Opiskelu ei ole vain luentoja, esseitä, raportteja ja testejä. Se on myös kommunikointia kanssaopiskelijoiden ja opettajien kanssa. KAVA-koulutukseen korkeakoulutetuille maahanmuuttajille kuuluu pääasiassa etäopetusta, sillä osa osallistujista on Kuopiossa ja osa Joensuussa. Mutta aikataulussa on myös kontaktitapaamisia – niitä päiviä, jolloin kuopiolaiset tulevat Joensuuhun koulupäivän viettoon ja päinvastoin.
KAVA-osallistujien erillisenä tehtävänä oli järjestää Kaupunkipäivä-ohjelmaa, johon kuului retki mielenkiintoiseen paikkaan tai kävelyretki kahvin ja paikallisten leivonnaisten kera. Opiskelijoiden tehtävänä oli esitellä kaupunkiaan vieraille sekä suunnitella budjetti, sopia museoiden ja oppaiden kanssa vierailusta ja varata lounas ravintolasta. Kaiken tämän KAVAn osallistujat tekivät itse kahdessa ryhmässä: Joensuu-ryhmässä ja Kuopio-ryhmässä (tietenkin hankkeen kustantamana). Suurin vaikeus valmistelun aikana osallistujien mukaan oli sovittaa koko ohjelma neljään tuntiin, jonka ajan vieraat olivat kaupungissa.
Tänä vuonna Kaupunkipäivät järjestettiin 7. ja 8. kesäkuuta. Kuopiolainen ryhmä oli ensimmäinen. Opiskelijat tekivät tervetuliaiskahvien jälkeen lyhyen kiertokäynnin keskustaan, tilasivat esittelykierroksen Kuopion museoon ja näyttivät osallistujille myös näkymän Kuopioon 75 metriä korkeasta Puijon tornista.
”Kuten opettajat kertoivat, kaupunkipäivän suunnittelu on välttämätöntä, jotta opimme järjestämään vapaa-aikaa hyvän ja ystävällisen ilmapiirin ylläpitämiseksi työyhteisössä. Olen varma, että olemme 100-prosenttisesti selviytyneet tehtävästä”, kuopiolainen KAVAn osallistuja Julia Obukhova sanoi.
Seuraavana päivänä vieraita ottivat vastaan joensuulaiset. Päivä alkoi kahvilla Taitokorttelissa ja kävelyllä paikallisten käsityöläisten putiikeissa. Tämän jälkeen kaikki tutustuivat Pohjois-Karjalan alueen historiaan Hilma-museossa ja kävelivät keskustorilla ja Ilosaaressa.
”Itse suunnitteluprosessi osoittaa, kuinka osallistujat voivat olla aktiivisia ja olla vastuussa sitoumuksistaan. Itse kävin paikoissa, joissa en ollut aiemmin ehtinyt käydä, sain uusia kontakteja, harjoittelin suomen kieltä (suullisesti ja kirjallisesti) valmistelun aikana ja sain uutta kokemusta tapahtumien järjestämisestä ryhmälle”, kertoi joensuulainen osallistuja Elena Matiukhina.
KAVA-koulutuksen opettajat osallistuivat molempiin Kaupunkipäiviin yhdessä oppilaiden kanssa. Suomen kielen opettaja Johanna Järveläinen uskoo, että tällaiset tehtävät ovat osallistujille hyvä mahdollisuus avautua sekä vain pitää hauskaa yhdessä.
”Lähipäivät ovat ihanaa vaihtelua etäopetukseen. Mukava nähdä ihmisiä oikeasti ja keskustella vapaammin, ei vain oppitunnin aiheista. Suomen kielen kannalta on hyödyllistä kuunnella opastettuja kierroksia. On mielenkiintoista tutustua toisten kotikaupunkeihin. Parasta oli yhdessäolo”, Järveläinen sanoi.
KAVA-koulutus on kehitetty ja pilotoitu Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä MOKOMA-hankkeessa.
Kirjoittaja ja valokuvaaja
Anna Jarovaja, MOKOMA-hankkeen projektikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu