Opiskelija, monenlainen toimija opinto-ohjauksen käyttäjänä

Aktiivisuus varmistaa ohjauksen saavuttamisen

Opiskelijan tulee olla aktiivinen oman oppimisen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tämä tarkoittaa opinto-ohjaajan, opettajatuutorin ja opettajien kanssa keskustelemista, kysymysten esittämistä ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa avun pyytämistä. Aktiivinen rooli varmistaa, että yksilöllistä ohjausta saa. Aktiivisuus varmistaa myös osaltaan henkilökohtaisten ja ammatillisten tavoitteiden saavuttamisen ohjaustoimia hyödyntäen tavoitteellisesti.

Saatavilla olevien resurssien hyödyntäminen

Karelia mahdollistaa monia ja monipuolisia opetus- ja ohjausresursseja. Tarjolla on ohjausta, tukea ja hyvinvointia opiskeluun, yksinäisyyteen, jännittämiseen, yhdessä oppimiseen ja oivaltamiseen. On tutustumista ja perehtymistä erilaisiin opiskelutekniikkojen hyötyihin omassa opiskelussa, on tukea opiskeluhyvinvointiin, -kykyyn ja oppimistehtävien tekemiseen. Näistä esimerkkeinä erilaiset työpajat ja webinaarit. Näiden resurssien aktiivinen hyödyntäminen auttaa opiskelijaa saavuttamaan opinnoissa etenemisen ja uratavoitteensa määräajassa.

Suunnitelmallisuus opinnoissa ja urassa

Opiskelijan on tärkeää laatia selkeä suunnitelma opintojen edistämiseksi ja uraansa ajatellen. Suunnitelman tulee sisältää sekä lyhyen että pitkän aikavälin tavoitteiden asettamisen. Myös konkreettisten askelmerkkien määrittäminen tavoitteiden saavuttamiseksi on keskeistä. Oppimisen matka on useimmiten tärkeämpi, kuin itse päämäärä. Erilaisissa yhteyksissä käytetään sanaa resilienssi ja se on keskeinen myös suunnitelmallisuusteemassa. Matka kohti päämäärää sisältää niin haasteita kuin eritasoisia esteitä. Opiskelumatka valmistaa kaikkia osapuolia, ei vähiten opiskelijoita, kohtaamaan vastoinkäymiset ja ylittämään ne, kun vain on rehellinen itselleen realistisen suunnitelman tekemisessä.

Verkostoituminen niin lähitapaamisissa kuin virtuaalisesti

Karelia tarjoaa useita mahdollisuuksia verkostoitumiseen muiden opiskelijoiden, opettajien ja ammattilaisten kanssa oppilaitoksen tiloissa sekä yhteistyökumppaneiden kanssa erilaisten oppimistehtävien ja projektien muodossa. Verkostoituminen avaa ovia esimerkiksi harjoitteluun, projekteihin ja muihin tehtäviin. Tärkeää on myös tietojen ja neuvojen saaminen verkostoitumistapahtumisissa, ne auttavat muun muassa ammatti-identiteetin kasvattamisessa. Tänä päivänä myös virtuaalisesti verkostoituminen (esimerkiksi LinkedIn-palvelussa) on tärkeää. Näissä paikoissa on hyvä jakaa omaa osaamista ja olla esillä, tulla näkyväksi omilla taidoilla ja tietämyksellä.

Avoimuus uusille mahdollisuuksille ja itsetuntemus

Opintojen edetessä voi tulla tilanteita ja mahdollisuuksia suunnata urapolkuaan poikkeuksellisesti jonnekin muualle, mitä aiemmin oli ajatellutkaan. Näille mahdollisuuksille kannattaa olla avoimena. On tärkeää keskustella läheisten, opiskelukavereiden, opettajien, opettajatuutorin, sekä opinto-ohjaajan kanssa kaikista urapolun vaiheista. Kareliassa on tarjolla opiskelijoille työnhaku ja urapalvelut. Tätä palvelua on tärkeä hyödyntää läpi opintojen muun muassa itsetuntemuksen kehittämisen ja vahvuuksien tunnistamisen näkökulmasta. Opintojen aikana edellä mainittujen ominaisuuksien vahvistaminen on suoraan sovellettavissa työelämään. Ne auttavat erottumaan työmarkkinoilla jo harjoittelupaikkojen hakuvaiheessa ja näiden edistäminen jo opintojen aikana luo vankan perustan itsekehitykselle.

