Tiedon hyödyntäminen organisaatiossa vaatii yksilön tiedon käsitteellistämistä, koontia ja uudelleen muotoilua

Tieto ja uuden tiedon muodostaminen lähtee aina yksilön mielestä. Jotta tieto saadaan hyötykäyttöön se pitää pystyä käsitteellistämään yksilön mielestä ja jakamaan organisaation sisällä muille yksilöille. Tämän jälkeen tiedon tulisi taas sisäistyä muiden organisaation jäsenten yksilöllisiksi tieto- ja osaamisvarannoiksi. Tiedon kartoittaminen onkin prosessi, jossa tieto muutetaan näkymättömästä tiedosta eksplisiittiseksi, yhdessä jaetuksi, tiedoksi.

Tiedon kartoittamisen ja jakamisen prosessiin on olemassa erilaisia menetelmiä. Oheisella videolla käydään näitä menetelmiä läpi.

Video on kaikkien hyödynnettävissä Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi) Opettajat voivat käyttää sitä vapaasti omassa opetuksessaan, ja opiskelijat voivat hyödyntää sitä lisämateriaalina oman opiskelunsa tukena.

Videon käsikirjoitus ja toteutus: Tiina Soininen & Katja Sorjonen, Karelia-ammattikorkeakoulu

Video on toteutettu osana Sosiaali- ja työllisyysalan digipalvelut ja etäohjaus pitkien välimatkojen maakunnassa (SoTyDigi) -hanketta.

Artikkelikuva: katemangostar / Freepik