Taustadata näkyväksi visualisoinnin avulla

Karelia-amk:n Kommunikoiva Energia- hankkeen järjestämän Läpinäkyvää vastuullisuusviestintää -koulutussarjan kolmannen osan teemana 1.3.2023 oli viestinnän visualisointi. Koulutuskerralla tutustuttiin tiedon visualisoinnin perusteisiin (mm. infografiikka, infoanimaatiot) ja nähtiin monipuolisia esimerkkejä yritysten ja julkisen sektorin vastuullisuusviestinnästä. Kouluttajana toimivat informaatiomuotoilija, kouluttaja Juuso Koponen ja asiakasvastaava Lotta Vaija visuaalisen viestinnän toimisto Keksi Agencysta. Päivän teeman pohjusti Karelia-amk:n median lehtori Aarno Savolainen.

Onnistunut visualisointi syntyy tarkkaan mietitystä tarpeesta

Lotta Vaija esitteli visuaalisen viestinnän toteuttamista projektijohtamisen näkökulmasta. Vaija kerto casesta, jossa toteutettiin 1,5 minuutin animaatiovideo Metsä Groupille. Esityksessä kerrottiin, miten prosessi eteni sekä viestintäyrityksen että asiakkaan näkökulmasta aloituspalaverista käsikirjoitusvaiheeseen ja valmiiseen videoon.

Keksillä on käytössään kolmen palaverin menetelmä, jossa ensin kartoitetaan asiakkaalta oleelliset tiedot, kuten budjetti, kohderyhmä ja animaation kesto. Tämän jälkeen Keksi toteuttaa 5-10 käsikirjoitusluonnosta, joita laativat eri alojen osaajat. Asiakas kommentoi käsikirjoituksia, joista valitaan parhaat palat. Vaija korosti esityksessään hyvän pohjatyön tärkeyttä ennen animointia, koska animointi on projektin kallein vaihe, ja virheitä ja uudelleenanimointia halutaan välttää. Animaatiovideossa oleellista on, että kuvakerronta tukee puhuttua tekstiä ja toisin päin. Toisaalta visuaalisilla elementeillä voi myös esittää jotain sellaista, mitä teksti tai puhe ei esitä. Lopullisessa videossa jokainen sana ja kuva on tarkkaan harkittu.

Vaija esitteli myös Metsä Fibrelle tehtyä digitaalista vuosikatsausta. Digitaalisen version etuina ovat helppo päivitettävyys, sisällön monipuolisuus, kuten kuva, videot ja interaktiiviset taulukot. Käyttäjä voi itse vuosikertomusta selatessaan valita mihin tietoihin haluaa tutustua tarkemmin.  Digitaalisesta vuosikertomuksesta on myös helppo linkittää sisältöä muualle, kuten verkkosivuille ja someen.

Lotta Vaija jakoi esityksensä lopuksi näkemyksiä vastuullisesta kilpailutuksesta.  Kilpailutuksessa pitäisi ottaa huomioon hinnan ja laadun suhde, mutta valitettavan usein hinta menee kaikkien muiden ominaisuuksien edelle.

Visualisointi nostaa taustalla olevan tiedon esiin

Juuso Koponen kertoi omassa osuudessaan informaatiomuotoilun perusteista. Koponen aloitti esitelmänsä esittelemällä mihin tiedon visualisointia käytetään ja mitkä ovat sen tärkeimpiä ominaisuuksia. Visualisoinnilla pyritään saamaan tieto lukijalle helposti luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa. Toisin sanoen visualisoinnilla pyritään nostamaan taustalla oleva data esiin. Visualisoinnin toteutus riippuu myös käyttökohteista: esimerkiksi uutisessa tiedon pitää olla nopeasti ymmärrettävää, kun taas verkkosivulla tieto voi olla monipuolisempi ja interaktiivinen kokonaisuus, jota lukija voi rauhassa tutkia.

Esimerkkejä Koponen & Hildénin toteuttamista infografiikoista.

Visualisoinnissa luodaan usein vertailuasetelmia ja tämän takia on tunnistettava visualisoinnin kohteelle paras visuaalinen järjestelmä. Visuaalisen järjestelmän tavoitteena on saada datan rakenteet näkyväksi. Tilastoja visualisoidessa vodaan esim. pohtia toimiiko järjestyksenä parhaiten koko, paikka tai aakkosjärjestys. Koponen esitteli visualisoinnin perustyyppejä, kuten diagrammeja, jotka ovat suurimalle osalle tuttuja ja helposti luettavia. Koulutuksessa kuultiin myös visualisoinnin perustyökaluista. Koponen korosti lopuksi, että visualisoinnin tekijän pitää ymmärtää itse taustalla oleva data, muuten visualisoinnista tuskin tulee ymmärrettävää. 


Kirjoittajat:

Alma Pohjonen, projektityöntekijä, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaisa Varis, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: rawpixel.com on Freepik