Tietokoneen ´näyttö

Oppimisanalytiikka – hyvä renki mutta huono isäntä?

Tiedolla johtaminen on uusi trendi, näkipä tai kuulipa mitä tahansa alaa, jossa tietoa kerätään, käsitellään tai käytetään. Myös oppimiseen liittyvää dataa on paljon saatavilla ja menossa on useita hankkeita siitä, miten tietoa voidaan hyödyntää opintojen etenemisen edistämiseksi ja tulosten parantamiseksi.

Tämä artikkeli kuvaa yhden opinto-ohjaajan käytännön huomiota, jotta Kareliassa APOA- ja Vartu 2.0 -hankkeissa kehitetty oppimisanalytiikkatyökalu toimisi halutulla tavalla mahdollisimman todelliseen tilanteeseen perustuen. Oppimisanalytiikkatyökalua ohjaukseen liittyen on esitelty aiemmin artikkelissa Poweria (BI) ohjaukseen: Kuule analytiikan kutsu, osa 2.

Ohjauksen testihuomiot tehtiin vertaillen vuoden 2022 kevään ja syyskuun tilanteita kahdella tietojenkäsittelyn koulutuksen opiskelijaryhmällä. Testaus ja sen raportointi on tuotettu William ja Ester Otsakorven säätiön rahoittamassa Älykäs ohjaus ja oppimisanalytiikka opiskelijan opintojen edistymisen tukena -hankkeessa.

Huomio 1: Jokainen opintojakso oppimisanalytiikkatyökalun tarkasteluun

Oppimisanalytiikan keräämä tieto muodostuu Karelian oppimisympäristön tiedoista (Moodle, Peppi). Jotta työkalu kertoo mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan opiskelijan opinnoista, tulisi jokainen opintojakso kytkeä oppimisanalytiikkatyökaluun. Testissä tietojenkäsittelyn koulutuksessa sekä syksyllä että keväällä 2022 tämä toteutui meneillään olevissa opetussuunnitelmaan kuuluvissa opintojaksoissa. Siltä osin saatua dataa voidaan pitää luotettavana. Jotta oppimisanalytiikka huomioi opintojakson, opettajan tulee muistaa lisätä omalle opintojaksolleen osallistujaksi Oppimisanalytiikkasihteeri non-editing teacher -rooliin. Voisiko tulevaisuudessa tämä hoitua automaattisesti Moodlessa aina, kun uusi opetukseen liittyvä kurssitila luodaan Moodleen?

Huomio 2: Opiskelijalle syötetään opintojaksosta myös hylätty arvosana

Opintopistekertymä on tärkeä useastakin näkökulmasta: opintojen aikaisen rahoituksen takaamisessa, tutkintotavoitteen saavuttamisessa sekä kolmannen vuoden opiskelijoiden kannustusstipendin myöntämiskriteerinä. Oppimisanalytiikkatyökalu seuraa myös arvosanojen keskiarvon muutosta. Hylätty arvosana vaikuttaa arvosanojen keskiarvoon ja tätä kautta ”hälyttää” huolesta. Jotta opintojen todellinen edistymisen arvosanojen keskiarvo reagoisi herkemmin hälytysrajaan, olisi hyvä merkitä myös toteutuksen hylätyt suoritukset (=tutkintosäännön mukainen ensimmäinen kurssisuoritus).

Huomio 3: Seuranta-ajankohta

Kuten Laakkonen, Hiltunen ja Ranta toteavat (2022, 16), seuranta-ajankohta on hyvä huomioida, esim. opiskelijan loma-ajan tai sairausloman vaikutus oppimisanalytiikkaan. Opiskelijan 5 kuukauden harjoittelujakso saattaa vaihtaa pallukat tietyssä seurantakohdassa punaisen rivin, vaikka opiskelija eteneekin suunnitellusti.

