kädet tietokoneen näppäimistöllä

Kesken jäänyt tutkinto valmiiksi, vaikka työt kutsuvat

CGI:n kanssa luotiin koulutusohjelma, joka auttaa opintonsa keskeyttäneet asiantuntijat viimeistelemään tutkintonsa.

ICT-alalla on tavallista, että työelämä vie mukanaan kyvykkäitä opiskelijoita ennen kuin he ovat saaneet tehtyä tutkintonsa loppuun. Kun opinnot ovat viimeistelemättä ja arkea rytmittää kiinnostava työ, ei kesken jääneen tutkinnon pariin tule kovin herkästi palattua. Myös tuore perhe ja sen myötä kasvaneet menot saavat opiskelijat jäämään töihin.

Valmis loppututkinto kiinnostaa kuitenkin usein sekä työnantajaa, korkeakoulua että opiskelunsa keskeyttänyttä työntekijää. Työnantaja vahvistuu, kun sillä on osaavampia työntekijöitä. Työntekijä puolestaan lisää omaa osaamistaan, ja valmis tutkinto saattaa vaikuttaa myös hänelle työstä maksettavaan korvaukseen.

Ammattikorkeakoulu puolestaan saa osan rahoituksestaan valmistuneiden opiskelijoiden mukaan. Kun jo työelämään siirtyneiden opiskelijoiden halutaan valmistuvan, tapahtuu tutkinnon viimeistely yleensä vahvassa yhteistyössä alueen työelämän kanssa. Se kannustaa ammattikorkeakoulua toimimaan myös sen tärkeiden tehtävien, työelämän vaatimusten mukaisen koulutuksen ja alueen elinvoiman vahvistamisen parissa.

Valmis loppututkinto kiinnostaa kuitenkin usein sekä työnantajaa, korkeakoulua että opiskelunsa keskeyttänyttä työntekijää.

Kareliassa konkreettisinta työtä työntekijöiden kesken jääneiden tutkintojen viimeistelyssä on tehty Karelian työelämän avainkumppaneihin kuuluvan CGI:n kanssa. It-palveluita tuottava CGI ja Karelia rakensivat vuonna 2020 koulutusohjelman, jonka tarkoituksena on auttaa opintonsa kesken jättäneitä viimeistelemään loppututkintonsa henkilökohtaisen suunnitelman avulla.

Koulutusta pilotoitiin hieman yli kymmenen opiskelijan ryhmällä vuodenvaihteessa 2020–2021, ja CGI hakee ensi lukuvuodeksi uutta ryhmää.

– Tämä on hyvä ryhmäkoko, koska nämä opiskelijat sulautuvat olemassa oleviin opiskelijaryhmiin, eivätkä juurikaan aiheuta ylimääräistä hallinnollista tai opetustyötä, kertoo yhteistyötä Karelian puolelta koordinoiva opinto-ohjaaja Joni Ranta.

Jokaiselle henkilökohtainen suunnitelma

Henkilökohtaisten opintosuunnitelmien rakentuminen alkaa alkukartoituksella, jossa hakija kertoo lyhyesti taustastaan ja kesken jääneistä opinnoistaan. Seuraavassa vaiheessa käydään henkilökohtainen, noin tunnin kestävä keskustelu, jotta molemmat osapuolet ovat yhteisymmärryksessä lähtökohdista, nykytilasta ja tavoitteista.

Tämän jälkeen hakijat laativat itse oman suunnitelmansa ottaen huomioon tutkinnosta puuttuvat opinnot ja työmäärän, mikä heidän on mahdollista opiskeluun sillä hetkellä käyttää.

Rannan mukaan opiskelijat ovat olleet todella tyytyväisiä koulutusohjelman järjestämiseen ja itse opetukseen.

– Yllätyksenä on tullut heillekin, että koulutuksen korkean vaatimustason vuoksi opintojen yhdistäminen työ- ja perhe-elämään ei ole edelleenkään helppoa. Mutta opintojen henkilökohtaistaminen auttaa tässä.

CGI:n kanssa saatuja kokemuksia kehitetään Kareliassa tavoitellen sellaisen toimintatavan luomista, joka leviäisi myös muihin yrityksiin.

Harppaus tavoitteen suuntaan on Työelämäyhteistyössä tutkintoon -hanke, joka kehittää toimintamalleja työelämässä kouluttautuneiden ja siellä osaamista hankkineiden tutkintojen loppuunsaattamiseksi. Hanke keskittyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman prosessiin, osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen uusiin käytänteisiin, työn opinnollistamisen mahdollisuuksiin sekä yksilöllisten oppimispolkujen entistä parempaan tukemiseen.

Kirjoittajat:
Joni Ranta, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Risto Salminen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu