PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Koostamme Pulssiin tuoreet artikkelimme, videomme ja podcastimme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Karelia uudistaa TKI-toiminnan ar­vioin­ti­käy­tän­tei­tä osana eurooppalaista CoARA-yhteenliittymää

    ,

    Karelia-ammattikorkeakoulu on allekirjoituksellaan sitoutunut tutkimuksen arviointia uudistavaan CoARA-sopimukseen (Coalition for Advancing Research Assessment) vuonna 2023. Toukokuussa 2024 Karelian johtoryhmä hyväksyi Karelian CoARA-toimeenpanosuunnitelman, jota toteutetaan vuosina 2024–2027 osana Karelian laadun ja vaikuttavuuden kehittämistä. Suunnitelmaan sisältyy tutkimuksen (TKI-toiminnan) ja tutkijan (TKI-toimijoiden) laadullisen arvioinnin kehittäminen ja näihin tavoitteisiin liittyvä ulkoinen arviointi, joka on suunniteltu vuodelle 2027. Suunnitelman ja sen…

  • Kv-opiskelijoiden hyvinvointipaja meni metsään

    , ,

    Luonto on meille sydämen asia ja ympäröi meitä sekä fyysisesti että henkisesti. Suomea mainostetaan usein kauniin luonnon kautta ja on spekuloitu, että ehkä juuri luonnonläheisyys on tehnyt suomalaisista maailman onnellisimman kansan. Tulevaisuuden työkyky -hanke järjesti Karelian kansainväliselle ICT-opiskelijaryhmälle opiskeluhyvinvointia tukevan Student Well-being Lab -hyvinvointipajojen sarjan huhti-toukokuussa. Viimeisellä kerralla ryhmä jalkautui hyvinvointia edistävään suomalaiseen metsään. Retkikunta…

  • Inspiraatiota, verkostoitumista ja uusia näkökulmia korkeakoulupedagogiikan päiviltä

    , ,

    Pedaforum 2024 järjestettiin 5.–6. kesäkuuta Hämeenlinnassa Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK). Tämän vuoden teemana oli Korkeakoulupedagogiikka globaalin hyvinvoinnin rakentajana. HAMK tarjosi loistavat puitteet verkostoitumiselle ja korkeakoulupedagogiikan kehittämiselle. Korkeakoulupedagogiikan päivät Pedaforum on vuosittain järjestettävä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogiikan konferenssi (HAMK 2024). Pedaforumin tavoitteena on tutkimusperustainen korkeakoulupedagogiikan kehittäminen laadukkaan oppimisen ja opetuksen edistämiseksi. Opettajan pedagogisen osaamisen kehittämisellä on suuri…

  • Minne menit aikuiskoulutus? : Osa 5

    ,

    Aikuiskoulutustoimistosta Työelämä- ja kansainvälistymispalveluiksi       Tässä artikkelisarjassa muistellaan menneitä ja katsotaan ajassa taaksepäin. Tarkastelun kohteena on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneet muutokset tavassa toteuttaa ja kehittää jatkuvaa oppimista. Artikkeleissa käytetään myös käsitteitä aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen, jotka sanapari jatkuvan oppiminen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerronnan kohteena ovat luonnollisesti tapahtumat ja muutokset Karelia-ammattikorkeakoulussa, joka vuosina 1992–2012 tunnettiin nimellä…

  • Minne menit aikuiskoulutus? : Osa 4

    , ,

    Aikuiskoulutus ja alueellinen vaikuttaminen – Pohjois-Karjalan maakuntakorkeakoulu vuosina 2006-2018 Tässä artikkelisarjassa muistellaan menneitä ja katsotaan ajassa taaksepäin. Tarkastelun kohteena on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneet muutokset tavassa toteuttaa ja kehittää jatkuvaa oppimista. Artikkeleissa käytetään myös käsitteitä aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen, jotka sanapari jatkuvan oppiminen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerronnan kohteena ovat luonnollisesti tapahtumat ja muutokset Karelia-ammattikorkeakoulussa,…

  • Kareliaan 36 miljoonaa euroa tutkimus- ja kehittämisrahoitusta EU-ohjelmakaudella 2014–2021

    , ,

    Ammattikorkeakoulujen TKI-toimintaa rahoitetaan ulkoisella hankerahoituksella. Tämä tarkoittaa sitä, että TKI-projekteille, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, ei ole tarjolla mitään valmista, automaattista rahoitusta, vaan rahoitus projekteihin haetaan aina erikseen eri rahoituslähteistä. Karelian tärkeimmät TKI-projektien rahoituslähteet tulevat Euroopan Unionin ohjelmista, joihin sisältyy rahoitusinstrumentti. EU-ohjelmat perustuvat EU-politiikkaan ja unionin yhteisiin tavoitteisiin, jotka asetetaan aina seitsenvuotiselle EU-ohjelmakaudelle.  Rahoituksen myöntäminen projektille…

  • Minne menit aikuiskoulutus? : osa 3

    , ,

    Joustavat toteutustavat – luokkahuoneesta verkkoon tai ainakin monimuoto-opintoihin Tässä artikkelisarjassa muistellaan menneitä ja katsotaan ajassa taaksepäin. Tarkastelun kohteena on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneet muutokset tavassa toteuttaa ja kehittää jatkuvaa oppimista. Artikkeleissa käytetään myös käsitteitä aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen, jotka sanapari jatkuvan oppiminen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerronnan kohteena ovat luonnollisesti tapahtumat ja muutokset Karelia-ammattikorkeakoulussa, joka…

  • Minne menit aikuiskoulutus? : osa 2

    , ,

    Millaista aikuiskoulutus oli Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa? Tässä artikkelisarjassa muistellaan menneitä ja katsotaan ajassa taaksepäin. Tarkastelun kohteena on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneet muutokset tavassa toteuttaa ja kehittää jatkuvaa oppimista. Artikkeleissa käytetään myös käsitteitä aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen, jotka sanapari jatkuvan oppiminen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerronnan kohteena ovat luonnollisesti tapahtumat ja muutokset Karelia-ammattikorkeakoulussa, joka vuosina 1992–2012 tunnettiin…

  • Minne menit aikuiskoulutus? : osa 1

    , ,

    Aikuiskoulutuksen käynnistyminen ammattikorkeakouluissa ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa Tässä artikkelisarjassa muistellaan menneitä ja katsotaan ajassa taaksepäin. Tarkastelun kohteena on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneet muutokset tavassa toteuttaa ja kehittää jatkuvaa oppimista. Artikkeleissa käytetään myös käsitteitä aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen, jotka sanapari jatkuvan oppiminen korvasi 2010-luvun lopulla. Kerronnan kohteena ovat luonnollisesti tapahtumat ja muutokset Karelia-ammattikorkeakoulussa, joka vuosina 1992–2012…