Pöydän ääressä kaksi henkilöä täyttää post-it lappuja

Työpajoista vauhtia kansainvälisten opiskelijoiden palveluiden kehittämiseen

Koulutusperäisen maahanmuuton edistäminen on yksi Karelia-ammattikorkeakoulun strategisista painopisteistä. Lisäksi Karelia-amk on sitoutunut valtakunnallisiin tavoitteisiin kansainvälisten opiskelijoiden määrän kolminkertaistamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, että 75 % kansainvälisistä opiskelijoista työllistyy Suomeen opintojen jälkeen (Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko 2021).

Syyskuussa 2021 alkanut Kansainvälinen uraohjaamo -hanke (REACT ESR) on tämän tavoitteen keskiössä. Hanke kehittää Karelia-ammattikorkeakoulussa kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin toimenpiteitä, virtuaalisia koulutuskokonaisuuksia sekä opiskelijoiden työllistymispolkuja ja kotoutumista alueelle. Kehitystyön tueksi hanketiimi järjesti tammi-helmikuun 2022 aikana neljä Karelian sisäistä työpajaa eri teemoista eri henkilöstöryhmille. Työpajoihin kutsuttiin monialaisesti korkeakoulun asiantuntijoita, sillä teema tulee kasvavissa määrin läpileikkaamaan koko oppilaitoksen ja koskemaan jokaisen työtä. Työpajoissa kartoitettiin kansainvälisten opiskelijoiden kotoutumisen ja työllistymisen edistämisen nykytilannetta sekä tulevaisuuden tarpeita. Työpajojen tulokset antavat suuntaviivoja kehittämistyölle.

Asettautumisen ja kotoutumisen tuki kansainvälisille opiskelijoille

Ensimmäinen työpaja järjestettiin virtuaalisesti covid-rajoitusten vuoksi. Tästä huolimatta työpajaan osallistui moninainen ja innokas asiantuntijajoukko. Työpajassa keskusteltiin pienryhmissä olemassa olevista verkostoista ja yhteistyökumppaneista sekä siitä, mitä asettautumiseen ja kotoutumiseen liittyviä palveluita, ohjausta ja materiaalia Kareliassa on käytössä tällä hetkellä. Nykytilanteen kartoituksen jälkeen kehitettiin ideoita ja ratkaisuja siihen, mitä täytyy tehdä eri tavalla kuin nyt, jotta kansainväliset opiskelijat jäävät alueellemme valmistumisensa jälkeen ja työllistyvät. Erilaisia ideoita, konkreettisia toimenpiteitä ja ratkaisuja keksittiin yli kolmekymmentä.

Tärkeimmiksi koettiin seuraavat asiat: 

  • kielitietoinen korkeakoulu (opetus, henkilöstön osaaminen sekä opiskelijoiden aito mahdollisuus opiskella ja oppia suomen kieltä) 
  • koulutusten työelämäyhteydet 
  • opiskelijoiden kiinnittyminen paikkakuntaan 
  • mentorointi (esim. alumnimentorointi ja vertaismentorointi)  

Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet vastaavat osaltaan kielitietoisuuteen ja työelämäyhteyksiin kummiyritystoiminnan avulla sekä yrityksille ja opiskelijoille annetulla tuella. Kiinnittymistä paikkakuntaan edesauttaa osaltaan hyvä alku opinnoille ja arjelle Joensuussa. Tätä hanke edistää muun muassa selkeyttämällä ja yhdenmukaistamalla verkkosivuilla annettavaa tietoa opiskelijoille.

Muussa Karelian kehitystyössä olisi syytä huomioida tarkemmin ja laajemmin kielitietoinen korkeakoulu, opiskelijoiden kiinnittyminen paikkakuntaan sekä tutkinto-opiskelijoiden ja vaihto-opiskelijoiden alkuvaiheen palveluiden yhdenmukaistaminen.

Harjoittelun aikainen tuki opiskelijoille ja työnantajille

Kaikki Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijat suorittavat työharjoittelun osana opintojaan. Suomenkieliselle opiskelijallekin harjoittelupaikan saaminen voi olla vaikeaa. Vieraskieliselle verkostojen puute ja kehittyvä suomen kieli moninkertaistavat harjoittelupaikan saamiseen liittyvät haasteet. Työharjoittelupaikan saaminen ja harjoittelun onnistuminen olisi kuitenkin ensisijaisen tärkeää, sillä harjoittelussa saavutetut työelämäyhteydet ja kokemus suomalaisesta työelämästä antavat hyvän pohjan alueelle työllistymiseksi. Myös alueen työnantajat ovat edelleen verraten kokemattomia työllistämään kansainvälisiä osaajia.

Näihin haasteisiin pureuduttiin toisessa työpajassa. Teemoina olivat S2-tuki (suomi toisena kielenä) kansainvälisille opiskelijoille harjoittelun aikana sekä opiskelijoiden ja koulutuksen työelämäyhteydet. Työpajassa etsittiin kansainvälisen opiskelijan harjoitteluprosessin pullonkauloja ja ratkaisuja niihin.

Haasteina nähtiin tämänhetkisen yritysyhteistyön sattumanvaraisuus ja lyhytjänteisyys. Yritysyhteistyöhön kaivattaisiin enemmän aikaa ja systemaattisuutta, jotta koulutukset ja yritykset oppisivat tuntemaan toistensa toiminnan ja tarpeet entistä paremmin. Parhaimmillaan monipuolinen yritysyhteistyö sisältää harjoittelujaksojen lisäksi muun muassa opintojaksoyhteistyötä, projektityötä ja opinnäytetöitä.

