Pelilauta jossa nappula lähtöruudussa (START)

Uuden opiskelijan starttipaketti – Tyytyväisyyttä ja kritiikkiä Karelia-startista

Karelia-starttityötilojen (suomi, englanti) sisällöt perehdyttävät uuden opiskelijan Karelian digitaalisiin ympäristöihin ja palveluihin omaehtoisesti jo ennen opintojen alkua. Sisältöjen opiskelu onnistuu päätelaitteesta riippumatta. Karelia-startin tavoitteena on, että Karelian digitaaliset järjestelmät ja palvelut tulevat opiskelijalle tutuksi. Näin opiskelija saa heti sujuvan alun opinnoilleen. Työtila sisältää niin teksti- ja videomateriaaleja kuin tehtäviä kaikille opiskelijoille yhteisistä järjestelmistä ja palveluista. Alakohtaisuutta ei ole sisällytetty starttipaketteihin. Ne digiympäristöt ja palvelut opiskelijat opiskelevat myöhemmin opinnoissaan.

Starttikurssit ovat olleet Kareliassa käytössä vuodesta 2019. Palautetta on kerätty vuosittain, ja niin palautteen kuin järjestelmämuutosten sekä muun digikehityksen perusteella tehdään vähintään ne muutokset, jotka katsotaan kriittisimmiksi.

Opiskelijapalautetta saatiin starttipaketin käyttäjistä 211 opiskelijalta välillä elokuu 2021 – helmikuu 2022. Seuraavassa palautteesta koostettu yhteenveto, joka sisältää myös suoria lainauksia opiskelijoiden palautteista.

Rehellistä ja kehittämiseen suuntaavaa opiskelijapalautetta

Kokonaisuutena starttikurssi koetaan hyödylliseksi. Osa opiskelijoista sai sen käyttöönsä jo hyvissä ajoin ja osa taas ei lainkaan ennen opintojaan. Osan opiskelijoiden mielestä sisältö on hyvin tehty ja kokonaisuus on selkeä. Toisaalta osa opiskelijoista kokee, että sisältö on liian laaja käytettävissä olevaan aikaan nähden. Tulkitsemme, että ajankäytön vähyydestä palautetta antaneet opiskelijat ovat saaneet starttipaketin käyttöönsä liian lähellä opintojen alkua tai jopa vasta, kun opinnot ovat alkaneet.

  • ”Kaikki oli hyvin ja selkeesti tehty.”
  • ”Tämä materiaali on varmasti hyödyllistä jos sen saa käyttöönsä ennen koulun alkamista.”
  • ”Karelia-Startti perehdytti minut hyvin olennaisiin sovelluksiin/nettisivuihin joita tulen tarvitsemaan opiskeluni aikana.”
  • ”Aiheisiin ja tehtäviin sai tutustua oman aikataulun mukaan ja karelia-startti tuli reilusti ennen koulun alkua, jotta oli aikaa perehtyä näihin asioihin.”
  • ”Kurssi oli hyvin toteutettu ja siinä esiteltiin kattavasti yleisimmät käyttötaidot ja eri oppimisalustat/oppimisympäristöt aloittavalle uudelle opiskelijalle.”
  • ”Konkreettiset harjoitustehtävät olivat mielestäni hyviä. Kun itse tekee, se jää paremmin muistiin ja varsinkin kun tehtävät sai tehdä täysin omassa tahdissa. Ohjevideot olivat kiva lisä, jos ei omatoimisesti osannut hommaa hoitaa.”
  • ”Kaikki tarvittavat toiminnot oli tiivistetty hyvin. Opetusvideot auttoivat tekemään tarpeelliset asiat selkeästi.”
  • ”Koen, että jokaisessa osioissa oli tarpeellista ja hyvin ohjeistettua sisältöä, hyperlinkkien ja opetusvideoiden helppo saatavuus olivat erityisesti henkilökohtaisia suosikkejani, kiitos!”
  • ”ISO plussa siitä, että nämä jäävät tänne moodleen nähtäville jatkossakin ja näihin voi palata tarvittaessa.”
  • ”Voisi olla myös pikaversio, minkä voi suorittaa ennen opiskelun alkua. Ja sitten olisi laajempi versio, eli vaikka tämä nykyinen startti, johon voisi sitten opiskelujen alettua palata, jos joku asia jäi epäselväksi.”
  • ”Paljon informaatiota, joten mitä yksinkertaisempi/tiiviimpi kokonaisuus sen parempi.”
  • ”Everything was well explained and made simple!”
  • “Explanation of different tools and services were clear.”
  • ”It’s good to know about the digital tools available as I suppose we will use these a lot.”
  • ”The given information was clear and additional info was easy to find as well. The curse covered all the basics and I feel like I can easily refer back to this information easily: I know where to find everything moving forward.”

