Oppilaitosrajoja ylittäviä koulutuspolkuja ja yhteistyötä – Vauhtia uralle -hankkeen onnistumisia

Vauhtia uralle -hanke on päättymäisillään ja on aika vetää yhteen tekemäämme työtä. Tässä artikkelissa tarkastelemme keskeisiä onnistumisia, joita hankkeen kehittämistoiminnan avulla on saavutettu. Riverian, Karelia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä hankkeessa (ESR 2020-2023) tavoitteena on ollut kehittää joustavia, oppilaitosrajat ylittäviä koulutuspalveluja ja räätälöityjä koulutuksia, joilla vastataan entistä paremmin työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin. Käytännössä tämä on tarkoittanut täysin uudenlaista lähestymistapaa tuottaa osaamisen kehittämisen palveluita ja koulutuksia oppilaitosyhteistyössä hyödyntämällä jokaisen oppilaitoksen parasta osaamista.

Uudenlaisia koulutusten toteuttamistapoja

Vauhtia uralle -hankkeessa olemme pilotoineet erilaisia tapoja tuottaa yhteisiä koulutuksia. Koulutusten tavoitteena on ollut vastata työelämässä tarvittavan osaamisen kehittämiseen yhdistämällä elementtejä ja kouluttajia eri koulutusasteilta. Näin on syntynyt sisällöllisesti ja toteutustavaltaan uudenlaisia koulutuksia.

Eri tavoilla toteutettujen ja eri kohderyhmille suunnattujen koulutusten yhdistävänä teemana on ollut esimiestyö ja työyhteisötaidot. Koulutuksia on suunnattu maanrakennusalan, ravitsemisalan ja kansainvälistyvien yritysten työntekijöille sekä esihenkilöille.

Maanrakennusalalle suunnattu esimiestyökoulutus toteutettiin hankkeen aikana kaksi kertaa. Koulutuksen kesto oli kolme kuukautta ja se sisälsi sekä lähiopetusta että verkko-opintoja. Osallistuminen avoimen ammattikorkeakoulun valmentavaan johtamiseen liittyvälle verkko-opintojaksolle muodosti koulutuksen keskeisen osion. Eri aiheisiin liittyvät lähiopiskelupäivät rytmittivät opiskelua, tukivat uusien taitojen oppimista sekä edesauttoivat verkottumista. Ammatillisen koulutuksen opettaja toimi oppimisprosessin keskeisenä ohjaajana ja tukijana. Lähiopiskelupäiviä oli yhteensä 20 ja kouluttajina oli eri aihealueiden asiantuntijoita Riveriasta, Kareliasta ja Itä-Suomen yliopistosta.

Hanke järjesti myös lyhytkestoisia täydennyskoulutuksia, joihin oli helppo osallistua työn ohessa. Koulutukset suunniteltiin ja toteutettiin kaikkien koulutusorganisaatioiden yhteistyönä. Ne sisälsivät kolme lähikoulutuskertaa ja niiden lisäksi oppimistehtäviä sekä mahdollisuuden henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun. Ravintola- ja suurkeittiöalan esimiehille suunnattu koulutus käsitteli arjen johtamistyötä moninaisessa työyhteisössä. Kolme askelta sujuvampaan kansainvälistymiseen -koulutuksessa teemoina oli työpaikkojen kansainvälistyminen ja työpaikkaohjaajien valmentaminen kansainvälistyville työpaikoille. Koulutuksessa hyödynnettiin yhteisopettajuutta, josta saatiin rikastuttavia kokemuksia.

Verkostoyhteistyöllä parempaa asiakasymmärrystä

Olemme hankkeessa selvittäneet myös yksittäisten henkilöiden koulutus- ja ohjaustarpeita.Tapasimme maakunnan työllisyyshankkeiden toimijoita yhteiskehittämisen merkeissä. Kartoitimme toimijoiden kanssa heidän asiakkaidensa tarpeita palvelumuotoilun keinoin. Näin syntyi tunnistettavia asiakasprofiileja, joihin perustuen oppilaitokset pystyvät kehittämään omaa tarjontaansa niin koulutusten kuin ohjauksenkin näkökulmasta. Hankkeessa hyödynnettiin näitä asiakasprofiileja koulutuspolkukuvausten kehittämisessä ja urasuunnitteluun liittyvässä webinaarisarjassa.

