotaidot: Tehokas ja avoin kommunikaatio ryhmän sisällä on keskeistä. Opiskelijat, jotka osaavat kommunikoida selkeästi ja vastaanottaa sekä antaa palautetta, kokevat ryhmätyöt positiivisemmin.
  4. Itsetuntemus ja henkilökohtainen kehitys: Jotkut opiskelijat mainitsevat oman roolinsa ryhmässä ja pyrkivät kehittämään itseään, kuten oppimaan sanomaan EI liiallisen vastuun ottamiselle tai vastaamaan itse muilta enemmän ryhmätöissä. Toistuvasti samat henkilöt ovat ”vapaamatkustajia”.
  5. Yhteistyökyky ja joustavuus: Opiskelijat arvostavat yhteistyökykyä ja kykyä työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Joustavuus ryhmätyössä ja muiden elämäntilanteiden ja tavoitteiden kunnioittaminen auttavat edistämään ryhmätyön sujuvuutta, kun vain kaikki sitoutuvat samaan tavoitteeseen ja aikatauluun. Rohkeutta siihen, että jättäytyy pois ryhmästä, arvostetaan.

Vaikka suurin osa opiskelijoista pystyy sitoutumaan pari- ja ryhmätöihin tehokkaasti, jotkut mainitsevat myös haasteita, kuten paineesta ottaa liikaa vastuuta tai vaikeuksista yhteistyössä, jos eivät tule toimeen kaikkien ryhmän jäsenten kanssa. Ryhmätyöskentelyn peruselementit, kuten kommunikaatio, vastuunjako ja yhteistyö sujuvat, kun pelisäännöt ovat yhteisesti ja opettajan tukemana sovittu. Niistä myös muistutetaan aika-ajoin. Opiskelijat kokevat ryhmätöiden olevan antoisia ja opettavaisia, mutta toisaalta ryhmätöiden painottuminen itsenäiseen työskentelyyn heikentää töiden lopputulosta.

Ajanhallinta haastaa

Opiskelijoiden kyky hallita aikaa ja varata sitä eri opintojaksoille vaihtelee annettujen vastausten perusteella.

  1. Ajanhallinnan haasteet: Monet opiskelijat kuvailevat haasteita ajanhallinnassa ja tehtävien viimeistelyssä ajallaan. Useat mainitsevat, että he ovat ”aikaoptimisteja”, eli tehtävät jäävät usein viime hetkeen, ja he kokevat jaksamisensa rajalliseksi, mikä vaikuttaa kykyyn käyttää aikaa tehokkaasti.
  2. Epätasainen jakautuminen: Aika jakautuu epätasaisesti eri opintojaksojen välillä. Tämä johtuu usein siitä, että jotkin kurssit vaativat enemmän läsnäoloa ja jatkuvaa tiedonhankintaa, kun taas toiset eivät välttämättä vaadi yhtä intensiivistä panostusta. Mielenkiinto ja motivaatio vaikuttavat myös siihen, kuinka paljon aikaa opiskelijat varaavat eri opintojaksoille.
  3. Motivaatio ja kiinnostus: Motivaation ja henkilökohtaisen kiinnostuksen aste vaikuttaa siihen, kuinka paljon aikaa opiskelijat ovat valmiita varaamaan tietyille opintojaksoille. Kun tehtävä tai kurssi tuntuu mielekkäältä ja motivoivalta, opiskelijat ovat valmiita käyttämään aikaa siihen.
  4. Yksilölliset erot: Jotkut opiskelijat kertovat, että heillä on liikaa aikaa ja he saavat tehtävät valmiiksi nopeasti, kun taas toiset kamppailevat aikaansaamattomuuden kanssa ja kokevat, että suurin osa ajasta menee opinnäytetyöhön tai muihin suuriin projekteihin.
  5. Elämäntilanne ja ympäristötekijät: Opiskelijoiden henkilökohtainen elämäntilanne, kuten uupumus tai muut elämän haasteet, vaikuttavat myös heidän kykyynsä käyttää aikaa tehokkaasti. Lisäksi ympäristö, kuten kotona opiskelu, voi vaikuttaa siihen, miten hyvin he pystyvät keskittymään ja sitoutumaan opintoihin. Lukujärjestysten ”tyhjyys” heikentää suoriutumista opinnoista.

Yhteenvetona ajanhallinnasta voidaan todeta, että opiskelijat kohtaavat useita haasteita opintojaksoille varaamassaan ajanhallinnassa. Heidän kykynsä hallita aikaa vaihtelee yksilöllisesti, ja se riippuu monista tekijöistä, kuten motivaatiosta, jaksamisesta ja henkilökohtaisista kiinnostuksen kohteista. Tämä osoittaa tarpeen kehittää tehokkaampia ajanhallintastrategioita ja tarjota tukipalveluita, jotka auttavat opiskelijoita hallitsemaan opintojensa vaatimuksia paremmin.

