Opintojaksojen parantaminen palkitsee opettajan ja korkeakoulun

Yksi Karelia-ammattikorkeakoulun tärkeimmistä kehittämistavoitteista liittyy jatkuvan oppimisen tuotantojen kehittämiseen. Vuonna 2024 siihen liittyvässä TASO-projektissa päivitetään ja tuotetaan avoimen AMK:n opintoja, jotka tulevat tarjolle keväällä 2025 Opin.fi-palveluun. Digivisio2030-hankkeessa tuotettu Opin.fi-palvelu on kansallinen portaali, josta oppijat löytävät korkeakouluopintoja.

Karelian opetusteknologia-asiantuntijat ja opettajat ovat päivittäneet Moodle-oppimisympäristössä toteutettuja opintoja huomioiden Digivision julkaisemat digipedagogiikan laatukriteerit. Yhteinen päivitystyö koskee opintopisteytettyjä opintoja, jotka ovat tarjolla Karelian avoimen AMK:n tarjonnassa ja myöhemmin Opin.fi-palvelussa. Päivitystyön tarkoituksena on tarjota tasalaatuisia opintoja, jotka noudattavat sovittuja laatukriteereitä.

Työtä on tehty paljon opettajien kanssa etenkin siten, että opiskelijoiden kokemus opintojen parissa olisi palkitsevampi ja sujuvampi. Sen vuoksi on pureuduttu erityisesti ohjeistuksiin ja teksteihin. Ne noudattavat sujuvaa rakennetta, ja niissä käytetyt sanavalinnat ovat yhtenäisiä kurssin sisällä ja keskenään kurssien välillä. Jos puhutaan esimerkiksi niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin tehtävästä, sen kohdalla käytetään aina sanaa tehtävä, eikä esimerkiksi vaihdellen harjoitustehtävä tai oppimistehtävä. Yksinkertaisuus ja selkeys auttaa opiskelijaa etenemisessä.

Laatukriteerien päivityksestä niiden johdonmukaiseen käyttöön

Digivisiossa työstettyjen opetuksen laatukriteereiden perusteella on laadittu Kareliaan omat verkko-oppimisen laatukriteerit ja opettajan työtä tukeva tarkistuslista. Opettajat antoivat palautetta ja ehdotuksia laatukriteereistä, mikä auttoi kehittämään laatukriteereitä ja tarkistuslistaa. Tämä yhteistyö on auttanut luomaan yhtenäisemmän oppimisympäristön opiskelijoille.

Käytännössä yksittäisten opintojen kehittämistyö perustuu laatukriteereiden ja tarkastuslistan johdonmukaiseen läpikäymiseen.

Työ alkoi siten, että opettajat varasivat opetusteknologia-asiantuntijalta 30–45 minuutin ajan kalenterista. Yhteisessä tapaamisessa käytiin läpi tilannetta ja mietittiin, miten tuotantoa lähdetään parantamaan. Asiantuntijat perehtyivät kurssin sisältöön ennen yhteistä tapaamista peilaten sitä laatukriteereihin. Sen jälkeen käytiin yhdessä läpi tarkastuslista ja katsottiin, minkälaisia muutoksia olisi hyvä tehdä. Pieniä muutoksia tehtiin jo yhteisen tapaamisen aikana.

Samalla pohdittiin, pitäisikö kurssille tehdä jotain uusia sisältöjä, kuten videoita, animaatioita, ulkopuolisia sisältöjä tai podcasteja. Opettajan kanssa käytiin läpi myös verkko-opinnon teknisiä asetuksia kuten edistymisen seurantaa, ehdollisuuksia etenemisessä ja aktiviteettien asetuksia. Kun päivitykset oli tehty, ne voitiin laittaa julki jo ennen seuraavaa opintojakson toteutuksen aloitusta.

Laatukriteerit myös muun opetuksen suunnittelun tukena

Karelialle on ollut tärkeää luoda laatukriteerit ja sen avuksi konkreettinen työkalu, tarkastuslista. Mitä useampi opettaja hyödyntää laatukriteereitä omassa kurssin suunnittelussaan, sitä paremmin kurssit pysyvät linjakkaasti laadukkaina. Lokakuussa 2024 opettajien tueksi julkaistaan myös PDF-muotoinen ruksittava tarkastuslista.

Opetukselle tarjottava keskitetty tuki on ollut paremmin saatavilla, kun kurssit on julkaistu Moodle-oppimisympäristössä enemmän keskenään samankaltaisemmalla rakenteella kuin aiemmin. Se helpottaa opiskelijaa, joka yleensä opiskelee useammalla kurssilla samanaikaisesti. Opiskelijalla jää energiaa sisällön opiskeluun ja kurssin läpäisyaste kasvaa, kun opiskelija ei turhaudu epäselviin ohjeisiin tai toimimattomaan tekniikkaan verkko-oppimisympäristössä.

Kehittämistyön ohessa opettajat ovat saaneet uusia ideoita siihen, miten he voisivat toteuttaa opetustaan. Monesti he ottavat käyttöönsä kehittämistyössä esiin nousseita aktiviteettivaihtoehtoja myös muilla kursseillaan. Samalla he voivat levittää osaamistaan lähityöyhteisössään ja auttaa osaamisen jakamisessa. Se tukee yhtenäisen tekemisen kulttuuria.

Selkeyttä tuen tarjoamiseen

Opettajia tukevat digipedagogiikan asiantuntijat ovat puolestaan saaneet lisää tietoa siitä, minkälaisten asioiden kanssa opettajat tarvitsevat apua.

Koko jatkuvan oppimisen opintojen kehittämisprosessi on myös auttanut organisaatiota ymmärtämään paremmin opettajien tarpeita ja haasteita. Opettajat ovat puolestaan voineet keskittyä enemmän opetuksen laatuun ja opiskelijoiden tukemiseen, millä on positiivinen vaikutus oppimistuloksiin ja opiskelijoiden tyytyväisyyteen.

Opintojen päivitysprojekti on siis ollut todella hyödyllinen sekä opettajille että koko Karelialle. Se on parantanut opetuksen laatua, yhtenäistänyt toimintatapoja ja lisännyt yhteistyötä opettajien ja organisaation välillä.

Kirjoittajat:
Minna Rokkila, opetusteknologia-asiantuntija
Risto Salminen, opetusteknologia-asiantuntija