Suomalaisen teknologiateollisuuden menestykseen vaikuttaa tärkeänä tekijänä työvoiman saatavuus ja osaaminen. Globaalissa kilpailussa menestyvät vain yritykset, joilla on riittävän korkeatasoista teknologiaosaamista. Teknologia-alan osaajapulaan ja toisaalta tekniikan alan korkeakoulutuksen heikkoon vetovoimaan etsitään ratkaisuja UpTech-hankkeessa, jonka tavoitteena on tekniikan alan houkuttelevuuden lisääminen ja korkeasti koulutetun työvoiman saaminen Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueille. Karelia-amk on yksi hankkeen osatoteuttajista Savonia ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston ohella.
UpTech-hankkeessa on mm. selvitetty yritysten osaamistarpeita Itä-Suomen alueella. Yksi osaamisalueista, jossa osaajista on kova pula, on tekniikan automaatio. Osaajapulan ratkaisemiseksi Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto käynnistivät yhteistyössä automaatiotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksen syksyllä 2021. Uusi automaatiotekniikan DI-koulutus on rakennettu yhteistyössä Itä-Suomen korkeakoulujen kanssa ja se tarjoaa mahdollisuuden kehittää automaatiotekniikan osaamista älykkäiden, taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti toimivien järjestelmien, koneiden ja prosessien parissa. Opinnot soveltuvat mm. automaatiotekniikan tai sitä soveltavan amk-tutkinnon suorittaneille. Syksyllä 2022 alkavaan koulutukseen haetaan yhteishaussa 16.-30.3.2022. Koulutuksen laajuus on 120 op ja kesto kokopäivätoimisena opiskeluna kaksi vuotta.
Syksyllä 2021 aloittaneessa koulutuksen ensimmäisessä ryhmässä aloitti 29 opiskelijaa. Yhtenä sivuainevaihtoehtona opiskelijoilla on Industrial Robotics, joka sisältää opintojakson Virtual Commissioning of Robot Systems. Joensuun seudulla asuvat opiskelijat saivat suorittaa opintojakson laboratorioharjoitukset Karelia-amk:n Fanuc Educell -robottisolua hyödyntäen. Opiskelijat kävivätkin ahkerasti tekemässä harjoituksia omalla ajallaan useampana päivänä. Tämän lisäksi Tampereen yliopiston kouluttajat kävivät kolmena lauantaina vetämässä harjoituksia ns. kädestä pitäen Karelian laboratoriotilassa. Opintojaksoon liittyvän harjoituksen tehtävänä oli koota ja purkaa Duplo Lego® -palikoista koottava itse suunniteltu talo robotilla sekä virtuaalisessa ympäristössä, että todellisuudessa oikealla robotilla. Opiskelijoilla oli käytössä simulointiohjelmistoja (Visual Components, ROBOGUIDE) tehtävän tekemiseen sekä fyysinen robottisoluympäristö. Harjoitukseen kuului myös tulostaa 3D-tulostimella itse suunniteltu osa taloon sekä tarttujansormet robotille osien siirtämistä varten.
Harjoitus oli mielenkiintoinen yhdistelmä virtuaalista ja käytännön robotilla työskentelyä. Hyvin motivoituneilta ja ahkerilta opiskelijoilta harjoitus ja tehtävä onnistui hienosti. Olikin mukava katsoa opiskelijoiden onnistumisen riemua, kun harjoitus oli saatu suoritettua.
Kirjoittaja:
Jarno Mertanen, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kuvituskuva: ThisIsEngineering palvelusta Pexels