Sote Hyte Living Lab -hankkeen aikana luotiin yhteiskehittämisen toimintamalli Pohjois-Karjalaan

Sote Hyte Living Lab – yhteiskehittämistä Pohjois-Karjalassa -hankkeen yksi tavoitteista oli konseptoida Karelian Living Lab -toimintamalli. Haastetta lähestyttiin palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen näkökulmasta vuoden 2023 kestäneessä kehitysprosessissa. Kun alun lähtötilanne oli vähintäänkin hämärä – mitä edes tarkoittaa Living Lab? – saatiin vuoden aikana määriteltyä erilaisten kokeilujen ja kohtaamisten kautta Karelian sote- ja hytealan innovaatio- ja yhteiskehittämistoiminnan uusia mahdollisia kehityssuuntia kattavasti.

Kolme kuvaa rinnakkain. Ensimmäisessä työpaja, jossa osallistujia pöydän ja seinänäyttöjen ääressä. Toisessa osallistujia istumassa luokkatilassa. Kolmannessa henkilö istuu hoivatuolissa.
Yhteiskehittämisen työpajoissa, tapahtumien yhteissuunnittelutilaisuuksissa ja yritystapaamisissa (Hoivatuoli Solju) tavattiin vuoden aikana mittava määrä eri sote- ja hytealan toimijoita.

Palvelumuotoilu ja asiakasymmärrys apuna toimintamallin kehittämisessä

Palvelumuotoilijaa kiinnostaa aina ensimmäisenä asiakkaan kokemus: se, miten loppukäyttäjä kokee palvelun käyttämisen. Kun asiakasta on kuultu, hänet otetaan mukaan myös varsinaiseen kehittämistyöhön esimerkiksi uusien kehitysajatusten ideoijana tai prototyyppien testaajana. Palvelumuotoilu on kehittämisote, jonka tavoitteena lyhykäisesti on luoda sellaisia palveluita ja tuotteita, jotka palvelevat asiakasta ja loppukäyttäjää hänen tarpeidensa mukaisesti sen sijaan, että tuotetaan palveluita, joiden ainoastaan oletetaan palvelevan asiakasta. (Koivisto ym. 2019.) Digitalisoituvassa yhteiskunnassa palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden merkitys palveluiden kehittämisessä kasvaa koko ajan. Asiakkaan tarpeet parhaiten huomioivat palvelut luovat kilpailuetua ja erottuvuutta markkinoilla, mutta digitaalisten palveluiden lisääntyessä myös niiden käytettävyys, johdonmukaisuus ja erilaisia digitaitoja palvelevat toteutukset tulevat yhä tärkeämmiksi suunniteltaessa kestävän hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita ja ratkaisuja.

Living Lab -hankkeessa ymmärrystä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden toimintaympäristöistä, tarpeista ja toiveista kerrytettiin vuoden mittaan useissa tapaamisissa eri yritysten ja järjestötoimijoiden kanssa. Tilaisuuksien yhteissuunnittelu ja niiden yhteydessä tapahtuneet keskustelut sekä teknologiakokeilujen ja pilottien toteutukset tuottivat parempaa ymmärrystä hanketiimille siitä, miten monimuotoinen sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan kenttä toiminnoiltaan on. Yhteiskehittämisen työpajoissa keväällä 2023 yhteistyökumppanit pääsivät osallistumaan toimintamallin kehittämiseen ja konkretisoimaan omia näkemyksiään siitä, mitkä ovat Pohjois-Karjalan alueen tärkeimmät terveyden edistämisen kehityshaasteet ammattilaisen näkökulmasta. Vuoden 2023 aikana Living Lab -hanketiimi kohtasikin hyvin monipuolisesti erilaisia sote- ja hyvinvointialan toimijoita: yrityksiä, yhdistyksiä ja järjestöjä, hyvinvointialueen edustajia, opiskelijoita sekä opettajia. Sidosryhmiltä saaduista viesteistä keskeisimmiksi nousivat kestävän terveyden ja hyvinvoinnin ratkaisujen kehittäminen pitkien välimatkojen maakuntaan, ikääntyvän väestön huomioiminen terveyden ja hyvinvoinnin palveluiden digitalisoitumisessa, terveydenhoidon ammattilaisten digiosaamisen lisääminen ja työvoiman maakunnallisen pitovoiman kasvattaminen.

