Verkkotutkinnoissa on ideaa

Digivision puitteissa tutustuin mielenkiintoiseen Turun ammattikorkeakoulun hallinnoimaan hankkeeseen Kansallinen verkkotutkintoverkosto –hanke FONE (Flexible Online Education).

Tässä hankkeessa luodaan valtakunnallisia verkostoja eri koulutusalojen kesken. Verkostojen tavoitteena on luoda valtakunnallinen verkko-opetuksen opetussuunnitelma, jossa jokaisella mukana olevalla ammattikorkeakoululla on jaettu vastuu opetussuunnitelman opintojen toteutuksesta. Kaikki opetus tapahtuu verkon kautta. Kareliassakin on ainakin yksi kokonaan verkon kautta tapahtuva tutkinto, Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulututkintoja meillä on tarjolla monimuoto-opetuksena, mutta ei täysin verkkototeutuksena.

Korkeakoulututkintojen kehittäminen yhteistyössä on erinomainen ajatus ja resurssiviisas toimintatapa. Ammattikorkeakoulut ovat joutuneet elämään suhteellisen tiukalla budjetilla, joten tämän avulla voisimme suunnata resurssien järkevää käyttöä. Vapautuvaa resurssia voidaan käyttää paremmin pedagogiikan sekä ohjauksen kehittämiseen. Lisäksi saadaan monipuolistettua osaamista eri puolilla Suomea, kun asiantuntijuusalueita voidaan jakaa eri ammattikorkeakoulujen kesken. Koulutusalojen tärkeitä ydinosaamisen alueita voidaan yhtenäistää ja tällä mahdollistetaan tietyiltä osin opetuksen ja ammattien laadun kehittäminen. Yhteistyössä voimme tukea pieniä korkeakouluja tarjoamaan monipuolista opetusta.

Ohjauksen kehittäminen verkkotutkinnoissa on merkityksellistä. Sen avulla saadaan oppijat sitoutumaan koulutuspolkuun ja verkko-opetuksesta saadaan vuorovaikutteisempi. Mutta ohjauksessa on vielä paljon kehitettävää, erityisesti verkko-ohjaukseen liittyvien välineiden käytössä. Tulevaisuudessa tekoäly tulee tukemaan ohjausta ja oikein käytettynä siitä on hyötyä sekä oppijoille että opettajille.

Verkkotutkinnot sopivat Digivisio 2030 – hankkeen tavoitteisiin erinomaisesta. Verkko-opinnoissa voidaan hyödyntää Digivision pelisääntöjä ja pedagogiikan laatukriteereitä. Oppijan näkökulmasta joustavuus opinnoissa lisääntyy ja se mahdollistaa myös oppijan osaamisen syventämisen eri osa-alueilla. Opinnot tukevat jatkuvan oppimisen periaatteita erinomaisesti.

Kirjoittaja Anna-Riitta Mikkonen, muutoskoordinaattori