Meitä vipittää – Vip-opiskelija tukee ryhmänsä hyvinvointia

Karelian Välittämisen Ilmapiiri (VIP) -toiminnassa mukana oleva opiskelija osaa omalla toiminnallaan tukea opiskelu- ja työhyvinvointia oman ryhmän sisällä. Hän on ryhmän ja samalla koko luokan luottamushenkilö.

Vip tunnistaa ja tunnustaa

Me Karelian median koulutuksen (HMNS22-ryhmä) vipit havainnoimme ja tuemme sujuvaa oppimista kokonaisuutena luokassamme, ja olemme siten osa Karelian opiskeluhyvinvointia. Eikä ole ollut este vipiksi ryhtymiselle, jos aikaisempaa osaamista yhteistyötaidoista ja ryhmän yhteisöllisyyden edistämisestä ei ole ollut. Sitä saamme vip-koulutuksissa.

Tärkeintä vippinä olemisessa on se, että osaamme tunnistaa erilaisia pulmia yksilö- ja ryhmätasolla. Tiedämme, kenen puoleen käännymme, jos oma osaaminen eri riitä tai kynnys puuttumiseen on sillä tasolla, että tarvitsemme tukea myös itse.

Vippinä arvioimme toimintaamme pitkin vip-kautta pintaa syvemmältä, emme tee kärpäsestä härkästä, emme korosta itseämme. Mietimme niin yksin kuin toisten vippien kanssa, mikä on hyvää ja toimivaa. Emme yritä korjata sitä, mikä on kunnossa, vaan puutumme epäkohtiin, rikkonaisuuteen.

Vip on ryhmän luottamushenkilö

Tärkeimpänä tehtävänä vip-roolissa on toimia ryhmän luottamushenkilönä. Havainnoida ryhmään kohdistuvia epäkohtia ja puuttua niihin. Tärkeää meille on myös se, että pidämme säännöllistä yhteyttä tuutoropettajaamme.

Tässä luottamushenkilötehtävässä on tärkeää näkyä ryhmässä, olla läsnä. Sillä tavalla tapaa ryhmän jäseniä ja aito vuorovaikutus mahdollistuu heidän kanssaan. Kuvio 1 tiivistää vipin ja vertaisten välisen suhteen, ja mitkä asiat suhteeseen vaikuttavat.

Ympryäkuvio, joka jaettu kolmeen osaan: Tavoitteellisuus, jännite, vuorovaikutus
Kuvio 1. Vipin ja vertaisen välisen suhteen osa-alaueet.
  • Tavoitteellisuus vip-toiminnassa tarkoittaa vastuun ottoa. niin vipiltä kuin vertaiselta. Usein kultainen keskitie löytyy yhteisen pohdinnan ja yksilön/ryhmän kohtaamisen kautta. Siinä auttaa kuunteleminen: millaisia tavoitteita vertaisilla on opiskelun suhteen, millaisin keinoin kukin yksilö niihin pääsee, mitä vertainen itse on valmis tekemään tavoitteiden saavuttamiseksi ja mikä on kummankin osapuolen rooli kokonaisuutena opiskeluhyvinvoinnin ylläpidossa.
  • Vuorovaikutus ts. vipin työote on rinnalla kulkemista. Se edellyttää tietysti vipiltä aikaa ja joustavuutta niin koko vip-prosessin kuin yksittäisten asioiden ja tapausten käsittelyn kannalta. Jokaisen on annettava panoksensa vuorovaikutukseen. Vip ylläpitää myönteistä ja rakentavaa vuorovaikutusta olemalla läsnä, mm. kuuntelemalla. Tarvittaessa hän rohkaisee, kannustaa ja tukee sekä huomioi kaikki tasapuolisesti. Eikä vip unohda itseään, vaan on myös kannustava sekä armollinen itseään kohtaan.
  • Jännitteet kuuluvat opiskeluyhteisössä toimivien ihmisten välille ihan samalla tavalla kuin missä tahansa yhteisössä toimivien välillä. Kampuksilla työskentely lisää opiskelijoiden välisiä kontakteja ja samalla luo erilaisia rajoituksia. Tilat, joita jaetaan vertaisten kanssa, voivat olla melko ahtaita ja useiden eri ryhmien käytössä kaiken aikaa. Pahimmillaan oma tila ja sen tarve kutistuu kampuksilla, ja siitä aiheutuu osaltaan jännitteitä.

    Ihmisten väliset jännitteet ovat myös osa opiskeluyhteisöä. Mikäli kaikilla on hyvä asenne, voi esimerkiksi henkilökemioihin liittyvät jännitteet ratketa nopeastikin. Mikäli, jokainen opiskelija antaa, siinä missä myös ottaa, yhteisen hyvän eteen apunsa, ei jännitteitä juurikaan synny. Keskinäinen apu menee yksilöllisen edun edelle opiskeluyhteisössä toimimisessa.
Ryhmäkuva jossa viisi henkilöä seisoo ulkona rinnakkain
Osa median koulutuksen ryhmän HMNS22 vipeistä. Vasemmalta Antero Suokas, Heini Konola, Moonika Laine, Cuong Le ja Senni Kokkonen. Kuva: Maarit Ignatius.

Kiinnostuitko vip-toiminnasta?

Suosittelemme vipiksi ryhtymistä. Se antaa paljon itselle. Vip-toiminta mahdollistaa muun muassa kehittymisen luottamushenkilöosaamisessa. Vippinä voimaantuu ja saa paljon onnistumisen kokemuksia. Vip-verkostosta saa tukea, ja ystävyyksiä – jos ei loppuiäksi, niin ainakin opiskeluajaksi.

Voit kysyä vip-toiminnasta tämän artikkelin kirjoittajilta ([email protected]), Karelian kuraattoreilta, opiskelijakunta Pokan toimijoilta, oman koulutuksesi vipeiltä sekä opettajatuutoreilta. 


Kirjoittajat:

Karim El Bardi, Alexander Grönvall, Heini Konola, Senni Kokkonen, Moonika Laine, Cuong Le, Antero Suokas, Jouni Väisänen (Karelian median koulutuksen (HMNS22-ryhmä) vip-opiskelijat)

Maarit Ignatius, opettaja, opettajatuutori, opo, Karelia-ammattikorkeakoulu.

Artikkelikuva: fauxels/Pexels