Yhteistyökumppanimme pääsivät ensimmäisten joukossa testaamaan hankkeessa kehitettyä tekoälyä ja arvioimaan sen käytettävyyttä ohjauksen tukena. Saimme heiltä arvokasta palautetta tekoälyn kehittämiseksi. Yhteiset kehittämistapaamiset ovat vahvistaneet verkostoja ja luoneet yhteistä ymmärrystä maakunnan työllisyys- ja ohjauspalvelujen asiakkaiden tarpeista. Oppilaitoksille tämä tieto on merkityksellistä, jotta voimme kehittää esimerkiksi jatkuvan oppimisen palveluita ja tarjontaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.

Kipinää uuden opiskeluun – avoimia oppimateriaaleja

Toimintaympäristön ja työelämän nopeat muutokset haastavat jatkuvasti meitä kaikkia oppimaan uutta ja kehittämään osaamistamme. Uuden oppiminen edellyttää myös taitoa opiskella. Tämän tueksi kehitettiin kaikille avoin Opiskelutaidot-opintojakso sekä tuotettiin avoimia oppimateriaaleja, jota kuka tahansa voi hyödyntää.

Avoimen ammattikorkeakoulun Opiskelutaidot -opintojaksolle on osallistunut jo yli seitsemänkymmentä opiskelijaa, ja heistä noin puolet on suorittanut opintojakson kokonaan. Opintojaksolla tutustutaan opiskelussa tarvittaviin valmiuksiin ja opitaan, miten niitä voi kehittää eri harjoitus- ja oppimistehtävien avulla. Opintojaksolla vahvistetaan itsetuntemusta oppijana ja tunnistetaan opintojen etenemistä haastavia ja edistäviä tilanteita.

Opiskelutaitojen oppimisympäristö on kaikille avointa oppimateriaalia. Se on rakennettu Thinglink-ympäristöön ja soveltuu hyvin myös itseopiskeluun. Oppimisympäristö koostuu viidestä osiosta: oppimaan oppiminen, opiskelun suunnittelu, opiskelun organisointi, opiskelutaidot korkeakoulussa ja jatkuva oppiminen.

Uuden oppiminen ja opiskelu koskee meitä kaikkia. Hankkeessa tuotettiin eri elämäntilanteissa olevien ja opintoja pohtivien tueksi Vauhtia urapolullesi -webinaarinauhoiteitta antamaa kipinää oppimiseen ja selkiyttämään opintosuunnitelmia. Videot ovat lyhyitä ja niiden aiheina ovat välivuosi, alanvaihto, kiinnostuksen kohteisiin syventäminen ja lisää osaamista työelämään.

Board koordinoi yhteiskoulutuksia jatkossa

Hankkeen toteuttamat yhteiskoulutukset ovat olleet innovatiivisia kokeiluja, kuinka kolme koulutusorganisaatiota voivat yhdessä järjestää työelämän kaipaamia koulutuksia. Kokeilujen myötä olemme kehittäneet toimintamallin, jolla yhteisiä koulutuksia voidaan jatkossakin järjestää vastaamaan monipuolisesti ja laadukkaasti yritysten tarpeisiin. Hankkeen päätyttyä räätälöityjä koulutuksia koordinoi yhteinen suunnitteluelin, Board, johon kuuluu Riverian, Karelian ja UEF:in myytävistä koulutuspalveluista vastaavat henkilöt. Board saa ehdotuksia ja aihioita tarvittavista koulutuksista monelta taholta. Board käsittelee säännöllisissä kokouksissaan näitä tarpeita ja vastaa siitä, että yhteiskoulutuksen organisointi lähtee oppilaitoksissa käyntiin. Yhteisten koulutusten vahvuutena on, että organisaatioistamme löytyy vankkaa asiantuntijuutta, jolla pystymme vastaamaan kattavasti erilaisten yritysten ja erilaisissa työtehtävissäolevien henkilöiden koulutustarpeisiin. Laajaan asiantuntijuuteen perustuvia täsmäkoulutuksia voidaan tarjota myös maakunnan ulkopuolelle. Boardin toimintaa kuvaavassa videossa kerrotaan tarkemmin, mitä hyötyä Boardin toiminnasta on oppijoiden ja yritysten näkökulmasta.  

Kokemuksia yhteiskoulutuksista ja tehdystä kehittämistyöstä voi lukea Vauhtia uralle -hankkeen blogista.


Kirjoittajat:

Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Niina Pennanen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu