Kirjaston UKK

Usein Kysytyt Kysymykset

Vastaamme kaikkiin yhteystiedoilla varustettuihin palautteisiin henkilökohtaisesti. Palaute käsitellään luottamuksellisesti. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin ja palautteeseen julkaistaan myös tällä palstalla (ilman lähettäjätietoja).

Voit antaa palautetta tai lähettää kysymyksiä kirjastoon palautelomakkeella tai sähköpostitse osoitteella kirjasto(at)karelia.fi.

Katso kirjaston ohjevideot Finnassa (linkki avautuu uuteen välilehteen).


Mikä on Karelia-Finna?

Karelia-Finna on Karelian verkkokirjasto. Finnasta löydät kirjaston tietokannat ja verkkoaineistot, esimerkiksi sanakirjoja ja e-kirjoja. Verkkokokoelmia voit käyttää ilman kirjastokorttia, etäkäytössä kirjaudu Finnaan Karelian verkkotunnuksellasi.

Finnassa on lisäksi tiedot kirjaston painetuista kokoelmista. Finnassa näet myös omat asiakastietosi, voit uusia lainasi ja tehdä varauksia esimerkiksi lainassa oleviin kurssikirjoihin.

Karelia-Finnaan pääset osoitteessa karelia.finna.fi. Muiden kirjastojen, museoiden ja arkistojen kokoelmiin pääset osoitteessa finna.fi.


Asiakastietojen liittäminen Finna-tiliin

Huomaathan, että sinun pitää ensin ilmoittautua kirjaston asiakkaaksi.

  • Voit ottaa käyttöösi sähköisen Tuudo-kirjastokortin (Karelian opiskelija/henkilökunta). Kirjastokorttisi on käytössä muutamassa minuutissa. Video-ohje Tuudon käyttöönottoon tai
  • Jos haluat muovisen kirjastokortin, ilmoittaudu asiakkaaksi nettilomakkeella. Saat sähköpostiisi vahvistusviestin, kun tietosi on lisätty kirjastojärjestelmään (1 – 2 arkipäivän kuluessa).

Tietojen tallentamisen jälkeen voit liittää asiakastietosi tiliisi Karelia-Finnassa.

  1. Kirjaudu Haka-kirjautumisella ja liitä kirjaston asiakastietosi Finna-tiliin Kirjastokortit-välilehdellä käyttäen täsmälleen samaa sähköpostiosoitetta kuin asiakastietoihisi on tallennettu (huomaa ero esim. opiskelijanumerollisen ja etunimi.sukunimi -version välillä).

    Jos otit käyttöösi muovisen kirjastokortin ja annoit ilmoittautumisen yhteydessä luvan päivittää tietosi opiskelijatietojäjärjestelmästä, sähköpostiosoitteesi on muotoa etunimi.sukunimi(at)edu.karelia.fi. Tietojen päivitys Pepistä ylikirjoittaa ilmoittautumislomakkeella annetun sähköpostiosoitteen ja korvaa sen korkeakoulun osoitteella. Jos haluat jatkossa käyttää jotain muuta sähköpostiosoitetta, ota yhteyttä kirjastoon.
  2. Saat sähköpostiisi linkin, jota klikkaamalla kirjaston tiedot yhdistyvät Finnaan.

Vasta tietojen liittämisen jälkeen voit tehdä varauksia Karelia-Finnassa, näet omat lainasi jne. E-kirjojen ja muiden e-aineistojen käyttämiseen ei vaadita kirjasto/opiskelijakorttia, pelkkä Haka-kirjautuminen Karelia-Finnaan riittää.

Ongelmia?

  • Sähköpostilinkkiä pitää klikata samalla selaimella ja laitteella kuin missä Finna on auki (esim. ei siten, että Finna on tietokoneella ja sähköposti kännykällä).
  • Jos et saa sähköpostiisi linkkiä, asiakastiedoissasi on todennäköisesti jokin muu osoite kuin se, mihin yrität lähettää viestiä (gmail tms.). Tarkista myös roskaposti.
  • Jos linkki ei toimi, vaan tulee jokin virheilmoitus >> Yrititkö opiskelijanumerollisella sähköpostiosoitteella? Kokeile versiota etunimi.sukunimi (ja päinvastoin).
  • Kokeile toista laitetta tai selainta.

Mikä on Omatoimikirjasto?

Omatoimikirjasto on avoinna ma-pe klo 7.30 – 20, eli myös silloin, kun kirjastossa ei ole asiakaspalvelua eikä kirjastohenkilökuntaa paikalla. Tarkista kirjaston aukioloajat täältä (avautuu uuteen välilehteen). Kirjastossa on tallentava kameravalvonta. Kirjoja voi lainata ja palauttaa automaateilla. Lainaamista varten sinulla tulee olla kirjastokortti.

Omatoimiaikana kirjastossa voi lainata ja palauttaa kirjoja automaateilla sekä noutaa varauksia sekä lukea lehtiä ja kirjoja että käyttää verkkoaineistoja ja työskennellä kirjastossa.

HUOM. Jos maksusi ylittävät 10 €, et voi lainata automaateilla. Maksujen maksaminen on mahdollista vain asiakaspalvelun aukioloaikoina.

Huomioi, että Tikkarinne-kampuksen E-talon pääovi on avoinna ma-to klo 16.30 ja pe klo 15.30 saakka. Kirjaston ovet ovat avoinna kampuksen sisällä klo 20 saakka ilman kulkutunnistetta. Loma-aikoina tarkista ulko-ovien aukioloajat vahtimestarilta. Kysy kulkutunnisteesta (vain Karelian opiskelijoille) vahtimestareilta.


Onko kirjastossa skanneria ja väritulostinta?

Kirjaston ulkopuolella Tikkarinne-kampuksen pääsisäänkäynnin aulassa on monitoimilaite, jolla voi kopioida, skannata ja tulostaa (myös värikopioita ja -tulosteita). Ota omat paperit mukaan. Tulostusmahdollisuus on vain karelialaisille.


Mihin palautan lainat kirjaston ollessa kiinni?

Palautusluukku toimii 24/7 ja sijaitsee Tikkarinteellä rakennuksen ulkoseinässä, pääsisäänkäynnistä katsoen oikealla, alaspäin vievän pyörätien varrella (sijainti kartalla).


En voi uusia lainojani

Yleisimmät syyt, miksi lainoja ei saa uusittua:

  • Lainaan kohdistuu varaus.
  • Sinulla on maksuja vähintään 10 €.
  • Maksimilaina-aika on täynnä: Voit uusimalla pitää lainasi 1 vuoden ajan, jos siihen/niihin ei tule varauksia. Maksimilaina-ajan jälkeen lainat tulee palauttaa kirjastoon.
  • Asiakastietosi eivät ole voimassa. Ota yhteyttä kirjastoon.
  • Et ole vielä liittänyt asiakastietojasi Finna-tiliisi. Katso ohje ylempää.
  • Jos uusiminen epäonnistuu toistuvasti, tyhjennä selaimen evästeet, sivuhistoria yms., ja kokeile uudelleen.

Kuinka teen varauksen?

Voit varata kirjoja Karelia-Finnassa. Varaus lainassa olevaan kirjaan on maksuton (kaikki kappaleet ovat lainassa). Jos niteitä on hyllyssä saatavana, voit tehdä maksullisen (1 €) hyllystänoutopyynnön. Tarkista siis saatavuustiedot ennen varaamista!

Kun saat saapumisilmoituksen, voit noutaa varauksen kirjaston noutohyllystä. Noutohylly sijaitsee kirjaston alakerrassa palautushyllyn vieressä. Varatut kirjat on järjestetty varaustunnuksen mukaan (varaustunnus näkyy saapumisilmoituksessa). Lainaa sinulle varattu aineisto lainausautomaatilla.

Noutamattomasta varauksesta peritään 1 euron maksu. Varauksen voi peruuttaa Finnassa, jos varaus ei ole jo noudettavissa. Jos varaus on noudettavissa, voit perua varauksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.


Voinko maksaa myöhästymismaksuni verkossa?

Kyllä voit. Kirjaudu omiin asiakastietoihisi Karelia-Finnassa. Maksut-valikosta löydät maksusi sekä verkkomaksupainikkeen (välittäjä Verifone Finland Oy).