Aihealueiden selkeys jakaa mielipiteitä. Toisten mielestä ne on esitetty hyvässä järjestyksessä ja kaikista aihealueista oli hyvin poimittu ne sisällöt, joita opinnoissa tulee tarvitsemaan. Osa opiskelijoista taas kokee, että ohjeistus on paikoin sekavaa. Oletamme tämän johtuvan muun muassa siitä, että ohjeissa (teksti tai video) opastetaan vanhemman version käyttöä, mitä opiskelijalla on käytössä. Tästä ongelmasta tuskin koskaan päästään eroon, mutta kukin eri teeman vastuutaho pyrkii minimoimaan sen ajantasaisemmalla ohjeistuksella jatkossa.

Kuvakaappaus Karelia-starin työtilasta.
Karelia-startin sisältö ja aihealueet.

Videot ovat tärkeitä oppimisen välineitä

Starttipaketin videot vaativat kehittämistä. Useaan otteeseen niistä annettiin positiivista palautetta ja yhtäällä ilmaistiin myös moitteita. Osassa videoita on käytetty automaattista ääntä, joka on robottimainen ja niiden tilalle toivotaan oikeaa ihmisääntä. Samoin joidenkin videoiden puheen sujumattomuus – äänen takeltelu jne. heikentää sisällön omaksumista. Digitaalisissa materiaaleissa still- tai videokuvan heikkoa laatua ei koeta siinä määrin motivaatiota alentavaksi, mitä taas heikon äänenlaadun kohdalla koetaan. Opiskelija haluaa aina saada parhaan kuuluvuuden, eikä hyväksy äänenlaadun alentumista, vaan keskeyttää kuuntelun miltei välittömästi. Laadullisesti parasta olisi, jos Kareliassa kaikki keskeiset ohjevideot tuotettaisiin valmiista materiaalista jonkun ”videotuotanto-osaajan” toimesta.

  • ”Ohjevideot olivat hyödyllisiä.”
  • ”Ohjeet ja videot olivat selkeitä. Palautettavaa tehtävää oli kiva tehdä.”
  • ”Sisältö oli monipuolinen. Tietoa oli runsaasti ja videomateriaalit auttoivat selkeyttämään kokonaisuutta.”
  • ”Video-ohjeet olivat paikoin heikkotasoisia.”
  • ”Tulevaisuudessa videoiden äänenlaatuun voisi panostaa enemmän.”
  • ”Videoilla saisi olla oikea ihminen kertomassa kustakin aiheesta, ei ollut mielekästä kuunnella robottia.”
  • ”Videot olivat liian hitaasti puhuttuja, en jaksanut katsoa niitä kokonaan. Jos ne olisivat youtubessa, voisi nopeutta säätää. Ohjeet voisi olla myös lyhyesti kirjallisena.”
  • ”It was easy to learn everything owing to videos because they are made very clear and nice.”
  • “All the videos were well made.”

Palautteesta nousee esiin, että ilman video-ohjeita olisi oppimisympäristöihin ja palveluihin perehtyminen ollut haasteellisempaa. Opiskelijat aikovat käyttää starttipaketin videoita apuna myös jatkossa ja toteavat palaavansa starttipaketin sisältöihin aina tarvittaessa. Tulkitsemme tämän palautteen myös siten, että opiskelijat kokevat turvallisuutta, kun heillä on lupa palata asioiden äärelle eikä heiltä edellytetä startin sisältöjen ulkoa opettelua. Tämä starttipakettitietolähde on heillä käytettävissä koko opintojen ajan.

