Oppimisen tukeminen vertaisarvioinnin avulla

Mitä vertaisarvioinnilla tarkoitetaan? Vertaisarviointi voi kohdistua tiedon arviointiin, siihen minkälaista tietoa tarkastellaan tai erilaisiin taitojen arviointiin. Opiskelija oppii sekä lisää aiheesta että arvioinnista vertaisarvioidessaan. Opiskelijoilla tulee olla selkeät ohjeet ja keskeiset kriteerit vertaisarvioinnin toteutukseen. Vertaisarvioinnilla on tarkoitus auttaa vertaista eteenpäin.

Vertaisarvioinnin tavoitteet

Vertaisarvioinnilla vaikutetaan opiskelijoiden oppimisen taitoihin ja annetaan palautetta itseohjautuvan oppimisen tueksi. Keskeistä on oman osaamisen kehittyminen. Arvioinnin tulisi tukea opiskelijan nykyistä oppimista, mutta myös valmiuksia oppia läpi elämän. Keskeistä on, että opiskelija saa oppimisen säätelytaitoja. Vertaisarviointi auttaa opiskelijaa tunnistamaan omat heikkoudet ja vahvuudet, jotta jatkuva oppiminen mahdollistuu.

Yhdenmukaisuus varmistuu kriteerien käytöllä ja kattavuus puolestaan, kun vertaispalaute tulee useammalta kuin yhdeltä. On myös tärkeää, että arvioidaan johdonmukaisesti. Tässä apuna on arviointikriteerit. Eikä kukaan ole ekspertti. Toista voi auttaa, vaikka ei itse olekaan täydellinen kaikessa.

Vertaisarvioinnin muodot

Kuvio, jossa neljä tekstilaatikkoa: Vapaamuotoinen palautteen antaminen, muodollinen arviointikriteereihin pohjautuva arviointi, yksilön antama vertaispalaute, ryhmän antama vertaispalaute

Vertaisarvioinnin tekeminen on sitä helpompaa, mitä tasapainoisempi minäkuva ja terve itseluottamus opiskelijalla on, mutta kaikki voivat oppia vertaisarviointia, kuin myös vertaisarvioinnista. Arvioinnin ohjeistuksessa on kiinnitettävä huomiota siihen, että arviointi on rakentavaa, kannustavaa ja perusteltua. Rakentava ja korjaava arviointi – ei arvostelu – on oppimisen kannata olennaista.

Vertaisarvioinnin sopivuus

Vertaisarvioinnin käyttöä tulee pohtia sopivuusnäkökulmasta enne sen käyttöönottoa. On varmistuttava siitä, että vertaisarviointi on joko yksittäisen tehtävän tai koko opintojakson toteutuksen oikea arvioinnin väline.

Vertaisarviointi sopii muun muassa:

  • kriittisen palautteen saamiseen vertaisilta
  • ulkopuolisen näkökulman saamiseen
  • oppimisprosessin tai tehtävän laadun varmistamiseen ja kehittämiseen
  • vahvuuksien osoittamiseen
  • vastuun lisäämiseen
  • kehittämiskohteiden selvittämiseen, tunnistamiseen.

Vertaisarviointi ei sovi muun muassa:

  • ristiriitojen setvimiseen
  • pakkotoimena
  • henkilökohtaisten ominaisuuksien tai persoonallisuuksien arviointiin
  • puolueellisiin toimiin, aiheisiin
  • oppimisprosessin tai tehtävän tulosten pönkittämiseen tai moittimiseen.

Vertaisarvioinnin hyödyt

Kun vertaisarviointia käytetään oikein, oikeissa paikoissa ja tilanteissa, hyötyy siitä koko koulutus ja vertaisarvioinnilla parannetaan motivaatiota ja suunnataan opiskelua siihen, missä tarvitaan kehittymistä. Vertaisarvioinnin avulla opiskelijaa ohjataan olemaan aktiivinen koko opiskeluprosessin ajan. Se auttaa kaikkia oppijoita eteenpäin. Opitaan toisilta, kehitetään itseluottamusta, opitaan uusia asioita ja työskentelytaidot kehittyvät. Yhteistyöllä pääsee tutkitusti parempiin tuloksiin kuin yksin.


Kirjoittaja:

Maarit Ignatius, monimuotopedagogiikan suunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva:

Artikkelikuva: Brooke Cagle / Unsplash