Muita haasteita

Opiskelijat kokevat annettujen vastausten perusteella monia haasteita opiskelussa, jotka liittyvät niin opintojen organisointiin kuin henkilökohtaisiin ja globaaleihin kysymyksiin.

  1. Tiedotusongelmat: Opiskelijat kokevat tiedonkulun puutteelliseksi, mikä vaikeuttaa heidän kykyään suunnitella ja osallistua opintojen osa-alueille, kuten työpajoihin. Tällä opiskelijat tarkoittavat muun muassa lukujärjestyksen sirpaleisuuden, oppituntien ajalliset muutokset ja Moodlessa olevien sisältöjen epäselvyyden aikataulutuksen näkökulmasta.
  2. Opintojen kuormittavuus: Monet opiskelijat kokevat erityisesti tietyt opintovuodet/-lukukaudet erittäin raskaiksi ja ehdottavat opintojaksojen uudelleen ajoittamista.
  3. Etäopetus ja motivaatio: Etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu koetaan haastaviksi, ja ne vaikuttavat negatiivisesti motivaatioon. Toivotaan, että etäopetuksesta luovutaan ja niiden tilalle työpajoja.
  4. Ryhmätyö ja kommunikaatio: Opiskelijat kokevat, että ryhmätyö- ja kommunikaatiotaitoja ei opeteta riittävästi, mikä vaikeuttaa ryhmässä toimimista ja palautteen antamista ja vastaanottamista.
  5. Opiskelijoiden sitoutuminen: Joillakin opiskelijoilla on turhautumista muiden opiskelijoiden sitoutumisen puutteesta. Tämä vaikuttaa heidän omiin opintoihinsa, ne muun muassa viivästyvät ja estävät uusien alkavien opintojen käynnistämistä, suoriutumista.
  6. Henkilökohtaiset haasteet ja globaalit huolenaiheet: Opiskelijat kuvailevat henkilökohtaisia vaikeuksia, kuten taloudellisia huolia, mielenterveyshaasteita, ja kokemusta omasta paikan löytämisen vaikeudesta maailmassa. Maailmanpoliittiset ja sosiaaliset ongelmat, kuten konfliktit, populismin nousu ja ilmastonmuutos, aiheuttavat ahdistusta ja vaikuttavat opiskelijoiden näkemykseen maailmasta ja heidän tulevaisuudennäkymiinsä.
  7. Tulevaisuudensuunnitelmat ja toiveet: Opiskelijat pohtivat tulevaisuuttaan sekä yksilöllisesti että laajemmin yhteiskunnallisessa kontekstissa, mikä heijastuu heidän käsitykseensä oikeudenmukaisuudesta ja opiskelun tarkoituksesta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että opiskelijat kokevat monenlaisia paineita, jotka vaikuttavat heidän opintoihinsa ja opiskeluhyvinvointiinsa. He ilmaisevat tarpeen parannuksille opetuksessa, tiedotuksessa ja tukipalveluissa, samalla kun he kamppailevat laajempien yhteiskunnallisten ja globaalien kysymysten kanssa.

Vaikka suurin osa opiskelijoista pystyy sitoutumaan pari- ja ryhmätöihin tehokkaasti, jotkut mainitsevat myös haasteita, kuten paineet ottaa liikaa vastuuta tai vaikeudet yhteistyössä. Ryhmätyöskentelyn peruselementit, kommunikaatio, vastuunjako ja yhteistyö sujuvat, kun pelisäännöt ovat yhteisesti ja opettajan tukemana sovittu. Niistä on myös muistutettava aika-ajoin. Opiskelijat kokevat ryhmätöiden olevan antoisia ja opettavaisia, mutta toisaalta ryhmätöiden painottuminen itsenäiseen työskentelyyn heikentää töiden lopputulosta.

Vastauksista voidaan myös todeta, että opiskelijat kohtaavat useita haasteita ajanhallinnassa. Heidän kykynsä hallita aikaa vaihtelee yksilöllisesti, ja se riippuu monista tekijöistä, kuten motivaatiosta, jaksamisesta ja henkilökohtaisista kiinnostuksen kohteista. Tämä osoittaa tarpeen kehittää tehokkaampia ajanhallintastrategioita ja tarjota tukipalveluita, jotka auttavat opiskelijoita hallitsemaan opintojensa vaatimuksia paremmin.


Kirjoittaja:

Maarit Ignatius, opinto-ohjaaja, opettaja, median koulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelin kansikuva: Pexels / Mikael Blomkvist