Moniammatillisuuden käsite on vakiintunut Suomeen 1990-luvulla. Käsitetasolla moniammatillisuus on varmasti nykyään tuttu jo monelle, mutta entä käytännössä? Mitä kaikkea moniammatillisuudella työelämässä voidaan tarkoittaa? Tulevaisuuden sote-alalla työskentelyssä korostuu tarve moniammatilliselle osaamiselle ja perusta sille luodaan jo ammattiin valmistavien opintojen aikana.
Moniammatillisuuden monet muodot
Moniammatillisuus tarkoittaa pähkinänkuoressa eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Se millaisessa muodossa moniammatillisuus toteutuu työelämässä vaihtelee kuitenkin niin organisaation toimintatavoista kuin yksittäisten asiantuntiejoiden työotteesta riippuen. Moniammatillisuutta voidaan ajatella viitekehyksenä, joka ohjaa asiakasprosessia terveydenhuollossa. Saattaa olla, että asiakas tapaa eri alojen asiantuntijoita, joista kukin tahoillaan pyrkii huomioimaan asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaisesti sen tiedon mukaan mitä heille on tarjolla, satunnaisesti kontaktoituen toisten alojen asiantuntijoihin. Tällaisessa tapauksessa varsinainen yhteistyö eri asiantuntijoiden välillä jää käytännössä vähäiseksi. Joissain työelämän toimintaympäristöissä moniammatilliselle yhteistyölle saattaa avautua mahdollisuuksia esimerkiksi moniammatillisten työryhmien muodossa.
Laatua ja vaikuttavuutta asiakasprosessiin
Jaetun moniammatillisen työn mahdollistuessa tarjoaa se yksittäiselle asiantuntijalle oivallisen mahdollisuuden myös oman substanssiosaamisen lisääntymiselle oppimalla lisää toisen alan työskentelytavoista ja käsitteistöstä. Asiakkaan kannalta moniammatillinen jaettu työaika terveydenhuollon asiantuntijoiden kesken lisää yhtenäisyyttä ja selkeyttä hoito- ja kuntoutusprosessissa. Kaiken kaikkiaan mahdollisimman saumattomalla yhteistyöllä eri ammattialojen edustajien välillä pyritään laadukkaampaan palveluun terveydenhuollossa. Moniammatillinen työ hyödyttää erityisesti asiakkaita, joilla on moninaisia haasteita terveyden saralla.
Pohja rakennetaan jo opintojen aikana
Jotta moniammatillinen työ olisi vaikuttavaa ja sujuvaa, tulee moniammatillista osaamista löytyä jokaiselta sote-alan asiantuntijalta. Yksittäisen toimijan panos jää lopputuleman kannalta haaleaksi mikäli käsitys moniammatillisen yhteistyön luonteesta ontuu seuraavan lenkin kohdalla eivätkä moniammatilliset toimintatavat pääse käytäntöön. Uusia ammattilaisia kouluttaessa on siis tärkeää huomioida alakohtaisen substanssiosaamisen ja työskentelytapojen opettamisen lisäksi moniammatillisen työotteen esittely ja harjoittelu käytännössä jo hyvissä ajoin opintojen aikana. Eri koulutusohjelmien opetussuunnitelmiin onkin sisällytetty vaihtelevat määrät opiskelijan moniammatillista osaamista kehittäviä opintojaksoja. Työelämäharjoitteluissa moniammatillisen osaamisen kehittymisen edistämismahdollisuudet puolestaan vaihtelevat paljon harjoittelupaikasta riippuen.
Moniammatillista osaamista harjoittelupolkuun Karelian oppimis- ja palveluympäristö TARMOsta
Moniammatillinen, terveyttä edistävä työote on Karelian omassa oppimis- ja palveluympäristö TARMOssa kaiken toiminnan keskiössä. Eri sote-alojen opiskelijat saavat kosketuksen moniammatillisuuteen työskennellessään harjoittelunsa läpi moniammatillisissa tiimeissä. Tiimeissä toimii samanaikaisesti hoitoalan, fysio- ja toimintaterapian opiskelijoita sekä sosionomi- ja geronomiopiskelijoita. Myös TARMOn moninaisista yhteistyöverkostoista löytyy monien eri ammattiryhmien edustajia, joiden kanssa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat toimintoja asiakkaille. Tiimimuotoinen työskentely edistää samalla opiskelijan vuorovaikutustaitoja. Vahvat vuorovaikutustaidot ovat yksi saumattomamman moniammatillisen työn taustatekijä. Lisäksi opiskelija saa valmiuksia oman työnsä organisointiin: TARMOssa opiskelijaa tuetaan ja kannustetaan ottamaan vastuuta yhdessä opiskelijakollegoiden kanssa asiakasprosesseista sekä asiakasryhmien turvallisesta ja tarkoituksenmukaisesta toteutuksesta huomioiden ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin eri osatekijät.
Lisätietoja TARMOn verkkosivulta.
Kirjoittaja:
Anni Eresmaa-Korhonen, oppimisympäristökoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Mönkkönen, K. & Kekoni, T. 2020. Monitoimijaisuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Taskinen, H. & Hujala, A. (toim.). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215-240. Trepo. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9. 22.3.2024.
Kaskentaus, M. 2022. Moniammatillisen yhteistyön haasteita ja mahdollisuuksia nuorten perustason sosiaali- ja terveyspalveluissa: jatkuvan kehittämisen malli moniammatilliselle työryhmälle. Opinnäytetyö, YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013278. 23.3.2024.