Sanapilvi jossa keskellä sana Karelia Living Lab, ympärillä seuraavat sanat: Opiskelijat
Integroituu koulutukseen
Pääsevät kokeilemaan ja hyödyntämään uutta
teknologiaa
Verkostoituminen,
vertaisoppiminen, hyötyjen jakaminen
Sote/hyte- yritykset ja järjestöt
Hallinnoi kokeiluja ja kehittämisprojekteja, yhdistää toimijoita ja resursseja
Karelia
Riveria
Tuovat omat
asiakkaansa
mukaan kokeiluihin
Hyvinvointi- alue
Tuovat uutta
teknologiaa
ympäristöön
Teknologioiden
kehittäminen
innovaatio-
ympäristön kokeilujen avulla
Teknologia- yritykset
Saavat aitoa
asiakas- palautetta
Karelia Living Lab
Kunnat
Sote/hyte- yritykset
Asiakkaat
Terveys- haasteiden ennaltaehkäisy
Saavat aitoa
asiakas- palautetta
Hyötyvät sote/hyte- yritysten kokeilujen
kautta
Asiakkaat/
kuntalaiset
Hyötyvät toiminnan/
palvelujen jalkautumisen kautta
Jalkautuminen
Tuottaa
palveluita reuna-alueille
Visualisoinnit auttavat hahmottamaan muun muassa monimutkaisia toimintaympäristöjä vaikutussuhteineen. Vuoden 2023 alussa Karelian Living Lab -toimintaa hahmoteltiin oheisen kaavion avulla. Kuva: Outi Santaniemi

Visualisointien avulla tehdään toimintaa näkyväksi

Toimintamallin hahmottelu lähti liikkeelle vuoden alussa yksinkertaisesta ekosysteemikuvauksesta, jossa pyrittiin kartoittamaan ne toimijat, joiden ensisijaisesti ajateltiin liittyvän aktiivisina toimijoina Karelian Living Lab -toimintaan. Samaan aikaan pyrittiin selventämään koko hanketiimillä sitä, mitä Living Lab -toiminta Karelian toimintaympäristö huomioiden voisi tarkoittaa, sillä terminä Living Lab tulkitaan hyvin laajasti ja voi tarkoittaa kentällä havaittujen toteutusten perusteella melkein mitä tahansa. Lyhyesti kuvattuna living labit ovat avoimen innovaation ekosysteemejä, joissa ilmiöitä tai asioita tutkitaan ja tarkastellaan tosielämän ympäristöissä. Living lab -työskentely perustuu yhteissuunnitteluun, nopeisiin ketteriin kokeiluihin sekä yhteistoimintaan kansalaisten, toisen ja kolmannen sektorin toimijoiden, tiedeyhteistöjen ja hallinnollisten toimijoiden kesken. (European Network of Living Labs.) Siispä työnimen Living Lab alla ryhdyttiin hankkeessa kehittämään kokeilujen, pilotointien ja yhteistoiminnan avulla toimintamallia, joka edistäisi sote- ja hytealueen organisaatiorajat ylittävää yhteiskehittämistä Pohjois-Karjalan avulla.

Toiminnan kokeiluja ja pilotteja järjestettiin karkeasti jaotellen neljää eri tyyppiä: yrityksissä toteutettavia teknologiakokeiluja, sosiaalisia innovaatioita yhteiskehittämisen avulla, etä- ja lähisimulaatiokoulutuksia ja opiskelijatyön integroimista hankkeen toimintoihin. Kustakin kokeilutyypistä laadittiin visuaalinen prosessikuvaus. Näin kokeiluista ja piloteista saatuja oppeja voidaan vastaisuudessakin hyödyntää Karelian toiminnassa. Kokeilujen prosessimallit auttoivat myös hanketiimiä hahmottamaan tehtyjen kokeilujen osuutta tulevaan Karelian Living Lab -toimintaan.

Teknologiakokeilu
Case: Joensuun Validia-talolle vietiin keväällä 2023 päivätoiminnan asiakkaitten kokeiltavaksi aktivoiva Taikaseinä-laitteisto yhteistyössä Outokumpulaisen Aistikanava Oy:n kanssa. Samaa toimintamallia hyödynnettiin syksyllä 2023 Kardemummo Oy:n Hilda-sisältöpalvelun kokeilujen kanssa, jossa kokeilukohteiden lisäksi myös teknologiayritykselle kerättiin palautetta ja käyttökokemuksia.
Teknologia + kokeilukohde= Teknologiakokeilu
Kokeilusuunnitelman laatiminen yhdessä LL- asiantuntijan kanssa
Käyttökoulutus
Kokeilu
Kokeilun päätteeksi lopputapaaminen LL- asiantuntijan kanssa. Päästiinko kokeilu- suunnitelman tavoitteisiin? Miten tästä eteenpäin?
Syötteet kokeiluihin tulevat sekä Living Labilta, teknologiayrityksiltä että muilta toimijoilta. Living Lab -toiminnan alkuvaiheessa on varauduttava kuitenkin siihen, että kokeiluihin on haettava kumppaneita aktiivisesti.
Luodaan runko kokeilun toteuttamiselle kokeilukohteen vastuuhenkilön kanssa sekä mahdollisesti teknologiayrityksen edustajan kanssa. Suunnitelman teko mahdollistaa kokeilun
arvioinnin.
Suunnitelmaan määritellään muun
muassa:
Teknologian käyttöön
opastaa joko teknologiayrityksen edustaja tai LL-
asiantuntija. Käyttökoulutus järjestetään kokeiluympäristössä.
Kokeilun toteutuksessa
seurataan kokeilusuunnitelmaa.
Kokeilun seuranta: esim. havainnointi, keskustelu,
palautelomake.
Sovitaan kokeilun väliseurantatapaaminen
tarvittaessa.
Karelia
EUta
Tavoitteet
Kesto ja ajankohta
Kohderyhmȧ
Sopimukset
Vastuuhenkilöt
Kokeilun seuranta
Laitetuki ja mahdolliset vikatilanteet
Kokeilusuunnitelmalomake
Palaute teknologiayritykselle
Mahdollinen hankinta
Uusi kokeilu, jotta kohteeseen sopiva teknologia löytyy
Kokeilun seurantalomake
Kokeilun päätöslomake
Teknologiakokeilun prosessikuvaus.

Living lab -toimintamalli muodostettiin yhteisvoimin

Kun hanketiimin ajatuksia tehtiin näkyviksi ja jalostettiin tiimin sisäisissä työpajoissa vuoden loppupuoliskolla, alkoi kokonaiskuva toimintamallista hahmottua. Tulevaan Karelia Living Labiin – millä nimellä se sitten jatkossa kulkeekin – muodostui kolme ydinprosessia: teknologiataitoja ja -tietoisuutta kehittävä Digiratkaisujen testaus- ja innovaatioympäristö, digitaitoja ja -osallisuutta lisäävä Digitaalinen sotekeskus sekä sosiaalisten innovaatioiden syntyyn tähtäävä Kestävän hyvinvoinnin ja innovaatioiden kokeiluympäristö. Kaikkien ydinprosessien taustalla on ajatus kestävän hyvinvoinnin edistämisestä Pohjois-Karjalan alueella monialaisen yhteistyön ja -kehittämisen kautta.

KARELIA LIVING LAB -TOIMINTAMALLI OSATOIMINNOT 
 SYÖTTEET : Teknologia-alan yritys Sote/hytealan yritys, Hyvinvointialue,  Kunnat Järjestöt Oppilaitokset,  Opiskelijat Kansalaiset. PROSESSIT: Digiratkaisujen testaus- ja innovaatioympäristö,Digitaalinen sote - tutkimus- ja oppimisympäristö, Kestävän hyvinvoinnin innovaatioiden kokeiluympäristö, TULOKSET: Teknologiakokeilut Digi- ja teknologiaratkaisujen innovaatiot Liikkuvien ja etäpalveluiden testaus ja kehittäminen, Käyttäjälähtöiset palvelut ja tuotteet, Simulaatiotoiminnan kehittäminen, Teknologiashowroom, Etäohjausstudio, Kestävän hyvinvoinnin kokeiluympäristö ja avoin ekosysteemi Teknologiatuntemuksen lisääminen Laadukas tieto Uudet innovaatiot Työelämätarpeita vastaava osaaminen Joustavat koulutusratkaisut Etä- ja digiratkaisuilla kestävän hyvinvoinnin palveluita Järjestöjen ennakointiosaamisen tukeminen OPETUKSEN INTEGROINTI
Karelia Living Lab -toimintamalliin on kuvattu kolme pääprosessia, jotka painottuvat digipalvelu- ja teknologiakehitykseen, digi- ja teknologiaosaamisen kehittämiseen ja kestävän hyvinvoinnin innovaatiotoimintaan. Kuva: Outi Santaniemi

Pohjois-Karjalan alueen hyvinvointihaasteisiin tarttuminen ei onnistu yksin. Ikääntyvä väestö moninaisine digitaitoineen, pitkät välimatkat ja vähentyvät palvelut sekä jo työikäisillä havaitut puutteet toimintakyvyssä ja sen ylläpidossa asettavat kehityshaasteita, joihin on hyvä hakea ratkaisuja useamman kuin yhden organisaation voimin. Vuoden 2023 hanketyöskentelyn tuloksena syntynyt toimintamalli antaa suuntaa sille, mihin suuntaan ja millä painopisteillä Karelian maakunnan laajuista, eri organisaatioita yhdistävää yhteiskehittämisen mallia voidaan ryhtyä toteuttamaan. On hyvä painottaa, että toimintamalli vastaa kehitysprosessin tämänhetkistä parasta ymmärrystä yhteistyökumppaneiden tarpeista ja maakunnan hyvinvointihaasteista. Ajan mittaan mallin on tarkoitus täydentyä ja kehittyä vastaamaan todellisia toteutuksen myötä havaittuja käytännön tarpeita.


Lähteet:

European Network of Living Labs. What are living labs. https://enoll.org/about-us/what-are-living-labs/ 14.12.2023.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.


Kirjoittaja:

Outi Santaniemi, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu