Karelia-amk:n vuoden AMK-opinnäytetyössä toteutettiin deepfake-videoita käsittelevä mediakasvatusvideo

Karelia-ammattikorkeakoulun vuoden 2022 parhaaksi ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöksi on valittu Joonas Jutilan media-alan koulutuksen opinnäytetyö Deepfake-ilmiön käsitteleminen mediakasvatusvideolla. Opinnäytetyö tehtiin Kansallinsen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) toimeksiannosta.

Jutilan toiminnallista ja tutkimuksellista näkökulmaa yhdistävässä opinnäytteessä on toteutettu KAVI:n kansallisiin koulutustarpeisiin deepfake– eli syväväärennettyjä videoita käsittelevä mediakasvatusvideo. Opinnäytetyössä kartoitettiin videoväärennösten viimeaikaista kehitystä ja vaikutuksia yhteiskuntaan sekä selvitettiin yleisimmin käytössä olevat teknologiat videoväärennösten tekemiseen.

Opinnäytetyössä toteutettu video on osoittautunut hyödylliseksi osaksi kansallisessa käytössä olevia mediakasvatuksen aineistoja. 

  • Video on otettu vastaan oikein hyvin ja sille on selkeästi ollut tarvetta. Se on kerännyt tähän mennessä lähes 1000 katselukertaa, mikä kertoo paitsi aiheen ajankohtaisuudesta, myös siitä, että video on koettu hyödylliseksi välineeksi mediakasvatuksessa ja onnistuneeksi materiaaliksi, kertoo KAVI:n projektiasiantuntija Sari Murtonen.

Opinnäytteen valmistumisen jälkeen aiheen ajankohtaisuus on vain lisääntynyt tekoälysovellusten tuottamien sisältöjen yleistyessä erittäin nopeasti. Nämä sisällöt haastavat vastaanottajien mediakriittisyyttä aivan uusin tavoin. Jutilan opinnäytetyössä on perusteltuja näkemyksiä sekä työvälineitä niiden käsittelyyn. Jutila näyttää, kuinka tekoälyalgoritmeja voidaan opettaa ja millaisilla aineistoilla tätä opettamista voidaan tehdä myös ilman kehittynyttä teknologiaosaamista.

Joonas Jutila: Deepfake-ilmiön käsitteleminen mediakasvatusvideolla