Opiskelijaviestintää uudistettiin Karelia-ammattikorkeakoulussa


Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijaviestintää uudistettiin vuoden vaihteessa, kun opiskelijaintra Pakki koki täydellisen muodonmuutoksen. Uudistuksessa haluttiin huomioida erityisesti opiskelijoiden toiveet ja siksi kysyttiin opiskelijoiden mielipiteitä opiskelijaviestinnän toteutumisesta Kareliassa.

Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen uusi opiskelijaintra tulisi olla sisällöltään ja toiminnoiltaan. Halusimme myös tietää, mitä Karelian viestintäkanavia opiskelijat käyttävät tai haluaisivat käyttää. Kyselyssä oli tämän lisäksi mahdollisuus antaa muita opiskelijaviestintään liittyviä kehittämisehdotuksia. Palautteiden pohjalta aloimme toteuttaa uutta opiskelijaintraa, joka otettiin käyttöön helmikuussa 2023.

Opiskelijoiden palautteista nousi esiin, että viestintäkanavia tulisi vähentää.
Suurin osa opiskelijoista myös koki, että sähköpostia tulee liikaa. Opiskelijaviestinnän pääkanaviksi nousivat opiskelijaintra Pakki ja Tuudo. Tuudo on mobiilisovellus, joka kerää tärkeimmät opintoihin liittyvät palvelut samaan sovellukseen. Tuudosta löytyvät omat opintosuoritukset, työjärjestykset, uutiset ja tapahtumat, opiskelijaravintoloiden ruokalistat, julkisen liikenteen aikataulut, sähköinen kirjastokortti, kampusten kartat, työ- ja harjoittelupaikat sekä Karelia-amk:n keskeiset henkilö- ja palveluhakemistot. Tuudoon on myöhemmin tulossa myös opiskelijakortti.

Uutta opiskelijaintraa pyrittiin selkeyttämään siten, että myös saavutettavuuden kriteerit täyttyvät. Intran käyttäminen onnistuu nyt jouhevasti myös mobiililla. Opiskelijaviestinnän uudistamisella haluttiin nykyaikaistaa opiskelijoille kohdentuvaa viestintää ja tehdä siitä tehokkaampaa. Sillä haluttiin myös helpottaa opiskeluun liittyvän informaation löytämistä. Opiskelijaintran uudistaminen oli vain yksi osa opiskelijaviestinnän uudistamista ja kehittämistyö jatkuu edelleen.

Viestintä on ollut aina haasteellista. Osa opiskelijoista kokee viestinnän jopa ahdistavaksi, koska sitä tulee liikaa. Usein viestit menevät myös ohi, vaikka samaa tietoa on jaettu eri kanavissa. Pyrkimys on saada opiskelijat käyttämään uutta Pakkia ja lukemaan sitä joka päivä. On tärkeää, että saamme asiallista palautetta ja kehittämisehdotuksia, jolloin voimme rakentaa entistä laadukkaampaa viestintää, joka on myös kaikille mieluista.

Palautetta Pakista ja muusta opiskelijaviestintään liittyvästä voi antaa osoitteeseen [email protected] ja [email protected]

Kirjoittaja:

Suvi Pajarinen, opintoasiainsuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu