VR-lasit

Uraohjausta VR-ympäristössä

Kevään Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -tapahtuman ollessa ovella, palaan vielä muistelemaan syksyisen ITK-tapahtuman työpajaa, johon päästiin osallistumaan William ja Ester Otsakorven säätiön rahoittaman Älykäs ohjaus ja oppimisanalytiikka opiskelijan opintojen edistymisen tukena -hankkeen ansiosta.

Puhtaasti ohjauksen näkökulmasta syksyn 2022 ITK-päivien tarjonta oli vähäistä ja analytiikkaa käsittelevissä esityksissä yleisön kysymykset keskittyivät enimmäkseen yksityisyydensuojaan ja tiedon keruun lupakysymyksiin. Yhdessä työpajassa esiteltiin kuitenkin Haaga-Helian Ammatillisen opettajakorkeakoulun ESR-rahoitteista hanketta Virtuaalisesti omalla polulla – VOP. Hankkeessa on kehitetty virtuaalisia ympäristöjä, joiden toivotaan hyödyttävän esim. maahanmuuttajien ja erityisten opiskelijoiden urasuunnittelua toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeessa on kehitetty erilaisia virtuaaliskenaarioita HOKS-keskusteluun (henkilökohtaista osaamisenkehittämissuunnitelma), ensimmäiseen työpäivään, eri aloihin, työnhakuun ja uraohjaukseen liittyviä tilanteita.

Työpajan toteutuksesta vastasivat projektipäällikkö lehtori Pia Kiikeri sekä lehtoreita Haaga-Helian Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Esittelyssä tuli esille, että VR-skenaarioita käytetään myös ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opinto-ohjaajien koulutuksessa.

Lyhyen hanke-esittelyn jälkeen yleisö sai tutustua kolmeen eri pisteeseen, jossa yhdessä osallistuttiin virtuaalivideon käsikirjoittamiseen, toisessa pystyi testaamaan virtuaaliskenaariota omalla laitteella ja kolmannessa pääsi testaamaan virtuaalista HOKS-keskusteluskenaariota virtuaalilaseilla.

VR-toteutus vaatii tarkan käsikirjoituksen

Ehkä mieleenpainuvimpana pajasta jäi kokemus siitä, että VR-ympäristön simulaatiot varmasti auttavat harjoittelemaan erilaisia tilanteita, mutta vaativat myös teknisen ympäristön hallintaa. Tottumattomana VR-lasien käyttäjänä en onnistunut aina valitsemaan oikeaa vipua. Se aiheutti tilanteeseen jumiutumista ja väärien valintojen tekemistä. Lisäksi meluisa ympäristö häiritsi skenaarion äänimaailmaa paljon, vaikka volyymit olivat täysillä.

Jotta skenaarioista saa sisällöllisesti oppia, kannattaa harjoitella VR-ympäristöjen hallintaa: kuten missä mennään, miten päästään liikkumaan ja miten valikot aukeavat. Myös rauhallinen ja hiljainen paikka auttaa hahmottamaan ja kuulemaan virtuaaliympäristön.

Käsikirjoittamisen tärkeyttä ei voi myöskään ohittaa. Siihen on mietittävä kaikki – ei pelkästään vuorosanat, vaan esimerkiksi siirtymät. Koska virtuaalimaailmassa kuvataan 360 astetta, mennään valon ehdoilla. Niin vain ei voi kuvata, pätkiä ja liittää, sillä varjot siirtyvät auringon valon myötä. Jo lyhyen 2-4 minuutin skenaario vaatii usean A4-sivun käsikirjoituksen.

Työpajaan tutustuminen oli hyvä oppimiskokemus. Se muistutti myös hyvin siitä, miten paljon aikaa ja osaamista laadukkaan lyhyen vuorovaikutuksellisen materiaalin suunnittelu ja toteutus vaatii. ESR-rahoitteiseen VOP-hankkeeseen ja VR-skenaarioihin sekä käsikirjoittamiseen voi tutustua Virtuaalisesti omalla polulla -hankkeen sivuilla.


Kirjoittaja:

Sanna Kukkasniemi, lehtori, Älykäs ohjaus -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Sound On