Opintojen aloittaminen on aina suuri elämänmuutos. Siihen liittyy paljon uuden oppimista ja korkeakouluopiskelijaksi kasvamista. Lisäksi opintojen aloitukseen saattaa liittyä oman kodin rakentaminen uudelle paikkakunnalle ja uusien verkostojen kasaaminen. Kun kyseessä on kansainvälinen opiskelija, jolle suomalainen yhteiskunta toimintatapoineen on vieras, on elämänmuutos valtava.
Tätä elämänmuutosta tuetaan Karelia-ammattikorkeakoulussa monin eri tavoin. Opiskelu Suomessa eroaa siitä, mihin kansainvälinen opiskelija on tottunut kotimaassaan. Opiskelijan ja opettajan roolit sekä opiskelutavat voivat erota paljonkin eri maiden välillä. Lisäksi useimmat kansainvälisistä opiskelijoista opiskelevat korkeakoulussa vieraalla kielellä.
Arjen sujuminen on opintojen sujumisen edellytys
Uuteen elämänvaiheeseen liittyy aina niin ylä- kuin alamäkiä. Todellisuus ei välttämättä aina vastaa sitä mielikuvaa, jonka on kotimaastaan käsin rakentanut. Todennäköisesti pinnalla on tunteiden vuoristorata – alkuvaiheeseen voi liittyä alkuhuumaa, mutta toisaalta tietämättömyyttä, epävarmuutta ja pettymystäkin. Kotoutumiseen liittyy aina nousuja ja laskuja, mutta on tärkeää, että niitä pyritään tasoittamaan ohjauksella ja tiedon antamisella. Kun tietoa annetaan ennakoivasti, vältytään monelta ongelmanratkaisulta.
Kansainvälisistä opiskelijoista vain murto-osalla on Joensuuhun saapuessaan tukiverkostoja paikkakunnalla. Verkostot eivät synny itsestään, vaan niiden rakentumista täytyy tukea. Opiskelijalla itsellään on oltava aktiivinen rooli. Tärkeintä on, että kansainvälinen opiskelija löytäisi mahdollisimman nopeasti paikan, jonne hän tuntee kuuluvansa. Suomen pimeässä ja kylmässä syksyssä tekisi mieli käpertyä kotiin sohvannurkkaan, mutta verkostot harvemmin rakentuvat kotona. Maahanmuuttoon liittyy myös paljon hoidettavia viranomaisasioita – pitää saada asumisasiat kuntoon, pankkitili auki ja rekisteröitymiset hoidettua. Byrokratian rattaissa pyöriminen aiheuttaa monelle lisästressiä ja vie keskittymiskyvyn opinnoista muualle. Siksi arjen sujuvuuden tukeminen on tärkeää. Opinnot sujuvat todennäköisesti paremmin, kun arki rullaa.
Suomen kielen opiskeluun kannustetaan
Karelia-ammattikorkeakoulussa otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat syksyllä 2022. Kansainvälisille opiskelijoille iso muutos on se, että uudessa opetussuunnitelmassa ei ole tutkintoon kuuluvia eli niin kutsuttuja pakollisia suomen kielen opintoja. Suomen kielen opiskeluun kannustetaan kuitenkin edelleen vahvasti ja oppilaitoksessa on käytössä stipendijärjestelmä, joka perustuu suomen kielen oppimiseen. Muutoksen myötä ohjauksen rooli korostuu. Suomen kielen oppimisen tärkeys ei ole nimittäin kadonnut mihinkään. Englanninkieliset työpaikat ovat edelleen alueellamme harvassa. Vaikka kävisi niin, että kansainvälinen opiskelija työllistyisikin tehtävään, jossa ei vaadita suomen kielen taitoa, on suomen kielen taito tarpeen alueelle ja yhteisöihin kiinnittymisessä. Kotoutumisen näkökulmasta on tärkeää, että kansainväliset opiskelijat edelleen valitsevat suomen kielen opintoja ja suunnittelevat S2-polkunsa (suomi toisena kielenä) jo opintojen alkuvaiheessa.
