Kaksi nuorta naista

Korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden tukeminen Itä-Suomessa

SIMHEmalli-hankkeessa on kehitetty korkeasti koulutetuille maahan muuttaneille suunnattua ohjaus- ja osaamisen tunnistamisen palvelua sekä suomen kielen opintotarjontaa. Kehitystyötä on tehty yhdessä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa.  

Valtakunnallisessa SIMHE (Supporting Immigrants in Higher Education) -maahanmuuttotyön vastuukorkeakoulutoiminnassa vahvistetaan korkeakoulujen roolia maahanmuuttajataustaisten osaajien kotoutumisen edistämisessä. Tavoitteena on, että korkeasti koulutetut maahanmuuttajat pääsevät entistä sujuvammin omaa osaamistaan vastaaville koulutus- ja urapoluille. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee SIMHE-vastuukorkeakoulutoimintaa korkeakoulujen strategisella rahoituksella. Karelia aloitti maahanmuuttotyön vastuukorkeakouluna vuonna 2017 ja toiminta jatkuu edelleen. Keskeisessä roolissa vastuukorkeakoulutoiminnassa on ollut ohjauspalvelu.  

Vaikka maahanmuuttotyöhön liittyviä ohjaus- ja koulutuspalveluita on systemaattisesti kehitetty Karelia-ammattikorkeakoulun SIMHE-vastuukorkeakoulutoiminnan aikana, on niiden saatavuudessa ja tunnettuudessa edelleen sekä aukkoja että alueellisia eroja. Itä-Suomen alueella oli selkeästi tunnistettu tarve korkeakouluopintoihin tähtäävien maahanmuuttajien ohjaus- ja koulutuspalveluiden saatavuuden parantamiseen sekä opintoja edeltävien ja opintojen aikaisten S2-opintojen kehittämiseen ja oppimisen tuen vahvistamiseen.  

Ohjauspalvelun kehittäminen 

SIMHEmalli-hankkeessa kehitettiin edelleen Kareliassa jo toiminnassa ollutta ohjauspalvelua yhdessä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Tavoitteena oli vahvistaa Itä-Suomen alueella asuvien korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden mahdollisuutta edetä haluamilleen urapoluille. Yhteistyönä Savonian kanssa kehitimme ohjaajien ohjausosaamista ja vahvistimme verkostomaista yhteistyötä alueen muiden maahanmuuttotyötä tekevien kanssa. Kehittämistyötä teimme yhteisissä tapaamisissa. Ohjausosaamisen kehittämisen kautta pystymme entistä paremmin ohjaamaan asiakkaita juuri oikeille opinto- ja urapoluille. Yhteistyön myötä voimme jatkossakin antaa vertaistukea ja jakaa osaamistamme toisillemme. 

SIMHE-ohjauspalvelulle on olennaista verkostomainen yhteistyö muiden alueellisten ja kansallisten kotoutumista edistävien tahojen kanssa. Hankkeen aikana alettiin järjestää Karelian SIMHE-ohjauspalvelun viikoittaisia pop-up-ohjauspäivystyksiä Joensuun kaupungin työllisyyspalveluiden Luotsi-hankkeen monitoimitilassa. Tämä toiminta tuo synergiaetua toimijoiden välille sekä lisää SIMHE-ohjauspalvelun saavutettavuutta. Yhteistyötä tehostettiin myös kolmannen sektorin toimijoiden, TE-palveluiden, Joensuun kaupungin kuntakokeilun ja muiden oppilaitosten kanssa sekä jalkauduttiin myös muualle Itä-Suomeen. Ohjausta on annettu esimerkiksi Lappeenrannan maahanmuuttajapalveluiden asiakkaille. Ohjausta annettiin myös verkkovälitteisesti. Tarjosimme myös asiantuntija-apua muille toimijoille esimerkiksi ulkomaisten tutkintojen rinnastamista koskevissa asioissa. Yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisesti muiden vastuukorkeakoulujen SIMHE-ohjaajien kanssa, ja tapaamisia järjestetään säännöllisesti kuukausittain. SIMHE-Karelian toimesta perustimme valtakunnalliselle SIMHE-ohjaajaverkostolle Teams-alustan, jossa voimme viestiä tapahtumista ja koulutuksista sekä tuoda esille erilaisia ohjaustapauksia. Teams-alustalla voimme antaa toisillemme apua ohjaukseen liittyen. SIMHEmalli-hankkeen ansiosta Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen yhteistyönä kehitetty SIMHE-ohjauspalvelu on entistä saavutettavampi ja vaikuttavampi palvelu Itä-Suomen alueella. 

