Vetovoimaa, pitovoimaa, elinvoimaa!

Ammattikorkeakouluilla on tärkeä rooli toiminta-alueensa elinvoiman vahvistajana monestakin eri näkökulmasta. Arvostettu korkeakoulu ja sen tarjoamat kiinnostavat koulutusvaihtoehdot lisäävät alueen vetovoimaa nuorten aikuisten parissa.

Korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä aktiivinen panostus aluekehitykseen tukevat alueen yrityksiä ja yhteisöjä sekä auttavat synnyttämään alueelle uusia innovaatioita ja uutta yritystoimintaa.

Miltä Joensuu tai Pohjois-Karjala mahtaisivatkaan näyttää ilman korkeakoulujaan? Aika erilaisilta, veikkaan. Ammattikorkeakoulu ei pysty toimimaan ilman aktiivista kumppanuustoimintaa. Tiivis yhteistyö alueen työelämän kanssa on tärkeää niin koulutuksen suunnittelun ja toteutuksen kuin tutkimus- ja kehittämistoiminnankin näkökulmasta.

Työelämän murros, alati kiihtyvä digitalisaatio ja nuorisoikäluokkien pieneneminen ovat korostaneet jatkuvan oppimisen merkitystä. Olemme kaikki elinikäisiä oppijoita: osaamisen täydentäminen on osa arkipäivää ja meistäkin yhä useampi tulee vaihtamaan työtä ja kouluttautumaan uudelleen.

Tarvitsemme entistä sujuvampia ratkaisuja osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen Pohjois-Karjalassa edellyttää myös aiempaa sujuvampia ja nopeampia polkuja työelämään – kuitenkin vaarantamatta osaamista.

Olemme kaikki elinikäisiä oppijoita: osaamisen täydentäminen on osa arkipäivää ja meistäkin yhä useampi tulee vaihtamaan työtä ja kouluttautumaan uudelleen.

Karelian hanketoiminnassa on kehitetty työkaluja ja sisältöjä koulutuspolkujen sujuvoittamiseen ja opiskelijoiden työelämään siirtymisen tueksi. Olemme kehittäneet sujuvaa väylää toiselta asteelta ammattikorkeakouluun, opiskelijoiden uraohjausta sekä synnyttäneet kipinää yrittäjyyteen. 

Hankkeet ovat mahdollistaneet ketteriä kokeiluja, joiden kautta on syntynyt pysyviä toimintamalleja. Hankkeiden avulla olemme pystyneet kehittämään oppimisympäristöjämme työelämä- ja sidosryhmäyhteistyön aktiivisiksi alueiksi, jotka tarjoavat monipuolisia palveluja alueen väestölle.

Samalla olemme uudistaneet oppimisen tapoja. Oppimisen digitalisaatio, uudet opetusteknologiat ja tiimipedagogiikka ovat esimerkkejä kehittämistyöstä, jota olemme vieneet eteenpäin hanketoimintaa hyödyntäen.

Kirjoittaja:
Marjo Nenonen, koulutuksen kehittämispäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu