Monipuolinen sisältöpalvelu aktivoi niin asiakasta kuin hoitajaakin

Sote Hyte Living lab – Yhteiskehittämistä Pohjois-Karjalassa-hanke järjesti yhteistyössä Kardemummo- yrityksen kanssa kokeilun, jossa kolme Pohjois-Karjalassa toimivaa hoiva-alan yritystä sai määräajaksi käyttöönsä HILDA-sisältöpalvelun. Kokeilussa hoivayksiköiden asukkaat pääsivät testaamaan palvelua yhdessä hoitajien kanssa ja antamaan palautetta erilaisista asiakkaille suunnitelluista toimintakykyä aktivoivista sisällöistä. Hoitajat saivat myös kokeiltavakseen hoitajille suunnattuja sisältöjä ja antoivat niistä käyttäjäpalautetta yritykselle. 

Tietovisa savoksi, merimatka Helsingin edustalla, bingo…

Tapasimme Kardemummon edustajan kanssa HILDA-sisältöpalvelun esittelyn merkeissä Teamsin kautta kesäkuussa 2023. Kuulimme silloin, että HILDA on hoivakotien arkeen suunniteltu helppokäyttöinen ja jatkuvasti päivittyvä palvelu, jossa on sisältöjä sekä asiakkaille että hoitajille. HILDAn tuella hoivakotien henkilöstö voi järjestää asukkaille toimintakykyä edistävää toimintaa, esimerkiksi tuolijumppa-, musiikki- ja muisteluhetkiä sekä erilaisia luontoelämyksiä. Hoitajille suunnatut sisällöt ovat yrityksen uusia, kesällä palveluun lisättyjä videosisältöjä, joiden aiheina ovat hoiva-alan ajankohtaiset teemat. Hoitajahetkissä esiintyvien asiantuntija-alustusten avulla voidaan työyhteisössä herätellä keskustelua erilaisista aiheista.

HILDA-palvelu vaatii verkkoyhteyden ja toimii kaukosäätimen sekä HDMI-kaapelilla televisioon liitettävän pienikokoisen HILDA-boksin avulla.   Boksin liittämisen jälkeen palvelu on käyttövalmis, esimerkiksi hoivayksikön yhteistilassa. (Kardemummo)

Pöytä jonka päällä pieni musta laatikko ja kaukosäädin
Kuva 1. HILDA-boksi liitetään HDMI-kaapelilla televisioon ja virtajohto sähköpistokkeeseen. Verkkoon yhdistämisen jälkeen boksi on käyttövalmis. Toimintojen valinta tehdään kaukosäätimellä.

Sujuvasta suunnittelusta nopeaan kokeiluun

Elokuussa jatkoimme sisältöpalvelun kokeilukäytön suunnittelua Kardemummon edustajan kanssa. Päädyimme ratkaisuun, jossa hankkeemme tarjoaa kolmelle alueemme yksityiselle hoivapalveluntuottajalle mahdollisuuden ottaa HILDA-sisältöpalvelu kokeiluun. Yhteistyökumppanit löytyivät suhteellisen helposti. Kaikkiaan kahden kuukauden mittainen kokeilu jaettiin yksiköiden kesken siten, että boksi oli kolme viikkoa kussakin yksikössä. Uuden teknologiakokeilun toteuttaminen aidoissa toimintaympäristöissä loppukäyttäjien kanssa vaatii huolellista suunnittelua. Tästä meillä olikin kokemusta aikaisemmin keväällä toteutetusta kokeilusta, jota on kuvattu artikkelissa Digillä pääsee kaikki mukaan! .

Toimitimme hankkeen puolesta HILDA-boksin vuorollaan kuhunkin kokeilussa mukana olevaan hoivayksikköön ja huolehdimme sen asennuksesta. HILDA-boksin käyttöönottoon tehdyt ohjeet Kardemummon taholta olivat selkeät ja boksin asennus sekä itse sisältöpalvelun käyttöönotto sujui jokaisessa työyksikössä ilman haasteita. Kardemummon puolelta järjestettiin kaksi palvelun käyttöönottokoulutusta, joissa oli edustajia osallistuneista hoivayksiköistä. Ennen kokeilun aloitusta täytimme jokaisessa kokeiluyksikössä tavoitelomakkeet kokeilun ajalle. Hyödynsimme tässä Karelia-ammattikorkeakoulun ja Keski-Karjalan kehitysyhtiö KETI:n keväällä 2023 päättyneessä VaPa-hankkeessa käytössä ollutta kokeilusuunnitelmapohjaa (joka on laadittu mukaillen Opas kokeilujen tukijalle ja Kokeilijan starttipaketti)

Tietokoneen ruutu
Kuva 2. HILDA-boksin käyttöönottokoulutukset Kardemummon taholta järjestettiin Teamsin kautta kahtena eri ajankohtana.