Harjoittelu on avain oppimiseen

Palautteista tulee ilmi, että starttipaketin harjoitukset ja tehtävät on selitetty lyhyesti ja hyvin simppelisti. Tehtävistä mainittiin myös, että niitä oli mukavia tehdä, mutta osa koki ne turhiksi. Muutama vastaaja kertoi jättäneensä ne tekemättä muun muassa syystä, että oli tehnyt vastaavia tehtäviä jo aiemmissa opinnoissaan ja koki osaavansa asiat.

Microsoft 365 -ohjelmien käyttöharjoituksia toivottiin lisää. Samoin Pakki-portaalin ja sähköpostin käyttöön liittyviä ominaisuuksia toivottiin opetettavan perusteellisemmin. Ja vaikka ohjeistus ei kaikissa harjoitustehtävissä ole ollut ajantasainen, niin opiskelijat olivat kuitenkin ratkaisseet ongelmat itse (esim. Mac-käyttäjät). Se osoittaa muun muassa sen, että opiskelijoilla on jo systemaattisia ratkaisustrategioita käytössään.

Kehittämisen paikkana on pyrkiä vastaamaan ainakin jossain määrin siihen toiveeseen, että tehtäviä olisi enemmän ja lukemista vähemmän. Tunnistamme sen, että kaikki eivät opi parhaiten lukemalla vaan esimerkiksi itse tekemällä. Vaihtoehtoisuutta on jokaisen palvelun ja järjestelmän vastuutahon pyrittävä lisäämään. Se on myös keskeinen opiskelumotivaatiota ylläpitävätekijä.

Käyttöoikeuden saanti haastaa

Opiskelija saa starttipaketin käyttöönsä otettuaan vastaan opiskelijapaikan. Hänelle lähetetään ”opintokirje” Karelian opiskelijapalveluista, jossa on ohjeet starttipaketin käyttöönottoon. Tätä ohjeistusta tulee tarkentaa. Palautteista nousee esiin se, että mikäli opiskelijapaikan saa ja/tai ottaa vastaan vasta hyvin lähellä opintojen alkua, jää starttipaketin sisältöihin perehtymiseen vähän, jos ollenkaan, aikaa ennen opintoja.

Starttipaketin käyttöön saannin myöhäisyys aiheuttaa myös turhautumista ensimmäisten viikkojen aikana niiden opiskelijoiden keskuudessa, jotka ovat starttipaketin sisällöt opiskelleet itsenäisesti jo hyvissä ajoin ennen opintojen alkua. Myös eri kanavien ja polkujen (esim. työvoimakoulutukset, avoimen opiskelijat) kautta tulevat opiskelijat eivät kaikki ole saaneet ohjeistusta starttipakettiin.

  • ”Tunnukset karelia-starttiin meni roskapostikansioon ja poistuivat sieltä automaattisesti. Moodlen kurssiavaimet voisi tässäkin tapauksessa laittaa siihen samaan viestiin missä on linkki omien karelia-tunnusten luomiseen ja mahdollisesti lähettää varmuudeksi myös koulun sähköpostiin.”
  • ”Meidänkin vuosikurssilta karelia-startin oli saanut auki ennen opintoja ehkä 15% opiskelijoista.
  • ”Mielestäni starttipaketin olisi voinut lähettää opiskelijoille jo paljon aikaisemminkin.”
  • ”Opiskelijaoikeus tuotti ongelmia, sillä joitain opiskelijan toimintoja (omat tiedot) ei voinut muuttaa Pepissä, sillä opiskelijaoikeus ei ollut vielä astunut voimaan, kun tätä Karelia-starttia kävi läpi.”
  • ”Unfortunately I don’t have time to do given tasks now, before the actual studies start. I can focus on tasks and studies starting 24th of August. So, I feel bad about not finishing all the given assignments but I hope Karelia understands this.”
  • “Honestly I really wish had seen this start kit before getting into my moodle and pakki, would have been much more easy for me. To be candid for now I really think its much more better just the way it is.”

Motivaatio on ”superlääke” opiskelussa

Starttipaketin sisältöjen kehittämiseksi, motivaation lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi koko starttipaketin sisällön läpikäynnin ajan on tehtävä monia parannuksia. Vain ongelmien karsimisella voidaan parantaa opiskelijoiden käyttökokemusta starttipaketista:

  • Yksi saavutettavuuden lisäämisen keino on se, että starttipaketin kurssiavain lisätään opinto-oppaan siihen kohtaan, jossa starttipaketista mainitaan.
  • On pohdittava kannusteita, perusteluja, joiden avulla opiskelijat saadaan sitoutumaan starttipaketin sisältöjen läpikäyntiin, suorittamiseen.
  • Selkeyteen, mukaan lukien selkokielisyyteen ja muuhun saavutettavuusteemaan liittyviin asioihin, kiinnitetään erityistä huomioita tulevalla kehittämiskierroksella.
  • Tietoverkko, etäyhteys ja tietosuoja -osio on opiskelijoista puuduttava. Sen sisällöissä on liiaksi toistoa ja se, että opiskelijan sekä opettajien ohjeistus on samoilla sivuilla, koetaan huonoksi tavaksi sisällön esittämiseen. Tietoturvasisältö pitää pyrkiä korjaamaan ja suuntaamaan sisällöt käyttäjäryhmittäin.
  • Käyttäjätunnusten saannin ”hitausongelma” viedään käyttäjätunnusvastaavien tietoon, ja toivotaan josko esimerkiksi tunnusautomatisointi tai muu vastaava olisi jo kehittyneemmällä tasolla ja opiskelija saisi opiskelijanumeron käyttöönsä sitä mukaa kun hänet kirjataan Kareliaan opiskelijaksi eikä vasta massa-ajojen tai kaikkien varasijoilta tai lisähakujen tmv. kautta paikkansa varmistaneiden opiskelijoiden kirjautumisten jälkeen.
  • Ohjeistukseen tulee täsmentää muun muassa, että tehtävien tekeminen on vapaaehtoista, sikäli kun niitä ei jatkossa edellytetä tehtävän esim. suoritusmerkinnän takia. Pohdinnassa on, että voiko starttipaketin sisältö olla jonkun opinnon osasuoritus ja kuka on sitten se taho/henkilö, joka suorituksen vastaanottaa, tarkistaa.
  • Iso haaste on siinä, että jokainen opiskelija suorittaisi, kävisi starttipaketin sisällöt läpi ennen opintojen alkua. Tämä on kehittämisen paikka, johon vastaamme muun muassa tarkastelemalla kriittisesti laajuutta, päivittämällä sisältöä useimmin ja tarkentamalla startin tarpeellisuutta jo opintokirjeen sisällössä. Pyrimme motivoimaan startin kokonaisuuden suorittamista itsenäisesti ennakkoon tai esimerkiksi viimeistään kahden ensimmäisen opiskeluviikon aikana, sekä korostamaan startin sisällön käytön mahdollisuutta koko opintojen ajan.
  • Videot otetaan tarkasteluun ja niiden sisältö uusitaan tai ajantasaistetaan. Videoiden pituuteen kiinnitetään myös huomiota. Opiskelijat toivovat lyhyitä ja ytimekkäitä videoita. Mieluummin useita lyhyitä kuin vähän ja pitkiä. Myös ohjeistusta täytyy selkeyttää siihen, että millä käyttöjärjestelmällä video- tai muu ohje on tehty. Opiskelijoilla on käytössä muitakin käyttöjärjestelmiä kuin Windows.
  • Kaikista Kareliassa käytössä olevista ohjelmista ja sovelluksista (mm. Teams, Tuudo) ei ole ohjeita, ne on sisällytettävä pakettiin syksyn 2022 alkuun mennessä.
  • Sisällön päivitys, jotta kaikki linkit jne. toimivat, on tehtävä ennen uusien opiskelijoiden hyväksyntää opiskelijoiksi.
  • Eri osioille määritetään yksilölliset vastuuhenkilöt ja heille annetaan opettajaoikeudet sisällön päivitykseen.

Seuraava Karelia-startin versio tulee olemaan tämän arvokkaan opiskelijapalautteen ja edellä mainittujen kehittämistoimien kautta entistä parempi ja sujuvampi syksyllä 2022 aloittaville opiskelijoille. Tästä kehittämisestä hyötyvät myös kaikki jo aiemmin opiskelunsa Kareliassa aloittaneet.


Kirjoittajat:

Maarit Ignatius, monimuotopedagogi, Karelia-ammattikorkeakoulu

Päivi Putkuri, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Janne Väätäinen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoittajat ovat Karelia starttipaketin kehittäjäryhmän jäseniä.

Artikkelikuva: Lukasz Grudzien palvelusta Unsplash