Digivisio 2030 –hankkeen teemaryhmien työskentely käynnistyi

Digivisio 2030 -hankkeessa on siirrytty työpaketteihin perustuvasta työskentelystä moniammatilliseen teemaryhmätyöskentelyyn. Teemaryhmiä on perustettu neljä: Data-teemaryhmä, Ohjaus-teemaryhmä, Ilmoittautuminen, hakeminen ja maksaminen -teemaryhmä sekä Koulutustarjonta-teemaryhmä.

Teemaryhmien toiminnalle on asetettu seuraavia tavoitteita:

  • yksinkertaistetaan osallistumisrakennetta ja vältetään siiloja,
  • tuodaan korkeakoulut Digivision palvelujen kehittämistyön keskiöön,
  • ketterä kehittäminen vaatii pitkäjänteistä osallistumista ja kokonaiskuvan ymmärtämistä, vähennetään pistemäistä osallistumista, erotetaan toisistaan yksisuuntainen tiedonjako, yhteinen työstäminen sekä kommentointi ja validointi,
  • tiivistetään eri ryhmien yhteistyötä, mm. pilottikorkeakoulujen, pilottien seurantaryhmien ja muutoskoordinaattorittorien tärkeää tehdä tiivistä yhteistyötä.

Teemaryhmätyöskentely käynnistyi 17.2. kick-off -tilaisuudella. Olen mukana Karelian edustajana Koulutustarjonta-teemaryhmässä, joka keskittyy tarjottimelle tuotavan koulutustarjonnan kehittämiseen ja yhteistyöhön huomioiden tekniset, pedagogiset ja opintohallinnolliset näkökulmat. Koulutustarjonta teemaryhmässä käsitellään esimerkiksi tarjottimelle tuotavan koulutustarjonnan teemoja ja kategorioita sekä koulutustarjonnan pedagogista kehittämistä.  Tavoitteena on tunnistaa korkeakouluille yhteisiä teemoja ja niiden roolia osana tarjotinta sekä tarjottimelle vietävän koulutustarjonnan eri kategorioita kuten avoin oppiminen, maahanmuuttajien valmentava koulutus, erikoistumiskoulutus, erillisopinnot jne. Myös digipedagogisia pelisääntöjä ja laatukriteerejä jatkokehitetään, jotta ne tukisivat tarjonnan kuvailua ja sisältöä.

Teemaryhmät tulevat kokoontumaan neljästä kuuteen kertaan vuodessa ja kokoontumisten välillä työstetään asioita eteenpäin. Eri teemaryhmien välistä työtä koordinoidaan kolmesta neljään kertaan vuodessa järjestettävillä Digivisio-päivillä. Teemaryhmät uutena työskentelymuotona hakevat vielä paikkaansa ja muotoaan, mutta kiinnostavaa on päästä pohtimaan ja kehittämään yhdessä mm. koulutustarjonnan kuvailuun ja kategorisointiin sekä digitaalisen opintotarjonnan tuotannon kehittämiseen liittyviä seikkoja. Näihin teemoihin on kiinnitetty erityistä huomiota myös Kareliassa avoimen ammattikorkeakoulu opintojen kehittämisessä ja opintotarjonnan esittämisessä. Teemaryhmässä nähtiin, että oppijoiden tarpeiden huomiointi on tärkeää säilyttää työskentelyssä punaisena lankana. Teemaryhmän työskentelyssä on nyt aito mahdollisuus merkittävään oppijakeskeisyyteen.

Kirjoittaja Pälvi Malinen, Karelian Jatkuvan oppimisen päällikkö

Lähteet:
Teemaryhmät – Digivisio 2030 – Eduuni-wiki