Uusia suomen kielen opiskelumahdollisuuksia 

Hankkeessa kehitettiin myös uusia suomen kielen opiskelumahdollisuuksia sekä opiskeluvalmiuksia tukevaa valmentavaa koulutusta. Ne mahdollistavat sujuvaa korkeakouluihin sijoittumista sekä oppimisvalmiuksien kehittymistä opinnoissa tarvittavalle tasolle. Hankkeen aikana järjestimme myös selkeään kieleen ja selkosuomeen liittyviä koulutustapahtumia.  

Hankkeessa kehitettiin kaksi 5 opintopisteen laajuista uutta suomen kielen opintojaksoa avoimen amk:n tarjontaan ja tutkinto-opiskelijoille. Opiskelijan suomi -opintojakson kohderyhmänä ovat suomen kielessä tasolla A2 olevat opiskelijat.  Asiakirjoittamisen suomi -opintojakso taas on tarkoitettu tasolla B2 oleville opiskelijoille. Opintojaksot kehitettiin yhteistyössä Savonia amk:n S2-opettajien kanssa. Yhteistyö edisti hyvien käytänteiden jakamista, ja samalla kehitettiin verkkopedagogiikkaa ja verkossa opettamisen käytänteitä. Opintojaksoille laadittiin uutta materiaalia, esimerkiksi selkokielinen kirja yhteistyössä Savonian selkokielen asiantuntijan kanssa. Lisäksi pilotoitiin suomen kielen kieliklinikka, joka on tarkoitettu suomenkielisissä tutkinto-opinnoissa opiskeleville vieraskielisille opiskelijoille. 

Valmentavaa koulutusta korkeakouluopintoihin

SIMHEmalli-hankkeen tärkeimpiä tavoitteita oli maahan muuttaneiden korkeakouluopintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja sen myötä työllistyminen koulutus tasoansa vastaaviin tehtäviin.  SIMHEmalli-hankkeen aikana kehitettiin edelleen jo aiemmin toteutuksessa ollutta maahan muuttaneille suunnattua korkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta. Koulutus on kuuden kuukauden pituinen ja laajuudeltaan 30 opintopistettä. Koulutuksen tavoitteena on antaa korkeakouluvalmiuksia niille maahan muuttaneille, joiden tavoitteena on jatkaa opintojaan suomenkielisissä korkeakouluopinnoissa. Painopiste koulutuksessa on suomen kielen vahvistaminen.  

Hankkeen toimenpiteenä aloitimme yhteistyön ammattiopisto Riverian kanssa. Nyt Riverian vieraskieliset opiskelijat voivat aloittaa korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen jo ammattiopiston opintojen aikana ja sisällyttää koulutuksesta saadut opintopisteet ammattiopiston tutkintoonsa. 

Hankkeessa kehitettiin myös polku valmentavasta koulutuksesta tutkinto-opintoihin erillishaun kautta. Pääsy korkeakouluun normaalien valintakokeiden kautta on haasteellista sellaisille hakijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tähän liittyvä merkittävä kehittämistoimi oli tutkinto-opintoihin johtavan erillishaun mahdollistaminen korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen suorittaneille. Erillishaussa valintaperusteena on valmentavan koulutuksen opintomenestys. Karelia-ammattikorkeakoulu oli ensimmäinen korkeakoulu, jossa erillishakumenettely maahan muuttaneille otettiin käytäntöön. 

Mitä hankkeen jälkeen? 

SIMHE-ohjauspalvelu jatkaa toimintaansa Karelia-ammattikorkeakoulun perustoimintona osana valtakunnallista SIMHE-vastuukorkeakoulutoimintaa. Hankkeen aikana tehtiin juurruttamistyötä Karelian organisaatiossa ja toiminnalle on löytynyt paikka muita koulutusperäistä maahanmuuttoa tukevien toimintojen tärkeänä osana. SIMHE-ohjauspalvelu on myös saanut tukevan jalansijan alueen maahanmuuttotoimijana, ja yhteistyö alueen muiden maahanmuuttotoimijoiden kanssa on entistä tiiviimpää ja tehokkaampaa. Karelia-ammattikorkeakoulu näyttäytyy vahvana maahanmuuttotoimijana Itä-Suomen alueella. 

SIMHEmalli-hankkeessa kehitetyt suomen kielen opintojaksot jäävät Karelia-ammattikorkeakoulun avoimen amk:n tarjontaan. SIMHEmalli-hankkeessa Karelian S2-opintotarjonnan markkinointia tehostettiin ja tietoisuus suomen kielen opiskelumahdollisuuksista Karelia-ammattikorkeakoulussa on lisääntynyt maahan muuttaneiden keskuudessa. Karelian S2-opinnot ovat nyt myös osa ammattiopisto Riverian väyläopintoja. Suomen kielen opintotarjontaa kehitetään edelleen. 


Kirjoittajat:

Hannele Niskanen, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaisa Peuhkurinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu