Avoimet oppimateriaalit – hyötyä oppijoille ja opettajille

Avoimet oppimateriaalit ovat opetuksen ja oppimisen resursseja, jotka ovat kaikkien vapaasti käytettävissä, muokattavissa ja jaettavissa. Ne voivat olla esimerkiksi luentodioja, tehtäväsettejä, verkkokursseja, opetustallenteita, podcasteja tai muita digitaalisia materiaaleja.  Tässä artikkelissa kuvataan mitä seikkoja on hyvä ottaa huomioon oman oppimateriaalin avaamisessa.

Tekijänoikeudet oppimateriaalin avaamisessa

Oppimateriaalin avaaminen ei tarkoita tekijänoikeuksista luopumista. Oppimateriaalin tekijä voi lisensoida materiaalinsa lisenssillä, joka kertoo millaisilla ehdoilla sitä voi käyttää, levittää ja muokata.

Huomio, että voit avata vain sellaista materiaalia, jonka olet tehnyt itse, tai jonka olet saanut käyttöösi lisenssillä, joka salli yhtä laajan käytön kuin lisenssi, jonka valitset omalle materiaalillesi. Tarkista myös, ettei materiaalisi sisällä käyttörajoitettua materiaalia, kuten Kopiosto-luvan alaista aineistoa. Jos olet tehnyt materiaalin yhteistyössä muiden kanssa, kysy kaikilta tekijöiltä suostumus avaamiseen. Esimerkiksi useamman organisaation yhteisissä kehittämishankkeissa tekijänoikeudet voivat kuulua monelle taholle, ja tekijänoikeuksista ja käytetyistä lisensseistä kannattaa sopia hyvissä ajoin yhdessä.

Lisenssi kertoo materiaalin käytön ehdot

Creative Commons (CC)-lisenssi on hyvä tapa jakaa omaa materiaalia avoimesti ja antaa muille lupa käyttää, jakaa ja muokata sitä. CC-lisenssin käyttö ei vaadi lupia tai rekisteröitymistä. Riittää, että merkitset lisenssin ohjeiden mukaan teokseesi tai sen yhteyteen.

Mieti, missä lisenssi on helposti löydettävissä. Esimerkiksi diasarjassa lisenssi kannattaa merkitä ensimmäiseen diaan, videomuotoisessa oppimateriaalissa lisenssin voi upottaa lopputeksteihin.

Voit valita sopivan lisenssin CC-lisenssivalitsimella.  Suositeltu lisenssi avoimille oppimateriaaleille on CC BY-SA eli Nimeä(ByAttribution) ja JaaSamoin(ShareAlike) Se sallii muiden levittää ja muokata teosta ja luoda sen pohjalta uusia teoksia, myös kaupalliseen käyttöön. Teoksen tekijä on aina mainittava alkuperäisenä tekijänä, ja uudet teokset on lisensioitava samoin ehdoin.

Laadun huomioinen avoimissa oppimateriaaleissa

Kansallinen avoimen oppimisen asiantuntijaryhmä on laatinut avoimille oppimateriaaleille laatukriteeristön. Tarkistuslistan muodossa oleva laatukriteeristö on tarkoitettu avuksi avoimen oppimateriaalin tekijöille, käyttäjille sekä korkeakouluille. Oppimateriaalin tekijälle laatukriteeristö toimii selkeänä kehyksenä laadukkaampien materiaalien luomiseen.

Laatukriteeristömäärittelee avointen oppimateriaalien laadulle viisi eri kriteeriä ja niille tarkempia osatekijöitä:

  • Sisältö. Laadukas avoin oppimateriaali on sisällöltään luotettavaa.
  • Oppimis- ja opetusmenetelmät. Laadukas avoin oppimateriaali mahdollistaa monenlaisia ja monipuolisia tapoja oppia ja opettaa.
  • Käytettävyys ja saavutettavuus. Laadukas avoin oppimateriaali on kaikille ja kaikissa tilanteissa mahdollisimman helposti käytettävissä.
  • Löydettävyys ja jakaminen. Laadukas avoin oppimateriaali on helposti löydettävissä ja käyttäjä tietää, millä ehdoilla hän voi levittää sitä eteenpäin.
  • Elinkaari ja muokattavuus. Laadukasta avointa oppimateriaalia pidetään yllä ja päivitetään säännöllisesti. Lisäksi materiaalin tekemisessä hyödynnetään muita avoimia materiaaleja ja yhteiskehittämisen käytäntöjä.

Oppimateriaalien avaamisen periaatteet Kareliassa

Karelia-ammattikorkeakoulu on sitoutunut kansallisiin linjauksiin oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta. Avointa oppimista edistetään kannustamalla henkilöstöä tuottamaan avoimia oppimateriaaleja ja edistämällä oppimisen saavutettavuutta.

Kareliassa oppimateriaalien avaamista vapaaseen käyttöön suositellaan seuraavin periaattein:

  • Opetus- ja oppimateriaalit tulee tehdä avoimiksi aina, kun se on mahdollista.
  • Materiaalit tallennetaan saataville Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
  • Materiaalit lisensoidaan ensisijaisesti CC BY 4.0 tai CC BY-SA 4.0 -lisensseillä.
  • Tekijä vastaa materiaalin eettisyydestä ja sitä koskevista tekijänoikeus- ja tietosuojakysymyksistä.
  • Materiaalin laadussa on huomioitu kansalliset avoimen oppimateriaalien laatukriteerit ja materiaali täyttää vähintään perustason jokaisella kriteeristön osa-alueella.
  • Materiaali on toteutettu Karelian saavuttettavuusohjeiden mukaisesti.

Avointen oppimateriaalien kirjaston lisäksi Karelian tuottamia oppimateriaaleja löytyy EduKareliasta, joka tarjoaa helposti tutustuttavia, maksuttomia ja kaikille avoimia mikro-opintoja. Etenkin jatkuvan oppimisen näkökulmasta julkaistut mikro-opinnot sopivat kaikille, jotka haluavat kehittää osaamistaan ja oppia uutta.

OPPIMATERIAALIN AVAAMINEN
1. Laadi materiaali
• Luentoaineisto, tehtäväsetti, työkirja, opetusvideo, podcast, peli, ..
• Kaikkea ei tarvitse tehdä alusta - hyödynnä avoimia materiaaleja, kuvia jne. • Var-mista tekijänoikeudet ja lähdeviittaukset
• Hyödynnä avoimen oppimisen laatukriteerejä
• Huomioi materiaalin saavutettavuus
2. Valitse lisenssi
• Merkitse aineistoon CC-lisenssi joka kertoo millaisilla ehdoilla sitä voi käyttää, levit-tää ja muokata
• Suositus: CC BY-SA eli Nimeä (ByAttribution) ja JaaSamoin (ShareAlike)
• Hyödynnä lisenssivalintatyökalua
3. Julkaise materiaali aoe.fi -palvelussa
• Avointen oppimiateriaalien kirjasto
• Kuvaile materiaali niin että se löydetään
• Käytä tiedostomuotoa joka mahdollistaa muokkauksen
• Materiaali saa pysyvän tunnisteen ja löytyy esim. Finna-palvelusta
4. Jaa ja meritoidu
• Viesti avaamastasi materiaalista verkostoissasi ja Karelian kanavissa
• Lisää avoimet oppimateraalit ansioluetteloosi
---
Karelian tukipalvelut
• Oppimateriaalituotanto: Digipedatiimi • CC-lisenssit ja aoe.fi-palvelu: Kirjasto
Muistilista oppimateriaalin avaamiseen

Miksi avata?

Opettajille avoimet oppimateriaalit tuovat laajan valikoiman käytettäviä ja muokattavia materiaaleja omaan opetukseen. Ja kun avaat oman materiaalisi, muut samasta teemasta opettavat voivat hyödyntää niitä. Laita siis hyvä kiertämään – anna, löydä ja kehitä edelleen!

Avoimet oppimateriaalit voivat myös auttaa nostamaan omaa osaamisprofiilia ja tuoda näkyvyyttä omalle asiantuntijuudelle. Avatut materiaalit kannattaa merkitä omaan ansioluetteloon julkaisujen tavoin.

Oppijan näkökulmasta avoimet oppimateriaalit mahdollistavat joustavan oppimisen omassa tahdissa. Opiskelijat voivat löytää helposti lisämateriaaleja ja syventää osaamistaan. Avoimuus mahdollistaa oppimisen myös korkeakouluyhteisön ulkopuolisille henkilöille.


Kirjoittaja:

Kaisa Varis, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Freepik