Talent Hub Eastern Finland edistää kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä

Karelia-ammattikorkeakoulussa alkoi lokakuussa 2023 Talent Hub Eastern Finland -hanke (Euroopan sosiaalirahasto ESR+). Hanke toimii elokuuhun 2027 saakka Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueilla. Karelia-ammattikorkeakoulun lisäksi mukana ovat hanketta koordinoiva Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Savon ammattiopisto, Ylä-Savon ammattiopisto ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria. Hankkeita on aiemminkin toteutettu mukana olevien oppilaitosten yhteistyönä, mutta koskaan aiemmin yhteisiä tavoitteita kohti ei olla edetty näin laajana rintamana. Kuuden oppilaitoksen laajamittaisella yhteistyöllä tavoitellaan vaikuttavuutta.

Hankkeen taustalla on Itä-Suomen alueen elinvoimaisuuden varmistaminen, väestön ikääntymiseen ja työvoiman saatavuuteen liittyvät haasteet sekä kansainvälisten opiskelijoiden kasvava määrä. Yhteistyö työelämän kanssa on äärimmäisen tärkeää, jotta kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden potentiaali saadaan Itä-Suomen käyttöön. Karelia-ammattikorkeakoululle koulutusperäisen maahanmuuton ja kansainvälisyyden tukeminen on strateginen valinta.

Tavoitteena on, että yhä useampi oppilaitoksissamme tutkintonsa suorittava ulkomaalainen tutkinto-opiskelija jäisi ja työllistyisi Itä-Suomeen. Hankkeessa luodaan konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla opiskelijat pääsevät entistä paremmin tutustumaan suomalaiseen työelämään ja rakentamaan verkostojaan jo opintojen aikana. Hankkeessa kehitetään myös yritystoiminnan mahdollisuuksia yhtenä työllistymisen keinona. 

Hankkeen kohderyhmänä ovat kuuden itäsuomalaisen oppilaitoksen kansainväliset tutkinto-opiskelijat sekä Itä-Suomen alueen työnantajat, joita tuetaan ulkomaalaisten opiskelijoiden rekrytoinnissa monin eri keinoin. Tavoitteena on, että työnantajat pystyvät tunnistamaan kansainvälisten opiskelijoiden potentiaalin ja kynnys palkata heitä madaltuu. Työnantajille tarjotaan muun muassa malleja suomen kielen oppimiseen työpaikalla, työpaikkaohjaajakoulutusta sekä työkaluja rekrytointiin ja perehdytykseen.

Jokaisella oppilaitoksella on oma osahankkeensa, mutta oppilaitosten välinen yhteistyö on hyvin tiivistä. Kaikkiaan hanke muodostuu neljästä työpaketista: 1) Palvelut kv-opiskelijoille ja työnantajille, 2) kv-osaajien yrittäjyyspolku kuntoon, 3) viestintä ja 4) tiedolla johtaminen. Työpaketit sisältyvät useita pienempiä tehtäväkokonaisuuksia. Karelia-ammattikorkeakoulu koordinoi työpakettia 2 sekä yhtä tehtäväkokonaisuutta työpaketista 1.

Palveluita ja kohtaamisia kansainvälisille opiskelijoille ja työnantajille

Työpaketin 1 keskiössä ovat kansainvälisille opiskelijoille ja työnantajille kehitettävät palvelut sekä kohtaamisten mahdollistaminen. Karelia-ammattikorkeakoulu koordinoi työpaketin firmatiimi-toimintaa ja osallistuu muiden oppilaitosten koordinoimiin toimintoihin.

Opiskelijoiden ja työelämän kohtaamisia varten oppilaitokset järjestävät erilaisia toimintoja. Syksyllä 2024 rekrytoidaan kansainvälisistä opiskelijoista koostuvia firmatiimejä, joiden tehtävänä on jalkautua alueen yrityksiin ja organisaatioihin keskustelemaan opiskelijoiden mahdollisista projektitöistä, harjoitteluista ja opinnäytetöiden aiheista. Firmatiimien toimintakausi on lukuvuosi ja Karelia-ammattikorkeakoulussa opiskelijat saavat suoritettua osaharjoittelun olemalla mukana firmatiimissä. Hankkeen aikana kokeillaan erilaisia versioita firmatiimeistä: oppilaitosten sisäisiä monialaisia tiimejä ja oppilaitosten yhteisiä tiimejä. Malli firmatiimi-toimintaan on saatu LUT-yliopistosta ja LAB-ammattikorkeakoulusta.

Opiskelijoiden ja työelämän välisiä kohtaamisia lisätään järjestämällä erilaisia verkostoitumistapahtumia ja osallistumalla muiden tahojen, kuten yrittäjäjärjestöjen ja kuntien järjestämiin tilaisuuksiin. Lisäksi hanke järjestää vuosittain mentorointiohjelman, jossa kv-opiskelijoiden mentoreina toimivat alueen työelämän edustajat. Mentoreiksi pyritään saamaan myös hankkeessa mukana olevien oppilaitosten alumneja.

Kansainvälisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien kehittymiseen tähdätään ratkaisukeskeisellä opinto-ohjauksella, uusilla suomen kielen oppimismenetelmillä, kv-opiskelijoiden osaamisen tunnistamisella ja työelämä- ja työnhakutaitoja kehittävällä MOOC-kurssilla. Työnantajille puolestaan kehitetään hankkeen aikana erilaisia palveluita, joista on apua kv-opiskelijoiden rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työpaikan arjessa.

Kv-opiskelijoista uusia yrittäjiä Itä-Suomeen

Työpaketissa 2 keskitytään parantamaan kv-opiskelijoiden mahdollisuuksia työllistyä valmistumisen jälkeen yrittäjäksi Itä-Suomeen. Mahdollisuuksia lisätään kehittämällä ratkaisu kahteen tunnistettuun ongelmaan. Ensimmäinen ongelmista on kv-opiskelijoilla olevien realististen liikeideoiden puute. Tähän kehitetään ratkaisuksi opintojakso, jonka aikana opiskelijat tai jo valmistuneet voivat löytää itselleen realistisen liikeidean. Opintojaksolla liikeidea ja tuleva yrittäjä kehittyvät siihen pisteeseen, että syntyy valmius siirtyä kunnallisen yritysneuvonnan piiriin. Opintojaksolla jokainen opiskelija saa henkilökohtaista sparrausta sekä mahdollisuuden osallistua liiketoiminnan eri osa-alueita käsitteleviin työpajoihin.

Toinen keskeinen ongelma on verkostojen puute. Kehitteillä onkin kv-opiskelijoista muodostettava yhteisö. Tavoitteena on, että yhteisön jäsenet oppivat johtamaan ja kehittämään liikeideaansa sekä liiketoimintaansa. Tämän vertaisyhteisön kohderyhmää ovat yritystoiminnan hiljattain aloittaneet. Yhteisössä tehdään kokeiluja erilaisista yrittäjyyttä tukevista toimenpiteistä hyödyntäen erilaisia digitaalisia ratkaisuja sekä pyritään hiljaisen tiedon reflektoivaan jakamisen kulttuuriin. Yhteisön toiminnot rakentuvat ennalta suunniteltuun vuosikelloon ja keskiössä ovat innovatiiviset yrittäjyyttä tukevat toimenpiteet. Yhteisön jäsenille tarjotaan mahdollisuuksia mm. ryhmävierailuihin ja tutustumisiin maakunnan yrityksiin ja organisaatioihin. Yhteisölle markkinoidaan vuosikellon mukaisesti esim. jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia sekä muita kohderyhmää kiinnostavia palveluita. 

Opintojakson ja yrittäjäyhteisön lisäksi kv-opiskelijoiden yrittäjyyspolkua sujuvoitetaan viestintää kehittämällä sekä haastattelemalla ja dokumentoimalla yrittäjäpolullaan onnistuneiden maahanmuuttajien kokemuksia.

Alumnit opiskelijoiden ja työelämän välistä vuorovaikutusta vahvistamassa

Kv-opiskelijoiden työllistymistä ja jäämistä Itä-Suomen alueelle haastavat vaihtelevan suomen kielen taidon lisäksi suomalaisia opiskelijoita heikommat työelämäyhteydet ja suomalaisen työkulttuurin tuntemus, työmarkkinoiden asenneilmapiiri ja rakenteellinen rasismi. Talent Hub Eastern Finlandin kolmannessa työpaketissa näihin haasteisiin reagoidaan kehittämällä oppilaitosten yhteistä viestintää, valmistuneille opiskelijoille suunnattua toimintaa ja edistämällä Itä-Suomen asenneilmapiiriä. Kokonaisuudessa kehitetään oppilaitosten yhteistä, kohdennettua viestintää kv-opiskelijoiden tarpeisiin muun muassa saatavilla olevasta jatkokoulutuksesta, työllistymismahdollisuuksista sekä muista työelämään ja jatkuvaan oppimiseen liittyvistä aiheista. Viestinnän tavoitteena on lisätä jatkuvaa oppimista Itä-Suomessa ja oppilaitosten välisen oppimispolun saumattomuutta.

Korkeakouluissa alumnitoiminnan ja ammattioppilaitoksissa valmistuneiden opiskelijoiden toiminnan kehittämisellä tähdätään oppilaitosten ja työelämän välisen vuorovaikutuksen vahvistumiseen. Etenkin kv-opiskelijoiden kannalta positiivisten, erilaisten uratarinoiden ja mentoroinnin vaikutus työllistymiseen ja opiskelupaikkakunnalle jäämiseen valmistumisen jälkeen on suuri. Karelia-amk:ssa hyödynnetään käytössä olevaa opiskelijalähettiläsmallia uuden alumnilähettiläskonseptin kehittämiseen ja pilotointiin. Valmistuneiden opiskelijoiden toiminnasta vastaavien verkostotoimintaa tuetaan ja kehitetään kaikissa oppilaitoksissa vertaistuen, hyvien mallien jakamisen ja yhteisen tekemisen lisäämiseksi sekä urapolkujen ja jatkuvan oppimisen edistämiseksi.

