Toiminnallinen kielenoppiminen tarkoittaa sitä, että kieltä opitaan vuorovaikutuksessa autenttisissa ympäristöissä ja kielenkäyttötilanteissa. Vuorovaikutus taas ajatellaan tavallisesti tilanteeseen osallistuvien henkilöiden väliseksi viestinnäksi kielen keinoin. Toiminnallisessa kielenoppimisessa huomio kiinnittyy myös siihen, miten ympäristö, tila ja sen tarjoamat materiaalit, esineet ja teknologiset mahdollisuudet vaikuttavat vuorovaikutukseen, kielen käyttöön ja oppimiseen toimintana. Tämä näkökulma nostaa kielen oppimisessa tärkeäksi juuri ympäristöt, fyysiset tilat ja objektit sekä tilanteeseen liittyvän toiminnan. Voi ajatella myös niin, että pääasiallinen toiminta on jotakin muuta kuin kielen oppimista (esimerkiksi pesäpallon pelaamista), mutta toiminta mahdollistaa huomion kiinnittämisen kieleen tekemisen lomassa. (Lilja, Eilola, Jokipohja & Piirainen-Marsh 2023, 110–111.)
Toiminnallisen kielenoppimisen menetelmiä käytetään opetuksessa kaikilla S2-opintojaksoilla, mutta opintojaksoilla on usein monista käytännön syistä haasteellista lähteä koko opetusryhmän kanssa luokkatilan ulkopuolelle erilaisiin oppimisympäristöihin. Vapaaehtoiset vierailut ja tilaisuudet voivat täydentää opintojaksojen tarjontaa ja antaa mahdollisuuksia oppia ja käyttää kieltä erilaisissa ympäristöissä. Kareliassa on kehitetty erilaissa ympäristöissä tapahtuvaa toiminnallista suomen kielen opetusta aiemmin esimerkiksi KOVAT-hankkeessa (1.10.2018–31.12.2020) yhdessä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Silloin oppimisympäristöinä olivat muun muassa Botania, Kuhasalo, Utran saaret ja Kukkolan tila.
Liikuntaa, retkeilyä ja taide-elämyksiä
Syksyllä 2024 toiminnallista suomea järjestettiin Kareliassa neljä kertaa. Toimintaa päätettiin markkinoida nimellä “Discover Joensuu & Learn Finnish”, koska ajatuksena oli suomen kielen oppimisen lisäksi myös tutustuminen Joensuuhun. Jokaisesta kerrasta tiedotettiin erikseen opiskelijoille ja ennakkoilmoittautumiset kerättiin. Ryhmäkokoa rajattiin toiminnallisuuden toteutumisen varmistamiseksi. Mukaan mahtui kerrasta riippuen 10 tai 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Toiminnasta rajattiin ulkopuolelle ensimmäisen vuoden opiskelijat, koska haluttiin, että osallistujilla olisi jonkin verran suomen kielen opintoja takanaan.
Syyskuussa toiminnallisen suomen merkeissä vierailtiin luontoretkellä Kuhasalossa sekä tutustuttiin Mehtimäen alueen urheilu- ja liikuntamahdollisuuksiin. Kuhasalon-retkellä tutkittiin erilaisia kasveja ja opittiin luontosanastoa. Opiskelijoita olisivat kiinnostaneet myös sienet, mutta niitä oli kuuman ja kuivan syksyn takia harmillisen vähän. Syyskuun helle helli retkeläisiä ja eväät nautittiin lämpimässä auringonpaisteessa. Mehtimäellä tutustuimme paikkoihin ja opiskelimme urheiluun ja liikuntaan liittyvää sanastoa. Kohokohtana oli pesäpallon lajikokeilu, joka sujui opiskelijoilta hienosti.

Lokakuun aikana toiminnalliseen suomeen osallistuneet pääsivät pyöräretkelle. Retken aikana opiskeltiin pyöräilyyn ja liikenteeseen liittyvää sanastoa sekä tutustuttiin Joensuun historiaan. Opiskelijat saivat kuulla esimerkiksi Penttilän sahan ja Ylisoutajansillan taustoista.
Marraskuussa toiminnallisen suomen syyskauden päätti vierailu Botanian Visual Festival -tapahtumaan. Marraskuun pimeydessä oli mukava ihastella upeita valotaideteoksia.

Talviliikuntaa ja karjalanpiirakoita
Koska syksyn 2024 kokeilu todettiin onnistuneeksi, päätettiin Discover Joensuu & Learn Finnish -toimintaa jatkaa myös keväällä 2025. Toiminta jatkuu Simhe-palveluiden, Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen ja opiskelijakunta Pokan yhteistyönä.
Ensimmäinen toiminnallisen suomen kerta järjestettiin tammikuussa, ja ohjelmassa oli maalausta, jonka lomassa opiskeltiin taidesanastoa ja värejä. Helmikuussa leivottiin karjalanpiirakoita Martoilla. Loppukevään aikana ohjelmassa on muun muassa mäenlaskua ja lumikenkäilyä sekä lettujen paistoa Kuhasalon Kalmonkatiskalla. Pian onkin jo aika käynnistää syksyn toimintojen suunnittelu.
Kirjoittajat:
Kaisa Peuhkurinen, suomen kielen ja viestinnän lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Taru Väisänen, kotoutumistyön asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu