Ikääntyneet ovat haavoittuvassa asemassa ilmastonmuutoksen vaikutusten myötä.
Ikääntyneiden keho ei pysty kompensoimaan ympäristön muutoksia yhtä tehokkaasti kuin
nuorempien. Ikääntymisen lisäksi jotkin lääkeaineet saattavat myös vaikuttaa kehon
mahdollisuuksiin sopeutua esimerkiksi kuumuuteen.
Ilmastonmuutoksesta johtuvien ääriolosuhteiden vaikutukset korostuvat ikääntyneillä. Globaalista
näkökulmasta ilmastonmuutoksen aiheuttamat ääriolosuhteet ilmenevät esimerkiksi
trooppisina myrskyinä ja hurrikaaneina, laajoina metsäpaloina sekä massiivisina tulvina. Ilmiöt
aiheuttavat suoria fyysisiä uhkia, mutta myös henkisiä traumoja, esimerkiksi muistisairaiden
ihmisten voi olla vaikea käsitellä tapahtumia. Meriveden ja vesistöjen lämpeneminen
muuttaa bakteerikantoja ja voi aiheuttaa haasteita puhtaan juomaveden saatavuuteen ja esimerkiksi uimisen turvallisuuteen.
Kodin ulkopuolella liikkuminen on tärkeää kaiken ikäisten ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
näkökulmasta. Liikkuminen vaikuttaa yksilön fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja henkiseen
hyvinvointiin. Liikkumisella voidaan vaikuttaa sairauksien ehkäisyyn ja kroonisten sairauksien
etenemiseen sekä niistä aiheutuvien haittojen ennaltaehkäisyyn. Ikäihmisten kohdalla
liikkumattomuuden vaikutukset ovat kuitenkin nopeampia kuin nuoremmilla ja se voi johtaa jopa
ennenaikaiseen kuolemaan. Ilmastonmuutos voi heikentää entisestään ikääntyvien ihmisten mahdollisuuksia ulkoiluun ja liikkumiseen. Esimerkiksi liukkaat kelit tai kuumuus ovat tekijöitä, jotka vaikeuttavat ikääntyvien liikkumista kodin ulkopuolella.
Koulutus tukee ilmastonmuutokseen sopeutumista sosiaali- ja terveysalalla
Koulutuksella on keskeinen rooli osaamisen uudistamisessa. Sosiaali- ja terveysalalla monet globaalit ilmiöt haastavat osaamistarpeita. Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkiin alan toimijoihin, ja sitä on huomioitava entistä paremmin työkäytänteiden ja osaamisen kehittämisessä.
Karelia on mukana kolmentoista kansainvälisen kumppanin konsortiossa, joka haluaa tarjota käytännöllisiä ratkaisuja osaamisen uudistamiseen. Toimijat toteuttavat yhdessä Euroopan komission Erasmus-ohjelmasta rahoittamaa Climate change and healthy ageing: Co-creating e-learning for resilience and adaptation eli lyhyemmin chAnGE -yhteistyöhanketta (2023-2026). Hankkeessa suunnitellaan, toteutetaan sekä arvioidaan sote-alan ammattilaisille ja opiskelijoille tarkoitettuja 0,5-2 opintopisteen laajuisia mikro-opintojaksoja, jotka liittyvät ikäihmisille aiheutuvien terveysriskien ennakoimiseen ja hallintaan. Opintojaksot on suunnattu eurooppalaisen viitekehyksen (EQFQ) mukaisille tutkintotasoille 4-6.
Irlanti koordinoi viittä alueellista kehittämishubia
Karelia-ammattikorkeakoulu tekee alueellista yhteistyötä toisen asteen koulutusta tarjoavan Riverian
kanssa. Karelia ja Riveria vastaavat Suomen alueellisesta kehittämistoiminnasta ja piloteista, joita sitten kumppanit omalta osaltaan kokeilevat ja kehittävät ennen laajempaa käyttöönottoa. Kehittämishubeja on kaikkiaan viisi, yksi jokaisessa kumppanimaassa. Kansainväliset kumppanit ovat sekä koulutus- että sosiaali- ja terveysalan organisaatioita Irlannista, Portugalista, Itävallasta ja Kreikasta.
Hanke toteutuu monialaisessa yhteistyössä. Esimerkiksi Kareliasta hankkeessa ovat mukana sosiaali- ja terveysalojen sekä energia- ja ympäristötekniikan asiantuntijoita ja kehittäjätoimijoita. Karelia vastaa kolmen mikro-opintojakson suunnittelusta ja pilotoinnista sekä koko hankkeen laadunarvioinnista ja seurannasta sekä riskien hallinnasta. Kaikki hankkeessa tuotetut opintojaksot tulevat olemaan hankkeeseen osallistuneiden organisaatioiden vapaassa käytössä hankkeen päättymisen jälkeen.
Opintojaksojen suunnittelussa käytetään kohderyhmiä osallistavaa suunnittelumallia. Syksyllä 2023 työryhmissä luotiin luonnokset opintojaksojen tavoitteista, sisällöistä ja toteutuksista. Kevään 2024 aikana mikro-opintojaksojen kehittämiseksi järjestetään työpajoja eri puolilla Eurooppaa. Pohjois-Karjalassa työpajat järjestetään Karelian ja Riverian yhteistyönä. Osallistujiksi kutsutaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, alan opiskelijoita sekä ikäihmisiä. Työpajojen jälkeen opintojaksojen yhteiskehittäminen jatkuu ja opintojaksoja on tarkoitus pilotoida talven 2024-25 aikana.
”Muuta tottumuksiasi – muuta maailmaa”
Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa helposti saavutettavaa koulutusta sosiaali- ja terveysalan
ammattilaisille. Tavoitteena on vahvistaa ammattilaisten osaamista ilmastonmuutoksesta ja sen
vaikutuksista ikäihmisiin ja voimaannuttaa ammattilaisia paikallisiksi ilmastonmuutokseen
sopeutumisen edelläkävijöiksi. Samalla edistetään ja tavoitellaan korkeakoulujen,
ammattioppilaitosten ja sote-alan organisaatioiden yhteistyötä ja yhteiskehittämistä Euroopan
tasolla.
Kirjoittajat:
Elina Turunen, yliopettaja, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Liisa Timonen, kansainvälisten asioiden päällikkö, projektiasiantuntija (valmistelu sekä laatu ja riskit)
Marika Lappalainen, opettaja, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Anne Ryhänen, lehtori, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kaija Saramäki, lehtori, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tuula Kukkonen, yliopettaja, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Climate change and healthy ageing: Co-creating e-learning for resilience and adaptation (chAnGE) -yhteistyöhankeessa edistetään seuraavia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030): Terveyttä ja hyvinvointia, Hyvä koulutus, Ilmastotekoja, Yhteistyö ja kumppanuus.
Lähteet:
Climate change and healthy AgeinG: co-reating E-learning for resilience and adaptation. Erasmus + project 2023-2026.
UKK instituutti. Liikunta ja ikääntyminen. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-vaikutukset/liikunta-ja-ikaantyminen/ viitattu 23.1.24.
United States Environmental Protection Agency. Climate change and the health of older adults. https://www.epa.gov/climateimpacts/climate-change-and-health-older-adults viitattu 23.1.24
Opetushallitus, Kansallinen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehys Eurooppalainen tutkintojen viitekehys, Eurooppalaisen korkeakoulutusalueen tutkintojen viitekehys. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/tutkintojen_viitekehysten_osaamistasokuvaukset_fi_sv_en.pdf viitattu 23.1.24
Artikkelikuva: Freepik