Kansainvälistyminen on osa Karelian strategiaa (Karelia 2024a). Käytännössä kansainvälistyminen opiskelijoiden näkökulmasta nähdään usein pitkään opiskelijavaihtoon lähtemisenä. Yksi kansainvälisyyden muodoista on kuitenkin kotikansainvälistyminen (Karelia 2024b). Fysioterapian koulutusohjelmassa, kuten muissakin Karelian koulutusohjelmissa, kotikansainvälistyminen on viime vuosina toteutunut muun muassa kv-opiskelijoiden ja -opettajavierailijoiden kautta. Tässä artikkelissa kuvataan Karelian tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia yhteistyöstä kv-opiskelijoiden kanssa ja osallistumisesta kv-opettajien luennoille. Lisäksi vaihdossa olleilta kv-opiskelijoilta keskusteluissa saatua palautetta on hyödynnetty osana artikkelia. Palaute fysioterapian koulutuksen opiskelijoilta on kerätty vapaaehtoisella Webropol-kyselyllä toiminnan kehittämistä ja tätä artikkelia varten.
Kansainväliset opiskelijat mukana oppitunneilla
Kareliaan saapuneet kansainväliset vaihto-opiskelijat ovat ennen harjoittelunsa aloittamista osallistuneet fysioterapiaopetukseen ja oppitunneille osana orientaatiota. Tunnit ovat olleet fysioterapiaopintojen käytännön tunteja. Tunnit ovat olleet alkuvaiheen opintoja, joista kv-opiskelijoilla on jo enemmän tietoa, ja osa kv-opiskelijoille uutta, muun muassa psykofyysisen fysioterapian tunteja. Fysioterapian koulutusohjelman huikeat opettajat ovat ottaneet opiskelijat avoimesti vastaan. Tunnit on opetettu osin englanniksi niin, että kv-opiskelijat ovat voineet osallistua opetukseen.
Fysioterapiakoulutuksen opiskelijoista kyselyyn vastasi 17 yhteensä 25 opiskelijasta. Opiskelijat kokivat, ettei kv-opiskelijoiden osallistuminen ja opetuskielen vaihtuminen heikentänyt omaa oppimista. Päinvastoin avoimen palautteen perusteella koettiin hyvänä, että välillä pääsi kuulemaan ja puhumaan englantia. Avoimissa palautteissa nousi myös esiin, että kv-opiskelijoita voisi olla enemmän, jotta yhteistyötä pääsisi tekemään enemmän.
Kv-opiskelijat ovat pitäneet tunteja hyvänä mahdollisuutena nähdä, mitä kyseisissä aiheissa fysioterapiakoulutuksessa pidetään keskeisenä. Vastaavasti he ovat päässeet jakamaan tietoa ja osaamistaan. Erityisesti manuaaliterapian osalta vaihto-opiskelijat ovat tuoneet erilaisia näkemyksiä. Tämä on mahdollistanut myös keskustelun fysioterapiakoulutuksen opiskelijoiden kanssa ja luonut kontakteja vapaa-ajalle. Vaihto-opiskelijat ovat pitäneet tunneille osallistumista myös hyvänä laskeutumisena vaihtoon ja harjoitteluun.
Pariharjoittelu vaihto-opiskelijan kanssa
Fysioterapian koulutusohjelmaan vaihtoon tulevat opiskelijat tekevät käytännön harjoittelua vaihtonsa aikana. Samoihin harjoitteluyksiköihin on pyritty sijoittamaan fysioterapian koulutuksen opiskelijoita, ja opiskelijat ovat työskennelleet työpareina. Opiskelijoilla on yleensä ollut sama työelämäohjaaja, joka myös ohjaa harjoittelijoita parina. Karelian Palvelu- ja oppimisympäristö Tarmossa kv-opiskelijat suorittavat myös osan harjoittelustaan. Tarmossa vaihto-opiskelijat toimivat osana isompaa moniammatillista tiimiä.
Fysioterapiakoulutusohjelman seitsemän opiskelijaa, jotka osallistuivat harjoitteluihin kv-opiskelijan kanssa joko Tarmossa tai muussa yksikössä, toivat esiin, että työskentely kv-opiskelijan kanssa on ollut antoisaa. Palautteen perusteella työskentely on onnistunut hyvin ja kielitaito on lisääntynyt. Toimintamallia pidettiin matalan kynnyksen kv-kokemuksena, joka mahdollisti kansainvälistymisen ilman suurempaa reissuun lähdön vaivaa. Pari- ja tiimityöskentely positiivisessa mielessä pakotti yhteistyöhön.
