TKIO-toimintaa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hankkeessa
Osaajia harvaan asutulle alueelle -hanke on mahdollistanut opiskelijoille kohtaamisia yritysten kanssa. Tämä on avannut uusia mahdollisuuksia sekä oppilaitosten väliseen yhteistyöhön että kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistämiseen oppimiseen ja opetukseen. Hankkeessa opiskelijat ovat työskennelleet yrityksiltä tulleiden toimeksiantojen parissa. Tavoitteena on ollut opiskelijoiden ja harvaan asuttujen alueiden yritysten verkostoituminen. Yritykset ovat myös saaneet mahdollisuuden hyödyntää opiskelijoiden osaamista liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelijoille yritystoimeksiannot tarjoavat mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön ja saada palautetta suoraan työelämän edustajilta. Toimeksiannot on kohdistettu erityisesti niille opiskelijoille, joiden osaamiselle on tarve maakunnan reuna-alueilla.
Virtuaaliyhteistyö yhteisen projektin parissa
Hankkeen aikana käytettiin hyödyksi myös digitaalisia työkaluja ja virtuaalisia tapaamisia. Virtuaaliset tapaamiset ja virtuaaliset työpaikkavierailut osoittautuivat tehokkaiksi useilla eri koulutusaloilla. Riverian 3D- ja pelisuunnittelun sekä lavasterakentamisen opiskelijat tapasivat yrittäjiä Teams-palavereissa sekä Discord-sovelluksen kautta.
Outokummussa opiskelevien 3D-alan opiskelijoiden saamat toimeksiannot ilomantsilaiselta STC-tuotanto Oy:ltä ja Ilomantsin museosäätiöltä esiteltiin ja niiden kehittymistä seurattiin virtuaalisissa tapaamisissa. Opiskelijoiden tehtävänä oli mallintaa paikallisia rakennuksia säätiön käyttöön sekä mallintaa kohteita paikallisen yrityksen 360-palvelukarttaa varten. Opiskelijat syventyivät tehtäviin virtuaalisissa tapaamisissa. Ensimmäisessä virtuaalisessa tapaamisessa jokainen opiskelija esitteli itsensä ja aiempia töitään. Asiakkaat esittelivät toimintaansa ja toimeksiannot. Myöhemmin opiskelijat vierailivat kohteissa ja tapasivat asiakkaat myös kasvotusten. Varsinainen työskentely tapahtui Outokummussa ja yhteistyötä tehtiin virtuaalisesti.
Lavasterakennuksen opiskelijoiden tehtävänä oli pystyttää näyttely Ilomantsiin Parppeinvaaralle. Opiskelijat tapasivat toimeksiantajansa, Ilomantsin museosäätiön edustajat ja tutustuivat näyttelytilaan virtuaalisesti. Heillä oli tapaamisessa mahdollisuus keskustella näyttelyyn liittyvistä yksityiskohdista, näyttelyn pystyttämiseen liittyvistä työvaiheista sekä aikataulusta ennen varsinaista näyttelyn toteuttamista.
Virtuaaliyhteydet toimivat merkittävänä resurssina koulutusalojen toiminnassa sekä osana työharjoitteluprosessia. Erityisesti opiskelijat, joilla on haasteita sosiaalisissa tilanteissa, yllättivät aktiivisuudellaan ja osallistumisellaan. Virtuaaliset tapaamiset antoivat heille ehkä paremman mahdollisuuden saada oman äänensä kuuluviin. Osaajia harvaan asutulle alueelle -hanke toimi virtuaalisen yhteistyön kehittäjänä, innostajana ja ennakkoluulottamana kokeilijana. Opiskelijaprojektien ohjauksesta vastasivat lehtorit Merja Karvinen ja Tarja Ruuska Riveriasta.