Yhdistävänä tavoitteena mukana olleilla yksiköillä oli erilaisten HILDA-sisältöjen kokeileminen ja sitä kautta asiakkaiden virkistyminen ja aktivoituminen arjessa. Hoitajien näkökulmasta tavoitteena oli myös tutustua teknologian käyttöön osana aktiivisemman arjen luomista ja asiakkaiden toimintakyvyn ylläpitoa. Kokeiluyksikön koosta riippuen joko yksikön kaikki tai osa hoitajista osallistui HILDA-sisältöjen kokeiluun. Kahdessa yksikössä tavoitteena oli myös nopeiden ”ex tempore”-tuokioiden järjestäminen HILDAn valikoimasta sopivissa arjen hetkissä. HOITAJA-hetkien käytön tavoitteena eri yksiköissä oli tutustua palveluun sekä pohtia kuinka ne voisivat tukea hoitajien hyvinvointia ja ammatillista osaamista.

Kaksi henkilöä katsoo tv-ruutua
Kuva 3. HILDA-boksin käyttöönottoa kokeiluyksikössä.

Kokemuksia HILDA-sisältöpalvelun käytöstä

Kokeilujen aikana hoitajat käyttivät asukkaiden kanssa monipuolisesti erilaisia HILDA-boksin sisältöjä, kuten eri teemalla olevia muisteluhetkiä, musiikkituokioita, bingoa ja jumppia.  Vierailimme kaikissa kokeiluyksiköissä havainnoimassa asukkaille järjestettyjä toimintahetkiä. Oli ilahduttavaa huomata asukkaiden osallistuminen erilaisiin tuokioihin. Huomasimme, että erityisesti musiikkiin ja visailuun liittyvät sisällöt olivat monelle mieluisia. 

Kokeilussa mukana olleet asiakkaat antoivat palautetta siitä, että sisällöt olivat mielenkiintoisia ja pääosin sopivan mittaisia. Eräässä yksikössä huomattiin, että myös sellaiset asukkaat, jotka eivät tavallisesti ole kovin innokkaita ryhmähetkiin osallistujia, tulivat nyt aktiivisemmin mukaan toimintaan. Toisessa yksikössä huomattiin, että asukkaiden mieli selvästi virkistyi, kun he olivat seuranneet itselleen mieluista sisältöä. Hoitajat kokivat HILDAn käytön kaukosäätimellä helppona ja nopeana toteutustapana. 

Asukkailta ja hoitajilta saatiin palautetta myös HILDA-sisältöpalvelun kehittämiseksi. Esimerkiksi laulujen sanojen näkyminen ruudulla voisi tuoda helpotusta paitsi sanojen muistamiseen, myös heikkokuuloisten osallistumiseen. Palautteista kävi ilmi asukkaiden yksilöllisyys palvelun käyttäjänä. Joissakin palautteissa tuokioiden pituus ja tempo koettiin sopivana, kun taas toisaalla kaivattiin vauhdikkaampaa etenemistä esimerkiksi joihinkin visoihin tai lauluhetkiin.   

Hoitajahetkiin tutustuttiin kahdessa kokeiluyksikössä. Molemmissa asiasisältöjä pidettiin tärkeinä ja ajatuksia herättävinä. Katsotut hoitajahetket koettiin myös sopivan mittaisina. Kehittämisideana tuotiin esille tapausesimerkkien liittäminen tuokioiden teemoihin. 

Viimeisen kokeilujakson jälkeen järjestimme yhteisen palautekeskustelun mukana olleiden yritysten sekä Kardemummon kanssa. Teimme katsauksen HILDA-sisältöpalvelun käyttöhistoriaan kokeilujakson ajalta. Palvelua oli käytetty kokeilujakson aikana viikoittain. Suosituimmaksi sisältöpalvelun käyttöpäiväksi osoittautuivat tiistai sekä keskiviikko ja vuorokauden ajoista aamu- ja iltapäivät. Eniten käytettyjä sisältöjä olivat musiikkihetket sekä erilaisia tietovisat. Palautteen perusteella HILDA-sisältöpalvelun käyttäminen koettiin mielekkäänä ja yhteistyö eri osapuolten välillä sujuvana.  


Kirjoittajat:

Suvi Leppänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Minna Lappalainen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Living Lab -hankkeen rahoittajien logot; Karelia-amk; Ely-keskus, EU aluekehitysrahasto

Artikkelikuva: Freepik