Lasten terapiahuone jossa erilaisia toiminnallisia välineitä kuten palloja

Ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa hanketoimintaa

Opetus ja hanketoiminta ovat luonteeltaan erilaisia tehtäviä. Molemmat näistä ovat tärkeitä ammattikorkeakoulun toiminnan kannalta ja ne toteuttavat ammattikorkeakoululain (932/2014) 4 §:ssä ammattikorkeakouluille säädettyä tehtävää. Säännöksen mukaan ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Opetuksen lisäksi ammattikorkeakoulun tehtävänä on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI-toiminta). Ammattikorkeakouluissa tapahtuva hanketoiminta on osa tätä TKI-toimintaa.

Ammattikorkeakouluissa monet opettajat työskentelevät opetuksen lisäksi myös TKI-hankkeissa. Kehittämishankkeita on laidasta laitaan ja tavoitteena yleensä on, että hankkeessa syntyneet tulokset olisivat hyödynnettävissä myös hankkeen jälkeen. Varsinaisten tuloksien lisäksi hankkeissa syntyy opettajille monesti sellaista osaamista, jota he voivat hyödyntää opetuksessaan. Jotta opettajille syntynyttä uutta osaamista pystytään hyödyntämään opetuksessa, tulee hankkeiden liittyä kiinteästi ammattikorkeakoulussa tapahtuvaan opetukseen sekä sen kehittämiseen.

Varsinaisen kehittämistyön seurauksena syntyvien tulosten lisäksi, hankkeissa tehdään paljon yhteistyötä alueen työelämän kanssa. Hankkeessa toimiville opettajille syntyy verkostoja, joita he pystyvät hyödyntämään myöhemmin opetuksessaan. Hankkeissa tehdään lisäksi paljon erilaisia projekteja ja kokeiluita yhdessä työelämän kanssa. Näitä projekteja voidaan tehdä yhdessä opiskelijoiden kanssa sekä niitä voidaan hyödyntää myöhemmin opetuksessa esimerkkeinä.

Digi2Market-hankkeessa kehitettiin yritysten markkinointia yhdessä opiskelijoiden kanssa

Digi2Market-hankkeessa tavoitteena oli kehittää yritysten markkinointia hyödyntäen immersiivisiä teknologioita, kuten virtuaaliteknologiaa (VR), lisättyä todellisuutta (AR) ja 360 asteista kuvausta. Näiden teknologioiden käyttö on yritysten markkinoinnissa lisääntynyt viime aikoina paljon. Lisäksi näitä teknologioita hyödynnetään entistä enemmän myös opetuksessa. Digi2Market-hanke on juuri päättynyt ja on hyvä pohtia, miten hankkeessa syntynyttä osaamista ja tuloksia voidaan hyödyntää opetuksessa.

Tuotoksia hyödynnettäväksi opetuksessa

Hankkeessa on osaamista syntynyt uusien teknologioiden käytöstä sekä niiden käyttökohteista. Hankkeen aikana yrityksien kanssa työskenneltiin opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat pääsivät työskentelemään oikeiden tapausten parissa ja tekemään tuotoksia, joita hyödynnetään yrityksien liiketoiminnassa. Nämä tuotokset ovat hyödynnettävissä myös jatkossa opetuksessa esimerkkeinä. Tehtyihin tuotoksiin pääsee tutustumaan hankkeen verkkosivuilla.

Lasten terapiahuone jossa erilaisia toiminnallisia välineitä kuten palloja
Rantakylän Fysikaalinen Hoitolaitos oli mukana Digi2Market-hankkeessa. Karelian liiketalouden ja median opiskelijat toteuttivat yritykselle mm. markkinointiviestintäsuunnitelman ja 360-virtuaalikierroksen.

Uusia verkostoja

Alueellisten verkostojen lisäksi Digi2Market-hankkeessa on syntynyt kansainvälisiä verkostoja hankkeessa mukana olleiden kumppaneiden sekä yritysten kanssa. Näitä verkostoja voidaan hyödyntää jatkossa opetuksessa esimerkiksi opiskelijoiden opintoihin liittyvissä projekteissa. Eri maissa yrityksille tehdyt tuotokset antavat laajempaa näkemystä teknologioiden hyödyntämisestä hankkeessa työskenteleville asiantuntijoille. Opiskelijoille nämä tuotokset tarjoavat myös hyvän mahdollisuuden tutustua eri maiden organisaatioihin sekä niiden toimintaan. Tuotosten avulla tutuksi tulevat eri maiden toimintaympäristöt sekä mahdollisuudet teknologioiden hyödyntämiseen eri toimialoilla.

Haasteita hankkeiden ja opetuksen integroimisessa

Opetuksen ja hanketoiminnan yhdistämiseen liittyy myös haasteita. Haasteet liittyvät erityisesti käytännön työskentelyyn, kuten aikataulutukseen. Kuinka yritysten kanssa suunnitellut yhteistyökuviot ja kehittämistoimet saadaan integroitua luontevasti opetukseen oikeaan aikaan? Opintojaksot menevät pääsääntöisesti kerran vuodessa ja tämä asettaa oman haasteen opetuksen ja hanketoiminnan integroinnille.

Toisena haasteena on se, miten hanke ja siitä opintojaksolle integroitava tehtävä soveltuu valitun opintojakson sisältöön. Tukeeko se opetettavaa asiaa ja mitä hyötyä siitä on oppimisen kannalta? Lähtökohtana opintojaksoilla on aina ennalta määrättyjen osaamistavoitteiden saavuttaminen. Tällöin opintojaksoille integroitavien hanketehtävien tulee tukea opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Lisäksi on mietittävä, kuinka nämä tehtävät huomioidaan opintojakson arvioinnissa.

Digi2Market-hankkeen alussa kartoitettiin sopivat opintojaksot, joihin hanketehtävät saatiin luontevasti integroitua käsiteltävien aiheiden osalta. Tällä tavalla hankkeen tehtävät tukivat opetusta ja opiskelijoiden oppimista niillä opintojaksoilla, joiden tavoitteisiin hankkeessa tehtävät toteutukset soveltuvat. Hanke oli pitkäkestoinen, jolloin toteutusten ja yhteistyökuvioiden suunnittelut saatiin tehtyä hyvissä ajoin ennen opintojaksojen alkua.

Integrointi vaatii suunnittelua

Opetuksen ja hanketyöskentelyn integrointi vaatii suunnittelua ja valmistautumista. Opintojaksojen aikana hankkeisiin tehtävät pienet tuotokset saattavat näyttäytyä opiskelijoille helposti irrallisina opintojaksoon kuulumattomina osina. Pidempikestoisten kehittämistehtävien tai -projektien tarjoaminen opiskelijoille esimerkiksi projektiopintoina antaa laajemman ja syvemmän kuvan opittavasta asiasta. Tällöin opiskelijat saadaan otettua mukaan työskentelyyn jo tehtävien ja projektien suunnitteluvaiheessa.

Opetuksen näkökulmasta erityisen tärkeää on, että hanketoiminta palvelee koulutusvastuissa annettavaa opetusta ja opiskelijoiden oppimista. Hankkeista tulevien toimeksiantojen ja tehtävien integroiminen opintojaksoille tukee parhaimmillaan opiskelijoiden oppimista ja vahvistaa opettajien osaamista. Vahvistunut osaaminen näkyy puolestaan myös opetuksessa.


Kirjoittaja:

Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu