Yhteisvalmentajuuden kautta kohti huippuleiriä

Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemia on monialainen yrittäjyyden oppimisympäristö. Y-akatemiassa opiskellaan opiskelijatiimeissä ja jokainen opiskelijatiimi perustaa Y-akatemian opintojen alkuvaiheessa osuuskuntayrityksen, jolloin opiskelijatiimi voi laskuttaa osuuskunnallaan asiakkaitaan tekemistään projekteista. Tällä hetkellä Y-akatemiassa on opiskelijoita matkailun, median, liiketalouden, International Business-koulutuksen, fysioterapian ja sairaanhoidon koulutuksista. Tiimiyrittäjyyden ja monialaisuuden lisäksi kolmas keskeinen peruspilari on kansainvälisyys. Akatemian opiskelijoilla on käytössään kansainvälinen verkosto muiden maiden tiimiakatemioiden kanssa ympäri maailmaa.

Alkutaipaleelle uuden tiimin kanssa keväällä 2020

Vuoden 2020 tammikuussa me Y-akatemian valmentaja-opettajat saimme valmennettavaksi yhteisen monialaisen oppimistiimin Valke Insight osuuskunnan. Y-akatemian opintojen alussa tiimi muodostettiin Belbinin tiimiroolitestien tuloksien pohjalta ja näin tiimistä saatiin monipuolinen. Tästä tiimimme yhteinen matka alkoi. Paljon on yhdessä tehtäviä asioita, ennen kuin tiimi perustaa osuuskuntayrityksen. Tiimin ensiaskeleisiin kuului tietenkin Y-akatemian toimintaan ja siellä opiskeluun tutustuminen, mutta ennen kaikkea tiimin pelisäännöistä sopiminen ja yhteisen tahtotilan löytyminen. Tiimisopimus tehtiin 24 tunnin leirillä Nurmeksessa lomakeskus Hyvärilässä Y-akatemia-opintojen alussa. Valken arvoiksi muotoutuivat vastuullisuus, avoimuus, luottamus, kunnioitus ja ekologisuus.

Tiimi valitsi alussa itselleen tiimiliiderit, jotka vaihtuvat puolivuosittain. Näin myös kaverijohtamisen taitoja pääsee harjoittelemaan jokainen halukas tiimiläinen vuorollaan. Tiimisopimukseen palataan akatemian opintojen aikana. Joka lukukausi pidetään kehityskeskustelut, johon tiimiläiset valmistautuvat tekemällä oppimissopimuksen (Cunningham 1998). Siinä pohditaan mistä olen tullut, missä olen nyt, minne olen menossa, miten sinne pääsen ja mistä tiedän olevani perillä. Omat tavoitteet ja keinot tulevat siinä hienosti esille. (Lehtonen 2013.)

Valke Insight osuuskunnan tiimi ryhmäkuvassa.
Kuva 1. Valke Insight osuuskunnan tiimi.

Mikä ihmeen huippuleiri?

Y-akatemian opinnot huipentuvat huippuleiri-projektiin (6 op), johon kuuluu paljon suunnittelua, itse leiri ja leirin jälkeinen reflektointi opituista asioista. Opiskelijatiimi matkustaa maailmalle tekemään tätä yhteistä projektia ja käyttämään Y-akatemian aikana saamiaan oppeja. Koronaikana tiimien huippuleirin reitit ja päämäärät ovat toteutuneet Suomessa.

Valkelaisten Y-akatemian opinnot ovat pian loppusuoralla ja opintojen loppuvaihe huipentui huippuleiriprojektiin Valke osk:n ja O.K. Auto Oy:n yhteistyönä. Huippuleiri toteutui 19.9.-28.9.2021 Suomen Lapissa. Opiskelijat saivat huippuleirin ajaksi käyttöönsä upouudet O.K. Auto Oy:n Toyotat, joista Valkelaiset tekivät mainosvideoita, testiajoja ja muuta markkinointimateriaalia, jota O.K. Auto Oy voi käyttää omissa markkinointikanavissaan. Opiskelijat suunnittelivat ja järjestivät upean yhteistyön O.K. Auto Oy:n kanssa itsenäisesti.

Me valmentajat vietimme Äkäslompolossa iltaa tiimin kanssa, ja illanvietossa jokainen tiimiläinen reflektoi omaa Y-akatemian polkuaan kuluneen kahden vuoden aikana. Jokainen teki huikeita nostoja siitä, mitä Y-akatemian aika on heille merkinnyt. Puheenvuoroissa nousi esille itsestä oppiminen, tiimissä toimimisen taidot, yhteisöllisyys sekä vapaus opiskella ja oppia omalla tavalla. Koettiin, että on opittu toisilta eri alan opiskelijoilta uusia taitoja, vuorovaikutustaitoja, muun muassa kuuntelemaan paremmin. Hyvänä pidettiin myös sitä, että opiskelijat ovat itse päässeet vaikuttamaan asioihin ja päätöksiin. Akatemian opinnot on innostanut uudella tavalla, oma suunta työelämään on löytynyt ja yrittäjäidentiteetti on vahvistunut. Mokat nähdään tärkeinä oppimisen paikkoina, myös muiden annetaan mokata. Erilaisuutta on opittu sietämään tutustumalla erilaisiin ihmisiin, joita ei muualla olisi tavannutkaan. Tiimissä on myös opittu luottamaan tiimiin ja toisten apuun sekä tekemällä oppimiseen. On saatu henkistä pääomaa ja rohkeutta sanoa asioita suoraan ja omat mielipiteet ja perustelut julki. Tiimi ja sen jäsenet ovat luoneet kontakteja ja verkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti yrittäjiin sekä työelämän edustajiin. Tiimiläiset ovat olleet merkittävässä roolissa luomassa uutta yhteistyötä mm. suomalaisten ja kansainvälisten akatemioiden verkostoissa. Tiimi on ollut mukana Y-akatemian kehittämisessä ja näkeekin siinä vielä parannettavaa. Huippuleirin koettiin tiimiyttävän tiimiä entisestään, ja leiri oli kaikkien mielestä hieno kokemus opintojen loppuvaiheessa.

Opiskelijoita pöydän ääressä.
Kuva 2. Valkelaiset huippuleirillä Äkäslompolossa.

Yhteisvalmentajuus voimavarana tiimissä

Yhteisellä valmentajataipaleella olemme tutustuneet toisiimme, rakentaneet luottamuksen ja valmentaneet tiimiä monialaisella osaamisella. Valmentajuutemme on perustunut luottamukseen ja avoimuuteen sekä toisen kunnioittamiseen ihmisenä ja ammattilaisena. Oma valmentajuus on saanut perspektiiviä ja oppia toiselta eri alan valmentajalta. Tämä matka on ollut itseä ja omaa ammatillisuutta rikastuttava, sillä yhdessä asioiden pohtiminen ja reflektointi on myös parasta oppia valmentajan uralla. Paljon on käyty keskusteluja tiimin toiminnasta ja tilanteista sekä mietitty yhdessä, miten jatketaan ja mihin suuntaan tiimiä ohjataan. Valmentaminen on tavoitteellista, arvostavaa ja tiimiä osallistavaa toimintaa luottamuksellisessa suhteessa, jossa enemmän esitetään kysymyksiä kuin annetaan vastauksia (Ristikangas 2018).

Joensuu-Äkäslompolo-Joensuu ajomatkan aikana meillä valmentajilla oli hyvää aikaa pohtia kulunutta kahta vuotta Valkelaisten kanssa. Valmentajina meidän roolimme on ollut kannustaa ja tsempata tiimiä omissa projekteissaan eteenpäin onnistumisista iloiten ja erilaisista haasteista tai mokista oppien. Valmentajan tehtävänä on palvella omaa tiimiä ja valjastaa tiimin voimavarat ja vahvuudet tiimin käyttöön, jotta tiimiflow saadaan virtaamaan (Eklund, Lindholm & Salminen 2019). Valken tiimin valmentajuuden alussa ajatuksenamme oli tehdä itsestämme tarpeettomia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alun vahvemman ohjausroolin jälkeen tiimivalmentajan rooli muuttuu enemmänkin tiimin sparraajaksi ja haastajaksi. Tiimistä tulee itseohjautuvampi, kun valmentajan rooli ei ole liian “aktiivinen”. Valmentajuuttamme on varjostanut se, että toimimme molemmat myös opettajina omalla koulutusvastuullamme valmennustyön lisäksi, jolloin ajan riittävyys valmennustyöhön on välillä haasteellista.

Valken tiimin valmentajat Daniel Bågeberg ja Kirsi Varis.
Kuva 3. Valken tiimin valmentajat Daniel Bågeberg ja Kirsi Varis.

Y-akatemia kehittää opiskelijoiden työelämätaitoja ja bisnesälyä

Jokainen tiimi kehittyy omanlaisekseen ja jokaisen tiimiläisen osuus on tärkeä. Valmennettavan tiimin kehityskaarta on ollut ilo seurata ja kehittyminen on niin tiimin kuin yksilöiden tasolla ollut edistyksellistä. Tiimissä on ollut myös monenlaisia haasteita, mutta avoimuuden ja suoran puheen kautta niitä on ratkottu yhdessä. Havaintomme mukaan opiskelijoiden työelämässä tarvittavat metataidot ovat kehittyneet huomattavasti ja yksilötason alun epävarmuudesta on päästy irti – kiitos reflektoivan ja vertaistukea antavan tiimin, dialogien sekä akatemian lukuohjelman. Myös opiskelijoiden liiketaloudellinen osaaminen ja “bisnesäly” on kehittynyt kahden kuluneen vuoden aikana. Erilaiset projektit ja yhteistyökuviot alueen yritysten ja työelämän edustajien kanssa ovat kehittäneet tiimin ja yksilöiden osaamista tiimitoimijoina ja osaavina ammattilaisina. Y-akatemia, valmentajat sekä tiimiyrittäjät jatkavat kehittymistään. Tiimiyrittäjien kehittyminen on ollut huikeaa ja valmennettavat ovat saaneet erinomaisia eväitä tulevaan elämään ja ennen kaikkea tulevaan työelämään. Tässä matkassa valmentajana on ollut mielenkiintoista olla mukana


Kirjoittajat:

Daniel Bågeberg, lehtori, Y-akatemian valmentaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirsi Varis, lehtori, Y-akatemian valmentaja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Cunningham, I. 1998. The Wisdom of Strategic Learning. The Selt Managed Learning solutuion. Hampshire.

Eklund, A., Lindholm, T. & Salminen, J. 2019. Taitava tiimivalmentaja – miten saan tiimiflown virtaamaan? Grano Oy, Helsinki.

Lehtonen, T. 2013. Tiimiakatemia – kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi. Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print.

Ristikangas, V. 2018. Mitä on valmentava ote? Suomen coaching yhdistys. https://www.youtube.com/watch?v=vLITz39ip1w

Artikkelikuva: Nikolai Artamonov / Unsplash