Huomio 4: Hyvän tuloksen raja

Oppimisanalytiikkatyökalussa on huolimittaristo, jossa on neljä pääkriteeriä (Laakkonen, Hiltunen & Ranta 2022, 6):

  • Opiskelijan aktiivisuus Moodlessa 2 viikon aikana
  • Opiskelijan suoritettujen opintopisteiden määrä viimeisen 6 kuukauden aikana
  • Opiskelijan arvosanojen merkittävät muutokset viimeisen 6 kuukauden aikana
  • Opiskelijan arvosanojen vertailu ryhmän arvosanojen keskiarvoon

Työkalu näyttää tarkasteltavat arvot joko vihreänä (positiivisena) tai punaisena (negatiivisena) pallukkana.  Mikäli opinto-ohjaaja tai opettajatuutori päättää huomioida opiskelijat, joilla on kaksi mittaria punaisella, voi käydä niin, että opiskelija, joka on suorittanut vain yhden opintojakson hyvällä arvosanalla, voi jäädä huomioinnin ulkopuolelle. Toisaalta työharjoittelussa oleville opiskelijoille tuli punaisia mittareita, vaikka opinnot etenivät harjoittelun myötä hyvin. Määrällisesti liian suppea vihreiden pallukoiden tarkastelu voi jättää löytämättä ne opiskelijat, joilla on vaikeuksia, ja lisätä opinnoissaan etenevät opiskelijat (turhaan) tarkasteluun.

Huomio 5: Kaikki ei näy työkalun keräämän tiedon kautta

Tietojenkäsittelyn opiskelijoista osa opiskelee ICT-polkuun kuuluvia opintoja. Toisen organisaation oppimisympäristöt eivät näy analytiikkatyökalun tuloksissa eikä opintojaksojen toteutuksen aikainen seurantatieto ole saatavilla. Tämä koskee myös esim. Campusonline-opintoja. Ulkopuolisista opintosuorituksista tieto tulee arvioituina opintosuorituksina Peppiin.  Myös opintojaksoilla tapahtuvaa toimintaa on Moodlen ja Pepin ulkopuolella. Digitaalisten jalanjälkien seuranta (Gröhn, Nevalainen 2022) on myös meneillään myös Älykäs ohjaus ja oppimisanalytiikka opiskelijan opintojen edistymisen tukena -hankkeessa, ja tarkentaa opiskelijan edistymistä opintojakson aikana – ei vasta arvioinnin jälkeen.

Huomio 6: Opintojaksojen suoritusmerkinnät voivat tulla viiveellä

Tutkintosäännön mukaan opintojaksojen päättyessä opintosuoritukset on arvioitava 28 päivän sisällä, pois lukien opettajien vapaajaksot. Karelian ulkopuolisten suoritusten ilmestyminen Peppiin kestää pidempään, joskus parikin kuukautta.

Lopuksi

Oppimisanalytiikassa on paljon mahdollisuuksia ja mitä luotettavampaa tieto on, sen paremmin sen pohjalta voi kehittää toimintaa ja suunnata ohjausta oikeaan tarpeeseen. Päädyn tarkastelussani samaan päätelmään Gröhnin ja Rannan (2022) kanssa: edelleen tarvitaan ihmisen tarkastelua, huomioita sekä taustaa tietojen tulkitsemiseksi. Ei anneta data-analytiikalle isännän roolia – ainakaan vielä.


Kirjoittaja:

Sanna Kukkasniemi, lehtori, Älykäs ohjaus ja oppimisanalytiikka opiskelijan opintojen edistymisen tukena -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Gröhn, A. & Ranta, J. Syrjäyttääkö ohjaava analytiikka ohjaajan tulevaisuudessa. Pulssi-portaali. 15.6.2022. https://www.karelia.fi/2022/06/syrjayttaako-ohjaava-analytiikka-ohjaajan-tulevaisuudessa/

Gröhn, A. & Nevalainen, S. Älykkään ohjauksen digitaalisilla jalanjäljillä – osa 1. Pulssi-portaali. 2.9.2022. https://www.karelia.fi/2022/09/alykkaan-ohjauksen-digitaalisilla-jalanjaljilla-osa-1/

Laakkonen, P., Hiltunen, L., Ranta, J. 2022. Vartu 2.0 – Holistinen kinttupolku – Opiskeluhyvinvointimallin manuaali. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia:80 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-356-4