Nainen selin kameraan tietokoneen ääressä, tietokoneen näytöllä koodia

SmartICT – koulutuksella älykkään automaation ohjelmointiosaajia Itä-Suomeen

Karelia – ja Savonia-ammattikorkeakoulut sekä Itä-Suomen yliopisto (UEF) hakivat yhdessä ICT-alan yritysten kanssa opetus- ja kulttuuriministeriöltä erityisavustusta koodaripulaan vastaamiseksi vuoden 2018 syksyllä. Konsortio sai mieluisen päätöksen saman vuoden lopulla. Erityisavustus kohdistui ICT-alalle ja erityisesti digitaalisuuden kehittämiseen Itä-Suomen alueella. Erityisavustus ”SmartICT – älykkään automaation ohjelmointiosaajakoulutuksiin” oli yhtensä hieman alle 1,5 miljoonaa euroa, joten kyseessä oli alueen kannalta varsin merkittävästä yhteiskunnan panostuksesta osaamisen kehittämiseen.

Erityisavustuksen turvin toteutettiin Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa useita Koodarikoulutuksia korkeakoulujen yhteistyöprojektina. Koulutusten aikana opiskelijat pystyivät suorittamaan yhteistyön piirissä olevia opintojaksoja mukana olevista korkeakouluista. Koulutusten tavoitteena oli täydentää ja syventää ohjelmistoteknistä ammatillista osaamista web-ohjelmointiin, mobiiliohjelmointiin, ohjelmointirajapintoihin ja tietovarastoihin liittyen. Lisäksi ICT-alan ammattilaiset saivat lisää osaamista johtamisen muutostarpeista digitaalisessa ja vuorovaikutteisessa liiketoimintaympäristössä. Koulutuksen laajuus vaihteli opiskelijan valintojen mukaan 30-60 opintopisteen välillä. Koodarikoulutusten opinnot sisältyivät korkeakoulujen tutkintoon johtaviin koulutuksiin, joten opiskelijat voivat hyödyntää suoritettuja opintopisteitä myöhemmin myös tutkinto-opiskelijana.

Karelia oli toteuttamassa kolmea Koodarikoulutusta Pohjois-Karjalassa. Koodarikoulutuksen viimeinen ryhmä opiskelee kevään 2022 loppuun saakka. SmartICT:n järjestämiin Koodarikoulutuksissa on osallistunut lähes 100 opiskelijaa, joista suurin osa on ollut työssä olevia.

Koulutusta yritysten tarpeisiin

SmartICT:n erityisavustuksen turvin on kehitetty myös kahden suuren suomalaisen yrityksen digitaalista syväosaamista. Sekä Oras Group että Abloy Oy olivat huomanneet, että digitaalisen osaamisen lisäämiselle on yrityksissä tarvetta.

Koulutukset räätälöitiin Oras Groupille ja Abloylle yritysten tarpeiden mukaan. Koulutuksiin sisältyi osia Karelian tietojenkäsittelyn tutkinnosta. Yritysten henkilöstöhallinnot olivat aktiivisesti mukana koulutusten rakentamisessa ja osallistujien valinnassa, joten ryhmän ja koulutuksen muotoutumiseen vaikuttivat sekä yrityksen tarve ja näkökulma, että osallistujien motivaatio.

– Oraksen ryhmästä tuli suhteellisen pieni. Ryhmä oli tiivis ja se näkyi erinomaisina tuloksina. Abloyn ryhmä oli huomattavasti suurempi ja koulutuksen alussa osa opiskelijoista jättäytyi opinnoista pois, kertoo lehtori Jyri Roihuvuo Kareliasta.

Oraksen tarpeisiin räätälöitiin kaksi linjaa: Ohjelmointi ja käyttöliittymä sekä Digitaalinen liiketoiminta. Oras-ryhmään valikoitui kaikkiaan 14 opiskelijaa, jotka suorittivat opintoja tiiviisti avoimen amk:n tai Karelian tutkinto-opiskelijoiden mukana.

– Joidenkin osalta tulokset kahden vuoden opiskelun jälkeen olivat suorastaan hämmentävän hyviä. Parhaat Oras-ryhmäläiset suorittivat oman työnsä ohessa opintopisteitä lähes samaa tahtia kuin kokopäiväiset tutkinto-opiskelijat, sanoo SmartICT-koulutuksen projektipäällikkö Petri Laitinen.

Laitinen kuvaa koko Oraksen ryhmää motivoituneeksi:

– Toki välillä työt vaativat enemmän aikaa, joten opinnoissa saattoi välillä tulla keskeytyksiä, mutta kaikkiaan ihan huippuryhmä!

Monipuolista osaamista ja tulevaisuuden taitoja

Jari Aro-Heinilä Oras Groupilta kokee saaneensa koulutuksesta paljon uutta osaamista:

– SmartICT-koulutuksessa olen oppinut koodaamisen lisäksi ongelmanratkaisukykyä ja loogista päättelykykyä, jotka ovat molemmat vangitsevia. Olen tullut myös tarkemmaksi – koodaamisessa jokaisella merkillä on merkitystä. Lisäksi yleissivistykseni on lisääntynyt valtavasti ja maailmankuvani IT-alan suhteen on avartunut. Tiedän mitä tulevaisuudessa odottaa ja mihin varautua, Aro-Heinilä kommentoi.

Minna-Mari Simonen työskentelee Abloylla, ja tarttui innokkaasti mahdollisuuteen kehittää IT-taitojaan SmartICT-koulutuksen kautta.

– Tajusin että tässä on nyt mahdollisuuteni kehittyä ja pysyä mukana digitaalisen murroksen pyörteissä. IT-puolen taidoista on aina hyötyä, vaikkei IT-puolella varsinaisesti olisikaan töissä. Aluksi tavoite oli käydä muutama kurssi mutta ahneus kasvoi kokoajan, joten lopulta tavoite olisi saada suoritettua diplomi, toteaa Minna-Mari Simonen.

SmartICT:n erityisrahoituksen turvin toteutuneet koulutukset ovat tuoneet uutta osaamista myös Karelian tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan mm. uusien rekrytointien kautta. Etenkin Azure-pilvipalveluosaaminen on noussut uudelle tasolle.

– SmartICT on ollut merkittävä kokonaisuus niin Karelian kuin yritystenkin digitaalisuuden kehittymisen kannalta, kiteyttää Karelian koulutuspäällikkö Mervi Heikkinen.


Kirjoittaja:

Harri Mikkonen, palveluliiketoiminnan päällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Karelia-ammattikorkeakoulu. 2021. SmartICT – älykkään automaation ohjelmointiosaaja https://www.karelia.fi/smartict/

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2018. Erityisavustus korkeakouluille osaajapulaan vastaamiseksi nopeavaikutteisten toimenpiteiden kautta. https://okm.fi/-/erityisavustus-korkeakouluille-osaajapulaan-vastaamiseksi-nopeavaikutteisten-toimenpiteiden-kautta

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2018. Korkeakoulutuksiin myönnetyt avustukset koodaripulaan vastaamiseksi.

Artikkelikuva: ThisisEngineering RAEng / Unsplash