TecnoCampus Mataró-Maresme Espanjan Kataloniassa yhdistää akateemisen opetuksen, tutkimuksen ja yrittäjyyden tukemisen yhteen kampusalueeseen. Matarón kaupungissa, noin 30 kilometrin päässä Barcelonasta sijaitseva TecnoCampus on osa Pompeu Fabra yliopistoa. TecnoCampus on suunniteltu edistämään innovaatioita ja yrittäjyyttä tiiviissä yhteistyössä paikallisen elinkeinoelämän kanssa.
TecnoCampuksen keskeinen toimintaperiaate on sen vahva painotus opiskelijayrittäjyyteen. Opiskelijat perustavat omia yrityksiä opintojensa aikana, ja heillä on mahdollisuus saada tukea liikeideoidensa kehittämiseen kampuksella sijaitsevasta Business Incubatorista, joka tarjoaa toimitiloja ja mentorointia start-upeille.
Karelia-ammattikorkeakoulun lehtorit Olli Hatakka ja Daniel Bågeberg vierailivat TecnoCampuksella syksyllä 2024. Vierailun aikana tutustuttiin TecnoCampuksen yrityshautomon toimintaan ja suunniteltiin erilaisista yhteistyön muotoja.
Yrittäjyys on olennainen osa TecnoCampuksen koulutusfilosofiaa. Opiskelijat voivat valita yrittäjyyspainotteisen suuntautumisvaihtoehdon opintojensa aikana, ja heitä rohkaistaan käyttämään opittuja taitojaan omien yritystensä perustamiseen ja kehittämiseen. Käytännönläheinen yrittäjyysopetus edistää tutkitusti opiskelijoiden kykyä luoda uusia yrityksiä ja menestyä työmarkkinoilla.
Teknologiapuisto ja innovaatioekosysteemi
TecnoCampuksella sijaitsee myös teknologiapuisto, joka toimii yhteistyössä alueen yritysten kanssa ja edistää teknologian kehitystä sekä startup-yritysten kasvua. Teknologiapuisto tarjoaa opiskelijoille ja yrityksille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä uusien teknologisten innovaatioiden ja liiketoimintaratkaisujen kehittämiseksi.
TecnoCampus tarjoaa ainutlaatuisen oppimisympäristön, jossa opiskelijat pääsevät tiiviiseen yhteistyöhön paikallisten yritysten kanssa. Kampus on myös kotipaikka useille teknologia- ja startup-yrityksille, jotka tekevät yhteistyötä opiskelijoiden kanssa erilaisissa projekteissa. Näiden projektien kautta opiskelijat saavat käytännön kokemusta yritysmaailmasta ja mahdollisuuden kehittää taitojaan suoraan työelämän tarpeisiin.
TecnoCampusksen akateemisiin koulutusohjelmiin kuuluvat liiketoiminnan, terveydenhuollon ja insinööritieteiden opinnot. Opiskelijat muodostavat usein monitieteisiä ja monialaisia tiimejä, mikä edistää innovatiivisten ratkaisujen syntymistä eri alojen osaamisen yhdistämisen kautta.
Myös Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiassa tiimit muodostuvat monialaisista tiimeistä ja tämä on hyväksi todettu tapa sekä innovatiivisten ideoiden että erityisesti oppimisen näkökulmasta. On tärkeää, että eri koulutusalojen opiskelijat oppivat toistensa substanssia eri projekteissa. Tässäkin mielessä tiimien diversiteetti ja opiskelijoiden erilaisuus on hyväksi.
TecnoCampus on myös aktiivisesti mukana kansainvälisissä projekteissa ja vaihtosopimuksissa muiden korkeakoulujen kanssa, mikä avaa opiskelijoille mahdollisuuksia kansainväliseen liikkuvuuteen ja verkostoitumiseen.
Tulevaisuuden kehityssuunnat
Karelia-ammattikorkeakoulun ja TecnoCampuksen välinen yhteistyö tarjoaa molemmille osapuolille mahdollisuuden jakaa parhaita käytäntöjä yrittäjyyskasvatuksessa ja innovaatioiden edistämisessä. Olisi tärkeää, että eri korkeakoulujen opiskelijoiden välistä yhteistyötä saataisiin kehitettyä esimerkiksi korkeakoulujen opintojaksojen välisillä opiskelijoille suunnatuilla etätoimeksiannoilla. Toisaalta myös korkeakoulujen välinen yhteistyö ja ristipölytys henkilöstön kesken olisi toiminnan kehittämisen ja uusien toimintamallien rakentamisen kannalta tärkeää. Mukaillen Partasta ja Hassista (2018) tiimien ja eri yhteisöjen tutustuminen toistensa toimintaan avaa uusia näkökulmia ja parantaa toiminnan kehittämistä. Toiminnan kehittämisen vuoksi säännöllinen ristiin pölytys, yhteistyön tiivistäminen ja syventäminen eri toiminnan kehittämisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Tecnocampuksen professori Jose Ignacio Monreal Galanin mukaan (2024) Tecnocampuksen opiskelijayritysten kolme suurinta toimialaa ovat IT (34,8 %), B2B palvelut (18,3 %) ja teollisuus (15,6 %). Lopun muodostavat seuraavat toimialat: terveys ja hyvinvointi (12,2 %), tekstiiliteollisuus (11,3 %) ja audiovisuaalinen ala (2,6 %). Ana Gallardo työskentelee Tecnocampuksen kansainvälisten asioiden asiantuntijana ja Gallardon (2024) mukaan opiskelijayritysten koot vaihtelevat seuraavasti: alle viisi työntekijää (62 kpl), 5–30 työntekijää (51 kpl), 31–50 työntekijää (3 kpl) ja yli 50 työntekijää (3 kpl).
TecnoCampuksen yrityshautomon ja Karelian Y-akatemian vertailua
Gallardon (2024) mukaan TecnoCampuksen opiskelijat pääsevät yrityshautomoon monivaiheisen prosessin kautta. Yrittäjyyspainotteinen opetus ja projektityöskentely kannustavat heitä kehittämään omia liikeideoitaan. Opiskelijat voivat osallistua IdeaPitch-kilpailuihin, joissa he esittelevät ideansa ja saavat palautetta. Menestyneet ideat voivat hakeutua TecnoCampuksen Business Incubatoriin, joka tarjoaa toimitiloja, mentorointia ja rahoitusmahdollisuuksia. Hautomo tukee opiskelijoiden startup-yritysten kasvua tarjoamalla tilat, asiantuntija-apua ja verkostoitumismahdollisuuksia, ja myöhemmin he voivat siirtyä kasvuyrityshautomoon laajentamaan liiketoimintaansa.
Jose Ignacio Monreal Galan (2024) toteaa, että TecnoCampuksen opiskelijoiden ei tarvitse suorittaa tiettyä määrää perusopintoja ennen pääsyä yrityshautomoon, mutta yleensä opiskelijat hakeutuvat hautomoon sen jälkeen, kun he ovat saaneet perustiedot ja taidot liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä. Opiskelijat voivat kehittää liikeideoitaan jo varhaisessa vaiheessa opintojensa aikana, ja osallistuminen IdeaPitch-kilpailuihin sekä mentorointiohjelmiin auttaa valmistelemaan heitä hautomoa varten.
Käytännössä opiskelijoilla on usein jo jonkin verran yrittäjyyspainotteisia opintoja ja projektikokemusta, ennen kuin he voivat edetä yrityshautomoon, mutta tarkkoja vaatimuksia ei ole. Hautomoon pääsy riippuu enemmän liikeidean kehitysasteesta ja opiskelijan valmiudesta viedä idea käytäntöön kuin suoritetuista opintopisteistä.
Karelia-ammattikorkeakoulun yrittäjyyspolku tarjoaa samankaltaisia toimintoja ja mahdollisuuksia yrittäjyyden ja liikeideoiden kehittämiseen. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua missä tahansa opintojensa vaihetta mm. suosittuun Draft Program -yrittäjyysohjelmaan ja Business Joensuun Start Me Up -liikeideakilpailuun. Lisäksi Karelian opiskelijoille on tarjolla yrittäjyyteen ja liikeidean kehittämiseen liittyviä opintojaksoja. Myös erilaisilla hankkeilla (mm. Ammatiksi yrittäjä) pyritään lisäämään opiskelijoiden yrittäjyyttä.
Karelian yrittäjyyspolku mahdollistaa opiskelijoille monenlaisia mahdollisuuksia lisätä omaa bisnesosaamista sekä kehittää liikeideoita. Puolentoista vuoden perusopintojen jälkeen opiskelijoilla on mahdollisuus hakeutua Y-akatemiaan. Y-akatemiassa opiskelijat oppivat liiketaloutta ja yrittäjyyttä tiimiyrittäjyyden ja käytännön projektien kautta. Opiskelijat muodostavat tiimejä ja perustavat osuuskuntia, joiden kautta he työskentelevät todellisten yritysprojektien parissa. Y-Akatemiassa sovelletaan tiimioppimista ja dialogisuutta. Opinnot perustuvat vahvasti käytännön tekemiseen.
Joensuussa ja Mataróssa ollaan samojen teemojen äärellä
Joensuu ja Mataró ovat hyvin erilaisia alueita monessa suhteessa, ilmastosta ja taloudesta alkaen. Joensuussa korostuvat metsäluonto ja rauhallinen elämäntapa, kun taas Mataróssa painottuvat urbaani yrittäjyys ja välimerellinen elämäntyyli. Mataró sijaitsee lähellä Barcelonaa, mikä tekee siitä tiiviin metropolialueen osan. Barcelonan maakunnan alueella on noin 5,5 miljoonaa asukasta, mikä mahdollistaa Suomen väkiluvun verran potentiaalisia kuluttajia ja tarpeita erilaisille yrityksille ja uusille liikeideoille varsin pienellä maantieteellisellä alueella.
Havaintomme mukaan Matarón Tecnocampus on kuin Joensuun oppilaitosten ja kehittämisyhtiöiden palvelut saman katon alla. Iloksemme havaitsimme Joensuussa olevan samat puitteet kuin Mataróssa, mutta hieman eri tavalla toteutettuna. Molemmat kaupungit tarjoavat ainutlaatuisia vahvuuksia omilla alueillaan, ja molempien kaupunkien vahva koulutussektori tukee kestävää kehitystä ja innovaatioita.
Lähteet:
TecnoCampus Mataró-Maresme. About TecnoCampus. https://www.tecnocampus.cat/en/the-campus
Rae, D. (2014). Opportunity Centred Entrepreneurship Learning: The Key to Enterprise Education. Journal of Entrepreneurship Education, 7(2), 135–150.
Gibb, A. A. (2010). Developing Students as Entrepreneurs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 17(2), 145-164.
Partanen, J., & Hassinen, J. (2018). Pinkkuposti. Available at: https://tiimivalmentaja.com/wp-content/uploads/2018/07/arviointipassi_2018.pdf
Gallardo, A. (2024). TecnoCampus-kampus ja kansainvälinen toiminta. Haastattelu 6.9.2024.
Monreal Galán, J. I. (2024). Tecnocampuksen yrityshautomot ja liiketoiminta-alueet. Haastattelu 6.9.2024
Kansikuva: Adobe Stock
Kirjoittajat:
Olli Hatakka, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Daniel Bågeberg, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu