Jari-myrskyn riehuessa eri puolilla Suomea, Digivision muutoskoordinaattorit ja Opin.fi-palvelun käyttöönoton projektipäälliköt kokoontuivat yhteiseen kehittämispäivään Espoon Keilaniemessä. Kehittämispäivän tavoitteena oli tukea korkeakoulujen välistä verkostoitumista ja hyvien käytänteiden jakamista Opin.fi-palvelun käyttöönotossa.
Ensimmäinen ja kehittyvä ns. beta-versio Opin.fi-palvelusta on julkaistu. Kahdeksan korkeakoulua on ottanut tämän version käyttöön. Käyttäjäkokemusten ja oppijoiden antaman palautteen perusteella palvelua kehitetään edelleen ja tavoitteena on julkaista seuraava versio loppukeväästä 2025. Tämän käyttöönoton on aloittanut 21 korkeakoulun ryhmä, jossa Karelia on mukana.
Yhteiskehittämispäivän aikana kuulimme korkeakoulujen kokemuksia beta-version käyttöönotosta, mahdollisista kompastuskivistä ja niiden ratkaisuista. Hanketoimistossa on otettu ensimmäisen käyttöönottoryhmän kokemuksia huomioon ja ainakin tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että hyvä suunnittelu ja ohjeistus sekä vaiheistus helpottaa meidän seuraavassa vaiheessa mukaan tulevien työtä.
Miten ratkaista ei-opintopisteitä tuottavan tarjontaan liittyviä haasteita?
Päivän aikana toistuva teema oli in- ja nonformaali tarjonta (ei-opintopisteitä tuottava tarjonta) ja siihen liittyvät lukuisat kysymykset. Ei-opintopisteitä tuottava tarjonta yhtenä jatkuvan oppimisen muotona on korkeakouluille uusi asia ja sen kokoaminen Opin.fi-palveluun tuottaa monella lailla päänvaivaa. Tarjonnan mahdollisuudet tunnistetaan, mutta käytännössä se on tuottanut useita haasteita ratkottavaksi.
Korkeakouluissa ei ole yhtenäistä lähdejärjestelmää ei-opintopisteitä tuottavalle tarjonnalle. Erilaiset tarjonnan muodot (podcastit, videotallenteet, tapahtumat, webinaarit ja kirjalliset aineistot) ovat hajallaan eri paikoissa ja järjestelmäintegraatio Opin.fi-palveluun on mahdotonta toteuttaa. Tämän takia tarjonta syötetään manuaalisesti Opin.fi-palveluun. Manuaalisen työn vähentämiseksi Digivisio-hankkeessa edistetään järjestelmien välistä yhteistoimivuutta kehittämällä uutta rajapintakehitysmallia, ns. HEDI/HEDS-ratkaisua.
Valmiit ratkaisumallit puuttuvat
Kehittämispäivässä käytiin vilkasta keskustelua ei-opintopisteytettyyn tarjontaan liittyen niin ryhmätöiden kuin taukojen aikana. Keskustelua herättivät esimerkiksi seuraavat aiheet: ei-opintopisteytetyn tarjonnan prosessi ja korkeakoulujen erilaiset mallit, TKI-hankkeiden motivointi ei-opintopisteytetyn tarjonnan sisältöjen tuottamisessa, hyvien ja oppijaa innostavien kuvaustietojen tuottaminen sekä manuaalista työtä vähentävät ratkaisut.
Valmiit mallit puuttuvat ja jokainen korkeakoulu tekee omia valintoja sekä seuraa kiinnostuneena muiden tekemiä ratkaisuja. Eräässä työpajassa todettiinkin, että benchmarkkaus eli kateus naapuria kohtaan toimii suurimpana eteenpäin vievänä kehityksen moottorina! Toisaalta odotuksia herättää tekoälyn käytön erilaiset ja jatkuvasti lisääntyvät mahdollisuudet sekä ensimmäiset kokemukset ja yleinen ymmärryksen lisääntyminen HEDI/HEDS-rajapinnan käytöstä.
Kareliassa edetään suunnitelmien mukaisesti
Kareliassa jatkamme aikaisemmin tehtyjen ratkaisujen tiellä. Kokoamme EduKareliaan sinne soveltuvat sisällöt, erityisesti podcastit, videotallenteet, animaatiot ja Thinglink-aineistot. Ainakin alkuvaiheessa siirrämme EduKareliasta sisällöt ja kuvaustiedot manuaalisesti Opin.fi-palveluun. Sama koskee myös tapahtumien ja webinaarien tietoja. Kirjallisten aineistojen ja julkaisujen osalta vielä pohdimme, siirrämmekö niitä sisältöinä palveluun. Seuraamme kuitenkin aktiviisesti HEDI/HEDS-kehitystyötä ja sen pilotoinneissa saatuja kokemuksia sekä arvoimme, miten voimme kehitystyötä mahdollisesti hyödyntää ja miten se mahdollisesti muuttaisi toimintatapojamme.
Kirjoittaja
Mervi Lätti, muutoskoordinaattori ja käyttöönoton projektipäällikkö