Kesän 2022 kynnyksellä päättynyt Karelian Wellness -hanke haastoi matkailun restonomiopiskelijat pohtimaan, miten hyvinvoinnin merkitystä voitaisiin korostaa enemmän joensuulaisissa kahviloissa ja ravintoloissa. Opiskelijoiden pohdinnan tulokset sekä muut hankkeen tulokset jatkavat kehittymistään hyvinvointialan yrityksissä sekä jalostuvat Karelian uusissa hankkeissa.
Palvelupolun määrittäminen auttaa kehittämään toimintaa
Palvelupolku on palvelukokemusten- ja tilanteiden sarja, jossa kuvataan palvelutapahtuman eri vaiheita asiakkaan näkökulmasta. Palvelutapahtuman havainnollistaminen palvelupolkuna on tehokkaaksi havaittu tapa saada yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, mitä ja miten asiakas kokee yrityksen tarjoamia palveluita käyttäessään. Kun asiakkaan palvelupolku on palasteltu pienempiin osiin, on asiakaskokemuksen parantaminen helpompi kohdistaa oikeisiin kohtiin.
Karelian matkailun koulutuksen kolmannen vuoden opiskelijat tekivät osana Experience Design -opintojaksoa tehtävän, jossa he tutustuivat joensuulaisten kahviloiden sekä ravintoloiden tuottamiin palveluihin tietyn asiakaskohderyhmän, kuten ikäihmisten, lasten kanssa asioivien tai ulkomaalaisen työmatkailijan näkökulmasta. Tehtävän tavoitteena oli havainnollistaa eri menetelmillä, millainen on asiakkaan palvelupolku yrityksessä sekä mitkä asiat valitulle kohderyhmälle ovat tärkeitä sujuvan asioinnin kannalta ja mitä yrityksen on syytä tietää kyseisen asiakaskohderyhmän tarpeista ja toiveista. Yhtenä tehtävän osana opiskelijoilta pyydettiin ideoita sekä näkemyksiä siitä, miten hyvinvointia edistävät tuotteet palvelut korostuisivat yritysten toiminnassa.
Tehtävän aikana ilmeni, miten yrityksen toiminnalla on yksittäisen asiakkaan hyvinvoinnin lisäksi vaikutusta myös laajemmalla tasolla. Konkreettisin tapa edistää hyvinvointia on tarjota terveellisiä tuotteita. Mutta jos asiakkaan saama kokonaisvaltainen kokemus yrityksestä on miellyttävä, sujuva ja onnistunut, kahvila- tai ravintolakäynti voi myös virkistää ja alentaa stressiä. Vaikutuksiltaan laajemmat hyvinvointia edistävät toimenpiteet tapahtuvat esimerkiksi lisäämällä paikallisten ja kestävän kehityksen arvojen mukaisesti valmistettujen tuotteiden tarjontaa.
Hankkeet päättyvät, kehittäminen pysyy
Hyvinvointi on enenevissä määrin syy ihmisten matkustamiselle, vaikka tavoite hyvinvointimatkalle on muuttunut viime vuosina. Nyt hyvinvointiin perustuvan matkailun tavoite on sairauksien ennaltaehkäisy, kun aikaisemmin matkalle lähdettiin parantamaan jo todettuja sairauksia. Matkalta haetaan uusia itsensä hoitamisen ja hemmottelun tapoja, joita voi ylläpitää myös arjessa. Kun terveelliset elämäntavat korostuvat esimerkiksi kasvisruokavalion yleistymisenä sekä alkoholin käytön vähentymisenä, on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin korostamisella merkitystä palveluiden tuottamisessa sekä markkinoinnissa.
Kesäkuun alussa päättynyt Karelian Wellness -hanke lisäsi hyvinvointipalveluita tarjoavien yritysten osaamista tuottaa mahdollisimman hyviä asiakaslähtöisiä palveluita. Hankkeen aikana Karelia-ammattikorkeakoulun, Savonia-ammattikorkeakoulun sekä Itä-Suomen yliopiston hankehenkilöstö toteutti toimenpiteitä, jotka kehittivät hyvinvoinnin äärellä toimivia yrityksiä tai jäivät työvälineiksi yritysten itsensä toteuttamaa kehittämistä varten. Yhtenä hankkeen tuloksena on julkaistu ”Hyvinvointimatkailun palvelutuottajan pieni käsikirja” joka auttaa yrityksiä pohtimaan palveluitaan enemmän asiakkaan näkökulmasta palvelupolun kaikissa vaiheissa.
Karelian Wellness -hanke toteutettiin lähes kokonaisuudessaan koronapandemian aikana. Tämä hankaloitti yhdessä tekemistä yritysten kanssa, koska yritysten resurssit ja uskallus sitoutua pitkäaikaisiin kehittämistoimenpiteisiin olivat rajalliset. Pandemian jälkeinen aika on yrityksille koronasta elpymisen lisäksi mahdollisuus oppia jotain uutta, joka monipuolistaa liiketoimintaosaamista sekä parantaa valmiuksia reagoida mahdollisiin tuleviin muutoksiin. Syyskuun alussa käynnistyvä Co-fast – mikro- ja pk-yritysten kehittämisympäristö -hankkeen tavoitteena on nopeuttaa yritysten palautumista koronakurimuksesta sekä kehittää tiiviimpää, säännöllisempää, pysyvämpää ja organisoidumpaa kehittämisyhteistyötä Karelian sekä maakunnan pienten yritysten kanssa. Vaikka Karelian Wellness -hanke on päättynyt, hankkeessa vakiintuneet hyvät käytänteet yritysten kehittämisessä voivat jalostua Co-fast -hankkeessa, jossa Karelian osaaminen yritysten toimintojen kehittäjänä on hyvinvointi- ja matkailualaa laajemmin maakunnan eri toimialojen löydettävissä.
Kirjoittajat:
Paavo Raappana, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tuija Kainulainen, matkailun lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittajat työskentelivät Karelian Wellness -hankkeessa.
Karelian Wellness -hanketta toteutettiin Karelia CBC -ohjelmassa, jota ovat rahoittaneet Euroopan unioni sekä Suomi.
Artikkelikuva: Porapak Apichodilok