Kehittämistyötä mikro-opintojen parissa

Karelian aktiivinen osallistuminen Digivisiossa on jatkunut pilotissa 2.0, jonka toiminta-aika on 2.5.2023-31.3.2024. Pilotissa on huomio Opin.fi-palvelun teknisen kehittämisen lisäksi korkeakoulujen sisäisissä kehittämisprojekteissa. Kehittämisprojektit liittyvät e-opintotarjontaan ja tuotantoon.

Koska Karelia osallistui edeltävään pilottiin 1.0, on ollut luontevaa jatkaa tässä pilotissa aloitettua sisäistä kehittämistyötä ei-opintopisteytetyn eli informaalin ja nonformaalin tarjonnan parissa. Yksinkertaisuuden vuoksi, käytämme Kareliassa edellä mainitusta tarjonnasta termiä mikro-opinnot.

Mikro-opinnot helposti saataville

Sisäisen kehittämisprojektin tavoitteena on ollut lisätä Kareliassa tuotettavien mikro-opintojen saavutettavuutta kokoamalla ne yhteiselle ”tarjottimelle”. Tämä tarjotin on avoin Moodle-ympäristö ja se on saanut nimekseen EduKarelia.

Tavoitteena on, että mikro-opinnot ovat helposti löydettävissä ja hyödynnettävissä esimerkiksi osaamisen päivittämiseen. Löydettävyyttä tuetaan teemoitetuilla asiasanoilla. Alkuvaiheessa tarjonta koostuu erilaisista itsenäisesti opiskeltavista materiaaleista, joita ovat esimerkiksi videotallenteet tai podcastit.

Oppijalle näkyvän hyödyn lisäksi EduKarelia tuo TKI-hankkeissa tehtyä työtä laajemmin näkyviin ja edistää tulosten levittämistä ja juurruttamista, sillä suurin osa sisällöistä on tuotettu TKI-hankkeissa.

Valmistautumista Opin.fi-palvelun käyttöön

EduKareliassa näkyvien mikro-opintojen esittely tehdään Opin.fi -palvelussa vaadittavien kuvailutietojen mukaisesti. Kuvailutiedot kootaan tätä tarkoitusta varten laaditulla Webropol-lomakkeella. Alkuvaiheessa on toimituskunta, joka käy läpi mikro-opinnot ja niiden kuvailutiedot sekä siirtää ne EduKarelia-alustalle. Oletuksena on, että näin tarjonta on helpommin ja nopeammin siirrettävissä Opin.fi-palveluun.

Olemme mallintaneet mikro-opintojen tuotantoprosessin ja kytkeneet siihen myös Digivisiossa tuotettujen digipedagogiikan laatukriteereiden huomioimisen. Laatukriteereissä korostuvat erityisesti mikro-opintojen merkitys opiskeluinnostuksen lisäämiseen kohti muita opintoja (pinoutuvuus ja modulaarisuus), oppijalähtöinen mikro-opintojen kuvaaminen (käytettävyys) ja saavutettavuuteen liittyvät vaatimukset.

Kehittämistyö on yhteistyötä

Kehittämistyötä on koordinoinut projektitiimi, jossa mukana ovat olleet opetusteknologia-asiantuntijat, muutoskoordinaattori ja pilottikoordinaattori. Lisäksi useat TKI-toimijat ovat olleet mukana keskustelemassa mikro-opintojen määrittelystä Kareliassa, kehittämässä ja pilotoimassa mikro-opintojen tuotantoprosessia sekä laatukriteereiden soveltamista. Myös jatkuvan oppimisen parissa työskentelevät ovat osallistuneet kehittämiseen. Voidaankin sanoa, että kehittämistyö on tapahtunut mallikkaasti monen eri tahon yhteistoimintana.

EduKarelian lanseeraaminen Kareliassa ja laajemmin julkisuudessa tapahtuu alkuvuodesta 2024. Sitä ennen hiotaan vielä hieman EduKarelian ulkoasua ja toimintatapoja.  


Kirjoittaja:

Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, pilottikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Racool_studio on Freepik