S2-tuen osalta todettiin, että mallin ja materiaalin rakentamisessa on haasteena opiskelijoiden vaihteleva kielitaitotaso harjoitteluun lähdettäessä. Osa opiskelijoista suorittaa harjoittelunsa englanninkielisessä työpaikassa. Myös työnantajat ja työyhteisöt ovat erilaisia keskenään ja niillä on erilaiset valmiudet huomioida opiskelijan kehittyvä suomen kielen taito työpaikalla.

Ihmisiä seisomassa taulujen edessä joihin on koottu post it-lappuja
Työpajoissa syntyi runsaasti uusia ideoita ja konkreettisia toimenpiteitä kansainvälisten opiskelijoiden palvelujen ja kotoutumisen kehittämiseen.

Työllistymistä edistävät palvelut kansainvälisille opiskelijoille

Kolmannessa työpajassa keskityttiin kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä edistävien palveluiden kehittämiseen. Osallistujat pääsivät unelmoimaan siitä, millaisia uraohjaus- ja työllistymistä edistäviä palveluita Kareliassa olisi vuonna 2030 niin opintojen aikana kuin valmistumisen jälkeen. Tämän jälkeen osallistujat pohtivat, mitä toimenpiteitä tarvitaan, jotta unelmatilanteeseen päästäisiin. Asioille annettiin painoarvoja sen mukaan, miten tärkeinä niitä pidettiin.  

Tärkeimmiksi asioiksi koettiin seuraavat: 

  • opiskelijan kiinnittäminen alueelle ja sosiaaliset verkostot
  • kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen kehittämisen tukeminen laajan S2-tarjonnan avulla 
  • opiskelijan monipuolinen neuvonta ja ohjaus asettautumisesta, arjen asioista, suomalaisesta yhteiskunnasta ja Joensuusta
  • paremmat työelämäyhteydet kansainvälisille opiskelijoille
  • kv-alumnitoiminnan kehittäminen  

Kansainvälinen uraohjaamo -hanke vastaa tarpeisiin kehittämällä kummiyritystoimintaa, joka takaa tulevaisuudessa paremmat työelämäyhteydet kansainvälisille opiskelijoille. Hankkeessa parannetaan myös yritysten valmiuksia kansainvälisten opiskelijoiden työllistämiseen. Osana hankkeen toimenpiteitä kehitetään myös kv-alumnitoimintaa.

Jatkossa erityisesti asettautumiseen ja opintojen alkuvaiheen palveluihin tulee kiinnittää huomiota, jotta kansainväliset opiskelijat kiinnittyvät alueelle jo varhaisessa vaiheessa. Syksyllä 2022 kansainvälisten opiskelijoiden ohjaukseen panostetaan kokeilemalla monialaista ohjaus- ja neuvontapalvelua. Kokeilussa huomioidaan S2-opintoihin ohjaus sekä asettautumisen ja kotoutumisen näkökulma.

Kv-alumnitoiminnan kehittäminen  

Neljännessä työpajassa pohdittiin, miten Karelia-ammattikorkeakoulun alumnitoiminta tavoittaisi paremmin kansainväliset opiskelijat ja miten valmistuneita opiskelijoita osallistetaan alumnityöhön. Työpajassa tehtiin unelmakartta Karelian kv-alumnitoiminnasta vuonna 2030 ja keskusteltiin toimenpiteistä unelmatilanteen saavuttamiseksi.  

Unelmakartassa tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi määriteltiin: 

  • mentoritoiminta
  • S2-opinnot myös valmistuneille
  • live-tapahtumat alumneille 

Kv-alumnitoiminnan kehittämisessä keskeistä on toiminnan palkitsevuus ja hyödyllisyys valmistuneelle. Kansainvälinen uraohjaamo -hanke kehittää kv-alumnitoimintaa yhteistyössä alumnitoiminnasta vastaavan tiimin kanssa. Tärkeää on, että palvelut alumneille ovat yhdenmukaisia riippumatta siitä, mistä tutkinnosta ja millä kielellä opiskelija on valmistunut.

Lopuksi

Työpajatyöskentely on toimiva keino kehittämistyössä. Lyhyessä ajassa saadaan kuuluville monien asiantuntijoiden ääni ja työstä tulee yhteistä. Työpajojen teemat nähdään tärkeänä osana Karelia-amk:n kansainvälistymistä. Teemoihin liittyviä asioita kehitetään oppilaitoksessa monin eri tavoin. Kaikessa kehittämistyössä tulisi huomioida, että palvelut tavoittavat kaikki opiskelijat opiskelukielestä riippumatta.

Kansainvälinen uraohjaamo -hanke jatkuu elokuuhun 2023 saakka. Työpajat olivat hyödyllisiä kehittämistoimenpiteiden tarkentamisessa ja niiden anti ohjaa hankkeen kehittämistoimenpiteitä jatkossa. Hanke järjestää kevään 2022 aikana työpajoja Karelia-ammattikorkeakoulun kansainvälisille opiskelijoille sekä alueen yrityksille ja kehittämisyhtiöille. Tulevissa työpajoissa hyödynnetään livekuvitusta keskustelujen taltioimiseksi sekä tulosten havainnollistamiseksi.


Kirjoittajat:

Taru Väisänen, projektiasiantuntija

Sini-Tuuli Saaristo, projektipäällikkö

Mia Sevonius-Male, maahanmuuttajatyön asiantuntija

Artikkelikuva: Startup Stock Photos palvelusta Pexels