Syksyllä 2022 kansainväliset opiskelijat tulevat saamaan ryhmämuotoista ohjausta S2-opinnoista: heitä kannustetaan opiskelemaan suomea, heille kerrotaan Karelian stipendijärjestelmästä ja esitellään mahdollisuuksia opiskella suomea Karelia-ammattikorkeakoulussa eri taitotasoilta lähtien. Lisäksi esitellään muita suomen kielen opiskelun mahdollisuuksia.
Tukea ja ohjausta asettautumiseen ja kotoutumiseen
Suomen kielen ohjauksen lisäksi syksyllä 2022 aloittavat kansainväliset opiskelijat saavat uudenlaista ohjausta kotoutumiseen ja asettautumiseen liittyvissä asioissa. Karelia-ammattikorkeakoulun ohjaustyön ammattilaiset tukevat uusia opiskelijoita monin eri tavoin, mutta uusi kokeilu tiivistää yhteistyötä entisestään ja systematisoi ohjauksen kokonaisuutta. Opinto-ohjaajat tukevat opintojen aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä, kuraattorit tukevat opiskeluhyvinvointiin liittyvissä teemoissa, opiskelijatuutorit ovat apuna ryhmäytymisessä ja uutena kokonaisuutena toteutetaan ryhmä- ja yksilöohjausta kotoutumiseen ja asettautumiseen liittyvistä teemoista. Kokeilulla pyritään toisaalta siihen, että uudet kansainväliset opiskelijat saavat systemaattisesti tarvitsemansa tuen ja tiedon, toisaalta siihen, että opinto-ohjaajien resurssit vapautuisivat opintoihin liittyviin asioihin. Aiemmin kotoutumiseen ja asettautumiseen liittyvissä kysymyksissään opiskelijat ovat tukeutuneet opinto-ohjaajiin.
Ohjauskokonaisuutta pilotoidaan syyslukukauden 2022 aikana. Ensimmäiset ryhmämuotoiset tilaisuudet asettautumiseen liittyvistä teemoista järjestetään jo ennen lukukauden alkua elokuussa, sillä kansainväliset opiskelijat saapuvat Joensuuhun jo ennen opintojen aloittamista ja monet viranomaisasiat pitää saada hoidettua kuntoon mahdollisimman nopeasti. Opiskelijoilla on usein paljon kysymyksiä saapuessaan, ja he haluavat vastaukset mahdollisimman pian. Syyslukukauden ryhmäohjauksien teemoja ovat muun muassa Suomessa asuvan oikeudet ja velvollisuudet, viranomaisasiat, vapaa-aika ja harrastukset sekä asumiseen liittyvät asiat. Myös käytännön asioista annetaan tietoa: monelle muualta muuttavalle esimerkiksi kierrätys, pyöräilysäännöt ja heijastimen käyttö ovat uusia asioita. Sisältöjen suunnittelussa käytetään hyödyksi keväällä 2022 kansainvälisille opiskelijoille järjestetyn työpajan tuloksia. Kaikista ohjauskokonaisuuksista tehdään myös videotallenteet myöhempää käyttöä varten.
Asettautumisen ja kotoutumisen tuen lisäämisen perimmäinen tavoite on pitovoiman lisääminen. Kansainvälisten opiskelijoiden tahdotaan jäävän ja työllistyvän Suomeen ja Pohjois-Karjalaan valmistumisensa jälkeen. Hyvän alun saaminen on tämän tavoitteen kannalta äärimmäisen tärkeä.
Kirjoittajat
Taru Väisänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Mia Sevonius-Male, maahanmuuttajatyön asiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Valokuvat
Sofiya Meleshkova, projektikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Kuvaaja LinkedIn Sales Solutions palvelusta Unsplash