Veden äärellä vanhoja tiilirakennuksia ja kirkko

Opintomatka Itävaltaan avasi ovea Euroopan liiketoimintakentälle ja loi uusia ystävyyssuhteita

Mikä tekee yrityksestä menestyvän kansainvälisillä markkinoilla? Toukokuussa 2022 lähdimme Karelian opiskelijoiden kanssa Itävaltaan selvittämään vastausta tähän kysymykseen ja tutustumaan Keski-Euroopan liiketoimintaympäristöön. Matka toteutui osana Erasmuksen Blended Intensive Programme -toteutusta, joka sisälsi verkko-opintoja, opintomatkan ja oppimistehtäviä.

Yhteinen matka alkaa

Kansainväliset yrityskumppanit ja globaali liiketoimintaympäristö ovat merkittävä osa yritysten toimintaa myös Suomessa. Opiskelujen aikana niihin tutustutaan usein koulun seinien sisällä tai vierailemalla paikallisissa yrityksissä. Moni opiskelija ei ole päässyt mukaan ulkomaille suuntautuville opintomatkoille niiden vähentyessä koronan vuoksi, tai heillä ei ole ollut mahdollisuutta lähteä pidempään lukukausivaihtoon. Siksi olimmekin innoissamme, kun Erasmus-ohjelman kautta tarjoutui uusi mahdollisuus lähteä rakentamaan yhteistä kansainvälisen liike-elämän opintojaksoa kahden partnerikorkeakoulumme, Itävallan Upper Austria UAS:n ja Belgian Artewelde UAS:n, kanssa. Opintojakso sisälsi verkko-opintoja sekä opintomatkan, jonka kohteeksi valikoitui Itävallan kuvankaunis Steyrin alue, joka kätkee Alppien laaksoihin useita menestyviä pienyrityksiä ja teollisuutta.

Teemana yritysten menestystekijät

Opintojakso toteutettiin Erasmus+ Blended Intensive -ohjelman (BIP) kautta.  Syksyllä 2021 suunnittelimme opintojakson teeman ja ydinsisällön partnerikoulujemme kanssa. Teemaksi valikoitui Hidden Business Champions. Kantavana ajatuksena oli tutustuttaa opiskelijat DACH-alueen (saksankielinen Eurooppa ja Benelux-maat) liiketoimintaympäristöön ja kartoittaa paikallisten yritysten menestystekijöitä. Itävallassa on useita loistavia, kansainvälisiä yrityksiä, jotka toimivat B2B-sektorilla, mutta eivät brändeinä ole tuttuja meille kuluttajille. Miten nämä pienyritykset ovat onnistuneet luomaan vakaan kasvun ja jalansijan useilla maailman markkina-alueilla? Teeman ympärille rakennettiin ennakkotehtävät ja oppimateriaali, verkkoluento sekä viikon mittainen opintomatka DACH-alueen yritysten syntysijoille. Mukaan lähti n. 35 innostunutta opiskelijaa kolmesta järjestäjäkorkeakoulusta, joista 11 Karelian International Business -, Industrial Management – sekä liiketalouden johtaminen & liiketoimintaosaamisen (YAMK) koulutuksista.

Ryhmäkuva henkilöistä alppimaiseman keskellä
Kuva 1. Yhteiskuva opiskelijoista vieraillessamme Alppien matkailun sydämessä.

Opintomatkalla tutustuttiin yrityksiin ja kehitettiin omia yritysideoita

Viikko aloitettiin Upper Austrian kampuksella tutustumalla DACH-alueen liiketoimintaympäristöön. Opintojakson teema Hidden Business Champions alkoi toden teolla hahmottua kuullessamme loistavalta professori Andreas Zehetneriltä, että yli 60 % DACH-alueen työntekijöistä on töissä perheyrityksissä ja Itävallassa jopa 99 % yrityksistä on pieniä tai keskikokoisia. Keski-Euroopan alueella laadukkaat tuotteet ja toimivat palvelut ovat arvostettuja ja pääsimmekin tutustumaan laatuun satsaaviin paikallisiin yrityksiin. Yksi näistä oli maailman johtava palontorjunta- ja palolaitteita valmistava Rosenbauer. Tämäkin vuonna 1866 perustettu, 150 maassa toimiva 4000 työntekijän yritys on edelleen perustajaperheen omistuksessa. Pääsimme näkemään käytännössä uusinta teknologiaa hyödyntävän, kaupunkeihin suunnitellun sähköisen paloauton, joka pystyi liikkumaan sivuttain ja siten kääntymään pienilläkin kujilla kätevästi. Myös alueen pienyrityksissäkin oli teknologiaa ja materiaalien mahdollisuuksia hyödynnetty innovatiivisesti.

Näistä yritysmalleista inspiroituneina opiskelijat kehittivät opintomatkan työpajoissa oman yritysidean, jonka he viikon päätteeksi esittelivät pitchaus eli myyntipuhe -tekniikalla. Esityksistä syntyi hienoja keskusteluja eri ratkaisuista meitä kaikkia askarruttaviin ongelmiin, esimerkiksi puhtaan veden saantiin.

Kuva 2. Upper Austria UAS:n Steyrin kampus toimi tukikohtanamme opintomatkan aikana.

Opiskelijat jakoivat kokemuksiaan somessa

Eri maista saapuneet opiskelijat olivat tutustuneet jo opintojakson etäosion aikana verkossa ja saivat yhteisestä jutusta kiinni nopeasti. Bussin täytti jo saapumispäivän Wienin kaupunkikierroksen aikana iloinen puheensorina! Viikko sujui hyvässä yhteistyössä ja välillä pidettiin hauskaa mm. eri pelejä ja aktiviteetteja hyödyntäen. Kaikki tuntuivat nauttivan ja viimeisellä illallisella tunnelman haikeus oli käsinkosketeltavaa.

Perinteisen matkaraportin sijaan pyysimme opiskelijoita julkaisemaan matkasta englannin kielellä kokemuksia LinkedInissa, Instagram stories -osiossa, blogissa tai muussa sosiaalisen median julkisessa kanavassa. Näistä syntyi hienoja reissutarinoita, joista tässä muutama nosto:

“Rosenbauer is the one that made me really impressed.  I had a chance to see how they assembled every part of the fire trucks. The engineer is also a fireman who took their new electric fire truck for a test drive to show us the difference from the regular truck. It was an amazing performance!”

“I enjoyed every detail from this study trip! it’s always nice to experience new stuff and meet new people!”

“Lectures, company visits and also the night-outs with the coparticipants made the trip an unforgettable experience.”

 “I definitely encourage everyone who have a chance to, if not to go for a whole semester long exchange, to participate in a shorter intensive program! If you can make lifelong memories in a week, what is possible during a lifetime? :)”

Joukko ihmisiä seisoo viljeysalueen keskellä, matalia puita.
Kuva 3. Vierailu KernHofin luomuhasselpähkinäfarmilla, joka rakentaa uutta yritysideaa vastuullisesti

Matka jatkuu – seuraavana Pohjois-Karjala!

Toukokuussa 2023 toteutamme samalla idealla Hidden Business Champions -opintomatkan Pohjois-Karjalaan. Saamme vuorostamme vieraaksemme Kareliaan kansainvälisen joukon Belgiasta ja Itävallasta, ja aiomme yhdessä tutustua alueen kansainvälisiin, mutta ehkä ei niin maailmalla tunnettuihin menestysyrityksiin. Toiminnallisen ohjelman rakentaminen alkaa jo nyt syksyllä ja haettavaksi tulee 15 paikkaa myös Karelian opiskelijoille. Tämä on opiskelijoille loistava mahdollisuus rakentaa omia, kansainvälisiä verkostoja ja kehittää liiketoiminnan kentällä niin tärkeää kielitaitoa: ainakin saksaa, ranskaa ja englantia puhumme vuorenvarmasti! Laittakaa sana kiertämään, toivotamme opiskelijat lämpimästi tervetulleiksi mukaan. Iloista menoa ja meininkiä tulee takuulla riittämään – ja niitä elämänmittaisia muistoja!


Kirjoittaja ja kuvaaja:

Varpumaria Jeskanen, lehtori, International Business -koulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu