Digivisio2030 -hankkeen tuloksena Suomeen on syntymässä uudenlainen oppimisen ekosysteemi. Konkreettisesti se tulee näkymään oppijalle tarjottimena, jonka kautta hänelle avautuu monipuolinen ja toivottavasti laadukas digitaalinen opintotarjonta. Jatkossa asuinpaikka ja opiskeluun käytettävissä oleva ajankohta ovat aiempaa pienempiä rajoitteita. Eri oppilaitoksissa ja eri ajanjaksoina tuotettujen opintojen pitäisi siirtyä sujuvasti opiskelijan omiin tietoihin. Näitä tietoja opiskelija voi halutessaan hyödyntää ja jakaa hakeutuessaan opintoihin tai työhön. Korkeakouluille tarjotin tuo uuden markkinointikanavan ja alustan korkeakoulujen välisen yhteistarjonnalle ja miksei myös työnjaolle. Kansainvälisesti tarkasteltuna ekosysteemi luo meille kilpailuetua, jolla voi olla suurikin merkitys niin yksittäisille korkeakouluille kuin Suomellekin.
No, tämä ei tietenkään tapahdu itsestään. Hankkeen käynnistysvaiheesessa saama merkittävä rahoitus luo hyvät edellytykset tarjottimen rakentamiseen. Se millaisia opintoja tarjottimelle tuodaan, riippuu tietysti meistä mukana olevista korkeakouluista ja meidän henkilöstöstämme.
Digivisio2030 -hanke muuttaa työtämme, mutta toisaalta työ muuttuisi joka tapauksessa. Opettajista yhä useampi tuottaa jatkossa digitaalisia sisältöjä ja verkossa toteutuvia opintoja. Jotta voimme pyörittää opintoja suurillekin opiskelijaryhmille, usein non-stop-toteutuksina, on tärkeää panostaa suunnitteluvaiheeseen. Millainen toteutus on opiskelijalle sujuva, motivoiva ja osaamista loogisesti rakentava? Millainen toteutus vaatii opettajalta toteutusvaiheessa vain kohtuullisen määrän resurssia? Miten varmistetaan, että opinnot ovat laadukkaita eivätkä vain helppoja noppia.
Digivisio2030 -hankkeessa rakenteilla olevat tarjottimen yhteiset pelisäännöt ja työn alla olevat laatukriteerit ovat hyviä ohjenuoria opintoja suunnitteleville. Karelian pedagoginen tukihenkilöstö (monimuotopedagogiikan suunnittelijat ja digimentorit) ja jatkuvan oppimisen toimijat tukevat myös osaltaan opintojen kehittämistä.
Samalla, kun rakennamme opintoja Digivision tarjottimelle, on tärkeää pohtia sitä, mitä teemme Karelian kampuksilla ja miten tuemme opiskelijan oppimista ja verkostoitumista omassa korkeakouluyhteisössämme. Uskon, että ohjauksen ja ryhmissä tapahtuvan oppimisen merkitys korostuu samalla, kun itsenäisen opiskelun vaihtoehdot lisääntyvät. Kun yhteistä aikaa kasvotusten on usein entistä vähemmän, on sitäkin tärkeämpää pohtia, mitä sillä ajalla teemme? Mitä opiskellaan itsenäisesti, mitä opitaan parhaiten yhdessä? Kenelle itsenäinen opiskelu sopii ja kuka hyötyy lähitoteutuksesta?
Digivisio tarjoaa meille ja oppijoille uusia ovia. Samalla on kuitenkin tärkeää pohtia myös sitä, miten kehitämme toimintaamme täällä Kareliassa osin uudistuvassa toimintaympäristössä. Molempi parempi, sanoisin.
Kirjoittaja Marjo Nenonen, koulutuksen kehittämispäällikkö