TOOKE-hankkeessa työstimme opiskelijoille ja työnantajille harjoittelun prosessikaaviot helpottamaan heidän ja harjoitteluohjaajien arkea. Lisäksi tuotimme videoita ja animaatioita tukemaan yhteisen kuvan muodostamista harjoitteluprosessista.
Työskentelimme TOOKE-hankkeen (Työelämän ohjausosaamisen kehittäminen – Työorganisaatioiden harjoittelunohjaajien perehdytysympäristö) työryhmässä 1.9.2020-31.12.2022 opettaja-asiantuntijoina. Olemme molemmat toimineet pitkään liiketalouden koulutuksen harjoitteluohjaajina.
Karelian tutkintosääntö määrittää harjoittelun tavoitteet ja merkityksen osana opiskelijan ammatillista kehittymistä ja sen pohjalta lähdimme työstämään yhtenäistä harjoitteluprosessin kuvausta.
TOOKE-hankkeen tarkoituksena oli selkeyttää ja yhdenmukaistaa Karelian harjoitteluohjeistuksia ja prosesseja. Tavoitteena oli ohjeistaa harjoitteluun meneville opiskelijoille harjoittelukäytänteitä ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja harjoittelun jälkeen.
Lisäksi hankkeessa tuotettiin työnantajille selkeät ja käytännölliset ohjeet harjoittelusta. Hyödynsimme Karelian liiketalouden koulutuksessa jo pitkään vakiintuneita käytänteitä, jotka löytyivät kirjallisessa muodossa opiskelijaportaali Pakista. Lisäksi liiketalouden harjoitteluohjaajien pitkää käytännön kokemusta hyödynnettiin prosessin ja ohjeistuksen laadinnassa.
Työryhmässä mukana olivat projektipäällikkö Marja-Liisa Ruotsalainen, monimuotopedagogiikan suunnittelija Antti Kauppila sekä lehtorit Mikko Lahti, Pekka Sivonen ja Ulla Kärnä. Työryhmän työskentely oli monivaiheista ja säännöllistä. Työtehtävät oli jaettu kompetenssipohjaisesti.
Kirjavista käytännöistä yhtenäisiin ohjeistuksiin
Prosessi oli monivaiheinen. Aluksi teimme tutkimuksen harjoittelussa olleille opiskelijoille ja kysyimme heidän kokemuksistaan harjoittelusta. Hankkeen alkupuolella laadittu opinnäytetyö toimi myös suuntaa antavana lähteenä. Tutkimuksen tulokset osoittivat käytäntöjen kirjavuuden eri koulutuksissa. Lisäksi se vahvisti, että yhtenäiselle harjoitteluohjeistukselle on tarve. Laadimme yhdessä harjoitteluprosessikuvaukset ja useita käsikirjoituksia, joiden pohjalta monimuotopedagogiikan suunnittelija ja yhteistyökumppanit sekä opiskelijat työstivät animaatiot ja videot.
Prosessikuvauksien hyödyt eri sidosryhmille
Mitä hyötyä TOOKE-hankkeessa tehdyistä prosessikuvauksista ja ohjeistuksista sitten on harjoittelua ohjaavalle opettajalle? Se raamittaa ja visualisoi harjoitteluprosessia. Lisäksi se auttaa hahmottamaan omaa roolia, samoin opiskelijan ja työnantajan edustajan rooleja. Se muistuttaa kontaktipisteistä opiskelijan ja työpaikan harjoitteluohjaajan kanssa. Miten ohjeistus helpottaa harjoitteluun lähtevää tai harjoittelussa olevaa opiskelijaa? Ohjeistus raamittaa ja visualisoi opiskelijan harjoitteluprosessia. Se auttaa hahmottamaan opiskelijan omaa roolia ja vastuuta ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja harjoittelun jälkeen. Lisäksi se muistuttaa opiskelijaa palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksestä ja palautekeskusteluista. Samoin se muistuttaa harjoitteluun kuuluvista raporteista ja niiden palauttamisesta ohjaajalle.
Linkki: Opiskelijan harjoitteluprosessin ohjeistus
Mikä merkitys ohjeistuksella on puolestaan työnantajille? Ohjeistus voi markkinoida Karelian opiskelijoita työnantajille ja tuoda harjoittelun paremmin näkyviin. Se ohjeistaa ja visualisoi Karelian opiskelijoiden harjoitteluprosessia. Samalla se havainnollistaa työnantajan roolin harjoittelussa sekä sen, mitä odotuksia ja vastuita työnantajalla on harjoittelun aikana. Ohjeistus korostaa vuorovaikutuksen ja palautteen antamisen merkitystä harjoittelijalle.
Linkki: Työnantajan harjoitteluprosessin ohjeistus
Edellä mainittujen linkkien lisäksi havainnekuvat tulevat löytymään Karelian verkkosivuilta, opiskelijaportaali Pakista ja Karelia-Intrasta.
Kirjoittajat:
Ulla Kärnä, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Pekka Sivonen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Markkinointitoimisto Tovari.