”Talvella Valamo on aidoimmillaan”
Karelia-amk:n 3. vuoden matkailu- ja palveluliiketoiminnan restonomiopiskelijat saivat hankkeen kautta toimeksiannon Valamon luostarilta Heinävedeltä. Valamo tarjoaa monipuolista kurssimuotoista toimintaa sekä ryhmämatka- ja päiväretkiohjelmia. Luostari on suosittu kokouspaikka ja perhejuhlien pitopaikka. Valamossa on tarjolla eritasoista majoitustilaa erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin.
Opiskelijoiden tehtävänä oli pohtia ja laatia tuote- ja palveluideoita: Miten kohteen vetovoimaa voisi kehittää sesonkien ulkopuolella? Miten luostari voisi nykyistä laajemmin hyödyntää lähialueen ja Pohjois-Karjalan muita matkailuyrityksiä ja kulttuurimatkailukohteita? Tärkeää oli huomioida kestävän matkailun näkökulma, ja se ettei matkailutoiminta ole ristiriidassa luostarin hengellisen elämän kanssa. Toimeksiannon otsikkona olikin ”Talvella Valamo on aidoimmillaan.”
Tehtävän sisältöä, tavoitteita ja laajuutta pohdittiin yhdessä Valamon matkailupalvelujohtaja Jaana Nykäsen ja opettajien kesken. Toimeksiannon restonomiopiskelijoiden oppimistavoitteita palvelevaksi oppimistehtäväksi muotoili lehtori Keijo Koskinen, jonka ohjauksessa työskentely aloitettiin Matkailun alueellinen kehittäminen -opintojaksolla.
Työskentely alkoi vierailukäynnillä Valamoon. Luostarin historiaa, tiloja ja toimintaa esittelivät kattavasti luostariopas Marja Matsi, kuuliaisuusveli Stefanos ja myyntisihteeri Vesa Kervinen. Suurin osa opiskelijoista ei ollut vieraillut kohteessa aiemmin. Opiskelijat voivat kiteyttää tuote- ja palveluideat esimerkiksi viikko-ohjelman muotoon, tapahtumakokonaisuudeksi, kiertomatkailuohjelmaksi tai kohteen matkailumarkkinoinnin uusiksi kärjiksi. Oleellista on, että valmiissa esityksissä kuvataan kuinka suunnitelmat ja uudet ideat saataisiin vietyä käytäntöön ja toiminnan tuloja ja menoja on arvioitu asianmukaisesti. Tehtävänanto on laaja ja vaativakin, joten opiskelijoiden työskentely on jatkunut syksyllä 2023 Matkailupalveluiden tuotteistaminen ja markkinointi 3 – opintojaksolla lehtori Tuija Kainulaisen ja lehtori Mikko Lahden ohjauksessa.
Tulokset esitellään joulukuussa 2023, jolloin opiskelijat saavat palautetta toimeksiantajalta ja parhaat ja perustelluimmat ideat uusiksi palveluiksi palkitaan.
Riverian 3D- ja pelisuunnittelun opiskelijoiden ja lavasterakentajaopiskelijoiden sekä Karelian restonomiopiskelijoiden yrityksiltä saadut kehittämistehtävät ovat Innomantsi ja Innocamp23 -tapahtumien tavoin osa Osaajia harvaan asutulle alueelle -hanketta. Hankkeen toimintoihin on kuulunut opiskelijoiden ja yritysten aidon ja konkreettisen yhteistyön edistäminen. Yhteistyötä ja kohtaamisia on toteutettu useilla eri tavoilla. TKI-toimintaan integroidun oppimisen (TKIO) lisäksi haluttiin lisätä opiskelijoiden tietoisuutta maankunnan reuna- alueiden yrityksistä ja helpottaa harjoittelijoiden ja työntekijöiden rekrytointia. Osallistuminen tapahtumiin lähensi oppilaitoksia, opiskelijoita ja yrittäjiä. Työskentely yhdessä ja yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi edesauttoi oikean ja vuorovaikutteisen keskusteluyhteyden syntymistä.
Kirjoittajat:
Merja Karvinen, lehtori, projektiasiantuntija, Riveria
Mikko Lahti, lehtori, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Freepik