Voit maksaa verkossa vain myöhästymismaksuja sekä varausten käsittelymaksuja. Kadonneen kirjan korvaushinta tai sen käsittelymaksu tulee maksaa kotiin lähetettävällä laskulla. Pienin verkossa maksettava summa on 1 euro.

Epäselvissä maksuasioissa ota yhteyttä kirjastoon ennen maksutapahtumaa!


E-aineistot kyselevät käyttäjätunnusta ja salasanaa

Menithän e-aineistoihin Karelia-Finnan kautta? Jos olet kotona tai muualla koulun verkon ulkopuolella, kirjaudu ensin Finnaan. Mikäli kirjautumisessa on ongelmia, tyhjennä selaimen sivuhistoria, evästeet ym. ja yritä uudelleen.


Mikä on Celia ja kuka voi käyttää palvelua?

Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa: esimerkiksi äänikirjoina, pistekirjoina ja elektronisina kirjoina.

Jos sinulla on lukemiseste, ota ensin yhteyttä Karelian opintokuraattoriin. Kun olet tavannut opintokuraattorin, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin saat Celia-tunnukset. Sovimme kanssasi tapaamisajan, tallennamme tietosi ja teemme sinulle käyttäjätunnuksen Celia-palveluun. Lisätietoja Celian palveluista korkeakouluopiskelijalle.


Opinnäytetyöni on valmis. Mitä pitikään tehdä?

Kaikista opinnäytetöistä on oltava julkinen versio (Theseus-verkkojulkaisu tai kansitettu opinnäytetyö), minkä lisäksi kaikki opinnäytetyöt tallennetaan pdf-tiedostona Karelia-amk:n sähköiseen arkistoon.

Theseuksessa opinnäytetyönsä julkaiseva opiskelija tallentaa itse opinnäytetyönsä Theseukseen. Theseuksessa julkaistavaa opinnäytetyötä ei tarvitse erikseen lähettää kirjastoon sähköisessä muodossa. Kirjasto tallentaa opinnäytetyötiedoston e-arkistoon samalla kun hyväksyy opiskelijan Theseus-tallennuksen. Kun opinnäytetyö on hyväksytty ja tallennettu arkistoon, se löytyy Theseuksesta.

Jos et halua julkaista opinnäytetyötäsi Theseuksessa, toimita kansitettu versio opiskelijapalveluihin ja lähetä koko opinnäytetyöstäsi arkistoversio (kopiosuojaamaton pdf-tiedosto) osoitteeseen opinnayte(at)karelia.fi. Katso ohje Karelian LibGuidesista.

Jos sinulla on jotain kysyttävää, laita sähköpostia opinnayte(a)karelia.fi -osoitteeseen.


Opiskeluni päättyy. Voinko jatkaa asiakkaana kirjastossa?

Voit jatkaa asiakkaana, vaikka olisitkin jo päättänyt opintosi tai eronnut amk:sta. Kirjastomme on kaikille avoin. Painettuja aineistoja voit lainata kirjastokortilla. E-aineistoja voit käyttää vain kirjastossa paikan päällä.

Ilmoita kirjastoon muuttuneet yhteystietosi, sillä esim. koulun sähköposti lakkaa toimimasta opintojen päättyessä. Jos käytössäsi oli Tuudo-kirjastokortti, voit käyttää edelleen samaa kirjastokorttinumeroa Karelia-Finnan kautta.

Kirjautuminen Karelia-Finnaan tapahtuu sähköpostiosoitteella, joten on tärkeää, että sähköpostiosoitteesi on päivitetty. Voit käyttää kirjastokorttina myös esimerkiksi Vaara-kirjastojen korttia. Ilmoita siinä tapauksessa kirjastokortin numero meille, automaattisesti Vaara-kirjastokortti ei tule käyttöön.

Mikäli et halua jatkaa asiakkaana, sinun ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, sillä jos maksuja, lainoja tms. ei ole, asiakastiedot poistuvat automaattisesti niiden vanhennuttua. Voit myös ottaa kirjastoon yhteyttä ja pyytää asiakastietojesi poistamista (sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti kirjastossa).