Oman edistymisen seuraaminen ja palautteen pyytäminen

On tärkeää olla tietoinen omista opinnoista ja niiden edistymisestä säännöllisesti. Siten pysyy opintosuunnitelmassa ja valmistuu ajallaan. Hops-keskusteluissa (henkilökohtainen opintosuunnitelma) opettajatuutori ja/tai opinto-ohjaaja auttavat opiskelijaa arvioimaan edistymistään ja tarvittaessa tekemään muutoksia suunnitelmaan. Säännöllinen palaute kaikilta toimijoilta: vertaisilta, läheisiltä, opettajilta, opettajatuutorilta ja opinto-ohjaajalta auttaa tunnistamaan kohdat, joissa tarvitsee tukea. Palautetta annetaan, mutta sitä pitää pystyä myös itse opiskelijana erikseen pyytämään.

Tässä listattuna keskeisiä perusteluja, joiden avulla voi motivoida opiskelijoita seuraamaan omaa opinnoissa edistymistään ja hyödyntämään opintojen aikana aktiivisesti palauteen saantia ja antoa.

  • Itsetuntemuksen lisääminen: Oman edistymisen seuraaminen auttaa ymmärtämään henkilökohtaisia vahvuuksia ja kehityskohteita. Tämä itsetuntemus on arvokasta, sillä se mahdollistaa oppimistapojen ja strategioiden mukauttamisen omiin tarpeisiin sopiviksi.
  • Motivaation ylläpito: Säännöllinen palaute ja edistymisen havaitseminen voivat merkittävästi lisätä motivaatiota. Kun opiskelija näkee konkreettisia todisteita siitä, että ponnistelut tuottavat tulosta, se kannustaa jatkamaan ja yrittämään vielä kovemmin.
  • Tavoitteiden saavuttaminen: Tavoitteellinen opiskelu on tehokasta opiskelua. Oman edistymisen seuraaminen auttaa asettamaan realistisia välitavoitteita ja pitämään päämäärän selkeänä mielessä.
  • Aktiivisen oppijan rooli: Aktiivisesti omasta oppimisestaan vastuuta ottava opiskelija saa enemmän irti opiskelukokemuksestaan. Palautteen pyytäminen ja sen reflektointi tekee opiskelusta dialogin itsesi ja opettajien sekä muiden opiskelijoiden kanssa.
  • Ajanhallinnan tehostaminen: Kun seuraa omaa edistymistä, huomaa nopeammin, mikäli jokin osa-alue vaatii enemmän huomiota tai aikaa. Tämä auttaa kohdentamaan opiskeluaikaa tehokkaammin ja välttämään turhaa ajanhukkaa.
  • Itsearvioinnin tärkeys: Itsearviointi on keskeinen osa ammatillista kehittymistä ja jatkuvaa oppimista. Opiskelijan kyky arvioida omaa suoritustaan rehellisesti ja kriittisesti on taito, joka on arvokas ammatillisessa kasvussa ja työelämässä.

Lähteet:

Lifeworks. 2023. Mitä hyötyä vahvuuksista on työelämässä? https://www.lifeworks.fi/blogit/mita-hyotya-vahvuuksista-on-tyoelamassa/

Lipponen, K., Litovaara, A. ja Katajainen, A. 2016. Voimaa: hyvän elämän polku. Duedecim.

Sarkkinen, M. 2017. Tunnistatko vahvuutesi? Innostu ja uppoutuinen antavat vihjeitä. Työterveyslaitos. https://www.ttl.fi/tyopiste/tunnistatko-vahvuutesi-innostus-ja-uppoutuminen-antavat-vihjeita


Kirjoittaja:

Maarit Ignatius, opinto-ohjaaja, opettaja, median koulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelin kansikuva: Pixabay / Misha Surfu