Avoimissa palautteissa nousi esiin, että eri kielen lähtötasoilla pari- tai tiimityöskentelystä oli hyötyä. Jos oli jo aiempaa kokemusta vieraalla kielellä toimimisesta, pääsi palauttamaan kielitaitoaan. Kokemus laittoi jopa ajattelemaan vaihtoon hakeutumista, vaikka lähtötilanne oli se, ettei olisi alun perin edes hakeutunut kv-opiskelijan kanssa yhteistyöhön. Opiskelijat kokivat, että keskusteluun osallistumista on helpottanut, etteivät myöskään vaihto-opiskelijat puhu äidinkieltään. Ammattisanastoa opittiin lisää ja se kertautui yhteistyön aikana.
Myös kielitaidon haasteita tuotiin palautteissa esille. Kielitaidon puute on välillä estänyt osallistumasta keskusteluun, mikä on harmittanut. Tarmossa tiimin toiminta on koettu tukevana ja isommalla porukalla haasteista on selvitty. Useammassa palautteessa kerrottiin, että työskentelyä on helpottanut kv-opiskelijoiden kliininen osaaminen. Vaihtoon tulevat kv-opiskelijat ovat opinnoissaan jo pitkällä ja heidän kliininen osaamisensa on pääsääntöisesti hyvällä tasolla.
Kv-opiskelijat ovat palautekeskusteluissa tuoneet esiin, että opiskelijatyöparin kanssa he ovat päässeet suunnittelemaan ja toteuttamaan fysioterapiaa käytännössä. Suomea puhuvat opiskelijat ovat pystyneet kääntämään asiakkaiden keskustelua ja potilastietokirjauksia, mikä on mahdollistanut paremman osallistumisen toimintaan. Käytännön harjoittelussa on ollut välillä haasteena erilaiset toimintamallit ja ajattelu kuntoutuksesta. Tässä koulutusohjelman opiskelijan kanssa on päässyt käymään hyvää keskustelua, joka on koettu selkeyttävän tilannetta. Vaihto-opiskelijat kokevat koulutusohjelman opiskelijat vertaisina, joiden kanssa voi käydä myös kriittistä keskustelua. Haasteita toimintamallin toteutuksessa vielä on, mutta niitä on pyritty purkamaan hyvässä yhteistyössä Siun Soten työelämäohjaajien sekä Tarmon koordinaattoreiden kanssa.
Kyselyyn vastasi 2023–24 80 % kv-opiskelijan kanssa harjoitteluihin osallistuneista opiskelijoista, ja kaikki heistä kannattivat toimintamallin jatkamista.
Opettajavieraiden luennot
Karelian fysioterapian koulutuksen on ollut kunnia saada kansainvälisiä opettajavieraita viime vuosina. Vierailevien opettajien henkilöstövaihtoon kuuluvat opetukset ovat kohdentuneet toisen lukukauden opintoihin, ja lisäksi kaikilla opiskelijoilla on ollut mahdollisuus osallistua opetukseen. Tunneille on mahdollistettu myös etäosallistuminen. Opettajien luennot ovat opiskelijoiden palautteen perusteella olleet avartavia kokemuksia (25 vastaajaa). Tunneille osallistuessa on huomannut, että pystyy hyvin osallistumaan englanninkieliseen opetukseen ja mahdollisesti jopa tulevaisuudessa hakeutumaan englanninkieliseen koulutukseen.
Vierailijaopettajien erilaiset opetusmenetelmät ovat olleet ajatuksia herättäviä. Luennoista nähtiin olevan hyötyä myös siinä, että fysioterapia-alalla on edelleen paljon ammattikirjallisuutta ja tutkimusraportointia englanniksi. Fysioterapia-alalla on myös aktiivista kansainvälistä koulutusta ja toimintaa, minkä vuoksi on hyvä, että jo perusopinnoissa pääsee osaksi kansainvälistä koulutusta.
Kaikki opiskelijat eivät kyselyihin vastanneet, mutta yleisesti kokemuksia voidaan pitää opettavaisina ja positiivisina. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ovat osa fysioterapeutin ydinosaamista (Suomen fysioterapeutit 2016), minkä vuoksi toiminnan kehittäminen edelleen on tärkeää. Jatkossa Karelian fysioterapian koulutuksessa tulee olemaan myös vaihto-opiskelijoille mahdollisuus osallistua tutkinto-opetuksen opintojaksoille. Tämä on hyvä jatko fysioterapian koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiselle.
Kirjoittaja:
Noora Silvennoinen, opettaja, fysioterapian ja toimintaterapian kv-koordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Karelia-ammattikorkeakoulu 2024a. Strategia. https://www.karelia.fi/strategia/
Karelia-ammattikorkeakoulu 2024b. Kansainvälisyys. https://www.karelia.fi/kansainvalisyys/
Suomen fysioterapeutit. 2016. Ydinosaaminen. https://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/FysioterapeutinYdinosaaminen.pdf