Talent Hub Eastern Finland -hankkeen puitteissa toteutetaan erilaisia viestintätoimenpiteitä, joilla edistetään viestintään sitoutumista ja monimuotoisuuden edistämistä alueella. Lisäksi hankkeessa on sitouduttu levittämään laajasti tietoa hankkeen tavoitteista. Toistaiseksi on järjestetty muun muassa laajat tiedotustilaisuudet hankkeen tavoitteista niin henkilöstölle kuin opiskelijoille sekä toimintaa osana valtakunnallista rasisminvastaista viikkoa. Jo nyt on selvää, että kansainväliset opiskelijat haluavat aktiivisesti osallistua hankkeen toimintoihin ja kehittämistoimenpiteet vastaavat tarpeeseen.

Tiedolla johtaminen palveluiden kehittämisen tukena

Työpaketti 4 keskittyy tiedolla johtamiseen. Tietoa kerätään monin eri tavoin ja sitä hyödynnetään prosessien ja palveluiden muotoilun tukena. Kv-opiskelijoihin liittyviä tilastoja on nykyisellään olemassa, mutta ne ovat pirstaleisia ja hajallaan, minkä vuoksi kokonaiskuvaa on vaikea muodostaa. Tiedolla johtamisen kokonaisuuden tavoitteet tarkentuvat hankkeen aikana, mutta on selvää, että oppilaitosten ja muiden toimijoiden kv-opiskelijoille suunnatun asettautumista, kotoutumista ja työllistymistä tukevien palveluiden pitää olla tulevaisuudessa nykyistä vaikuttavampia.

Koska Itä-Suomen työikäinen väestö vähenee arvioidusti nykyisestä noin 25 % vuoteen 2030 mennessä, myös työntekijäpula kasvaa rajusti lähivuosina monilla aloilla. Työperäinen maahanmuutto on yksi vastaus osaajapulan ratkaisemiseksi, mutta alueella asuu jo nyt huomattava määrä potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä eli kansainvälisiä opiskelijoita. Useat kansainväliset opiskelijat haluaisivat jäädä alueelle töihin, mutta valitettavan usein opintojen aikaiset työelämäverkostot jäävät ohuiksi ja valmistumisvaiheessa työn saanti on haasteellista. Tällä hetkellä yli puolet valmistuvista kv-opiskelijoista muuttaa muualle saadakseen töitä.

Hankkeen alkuvaiheessa toiminta on käynnistynyt korkeakoulujen kv-opiskelijoiden osaamisen ja tuen tarpeeseen liittyvällä opiskelijakyselyllä. Myöhemmässä vaiheessa samantyyppinen kysely on tarkoitus toistaa vähintään vuosittain ja toteuttaa myös ammattiopistoissa (Riveria, Sakky ja YASO). Kyselyn kautta saamme tarkempaa tietoa opiskelijoista, erityisesti heidän piilo-osaamisestaan. Monella tutkintoa suorittavalla kv-opiskelijalla on esimerkiksi aiemmin suoritettu korkeakoulututkinto ja monen vuoden työkokemus.

Lisäksi Karelia-amk:ssa on käynnissä kv-opiskelijoiden tarvekartoitukseen liittyvä tiedolla johtamisen pilotti. Hankehenkilöstö päivystää 3 kertaa viikossa kampuksen aulassa vastaamassa kv-opiskelijoiden arkeen liittyviin kysymyksiin. Kysymykset ja niiden aiheet tallennetaan anonyymisti ja pilotin avulla selvitetään erityisesti kv-opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontapalveluiden tarvetta. Kv-opiskelijoille pidetään myös ryhmähaastattelu, jossa kartoitetaan palvelutarpeita ja alumnitoiminnan toiveita.

Euroopan unionin osarahoittama

Talent Hub Eastern Finland -hanketta rahoitetaan Euroopan sosiaalirahasto plussasta (ESR+). Hanketta toteuttavat Itä-Suomen yliopisto (päätoteuttaja), Savonia-ammattikorkeakoulu Oy, Karelia Ammattikorkeakoulu Oy, Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä, Savon Koulutuskuntayhtymä ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Hanke toteutetaan vuosina 2023–2027

Talent Hub Eastern Finland-hankkeessa edistetään seuraavia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030): Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua.


Kirjoittajat: 

Mia Sevonius-Male, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Taru Väisänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sanna Jeskanen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heikki Immonen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Daniel Bågeberg, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Outi Santaniemi, projektikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Saima Haque, TKI-harjoittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: George Pak