Muutoskoordinoinnista koulutuksen kehittämiseen

Digivisio 2030 -hanke on edennyt Kareliassa erittäin hyvin. Pitkin matkaa olemme saaneet sitoutettua henkilöstöä eri prosesseihin. Kareliassa on pystytty ennakoimaan tulevia Opin.fi-palveluun liittyviä tehtäviä ja prosesseja. Tähän ennakointiin on auttanut selkeästi se, että Karelia on ollut osallisena kaikissa Digivision piloteissa. Olemme keränneet tietoa pitkin matkaa omien prosessien tueksi. Se on auttanut meitä ennakoimaan Digivisiossa tehtävää työtä.

Pilotit tukivat Opin.fi-palveluun sitoutumista

Muutosmatkamme alkoi jatkuvan oppimisen prosessien päivityksestä ja siihen sysäyksen antoi ensimmäinen in- ja non-formaalin mikro-opintojen pilotti. Koska tällaista tarjontaa meillä ei ole aiemmin ollut, jouduimme miettimään muun muassa, millaiselle alustalle tarjonta kerätään, ketkä tuottavat mikro-opintoja, miten prosessi etenee Kareliassa ja miten laatua ja sisältöä tullaan seuraamaan. Syntyi keskustelua siitä, miten meillä Kareliassa seurataan opetuksen laatua. TKI-hankkeet tulivat melko nopeasti mikro-opintojen tuottamiseen mukaan, koska hankkeet tuottavat uutta tietoa ja osaamista korkeakoululle. Tämän seurauksena huomasimme, että emme ole koostaneet millekään alustalle systemaattisesti hankkeissa tehtäviä koulutuksia ym. tapahtumia. Mikro-opintoja varten kehitettiin EduKarelia -alusta. Mikro-opintojen prosessivastuu tuli jatkuvan oppimisen yksikölle.

Etenimme seuraaviin pilotteihin (pilotti 2 ja pilotti 3), joissa pohdintaan tuli formaali koulutustarjonta. Tämä toteutusmuoto oli meille tuttua. Jouduimme kuitenkin pohtimaan tarjonnan sisältöä ja profilointia sekä millaisen hyödyn tulemme saamaan Opin.fi-palvelusta omalle tarjonnallemme. Tässä meitä auttoi jo toiminnassa olevat prosessit. Koulutusvastuiden tuli nimetä opintojaksot, joita he haluavat tarjota Opin.fi-palveluun. Edellytyksenä oli, että opintojaksot olisivat pääsääntöisesti verkossa opiskeltavia. Tämän jälkeen mukaan astui digipedagogiikan tuki, joka auttoi opettajia luomaan omasta opintojaksosta laadukkaan ja digitaalisesti toimivan kokonaisuuden.

Taustalla ICT-henkilöt tekevät koko ajan taustatyötä Pepin ja Opin.fi-palvelun rajapintojen kehittämisessä yhteistyössä Digivisio-hankkeen kanssa.

Muutoksen tuesta ja sitouttamisesta konkreettiseen toimintaan

Nyt olemme siinä vaiheessa, että kehitämme koulutussisältöjä ja odotamme kovasti yhteisiä toimintaperiaatteita Osaamisen kuvaustiedon verkostolta. Tämä auttaa opettajiamme kuvaaman laadukkaasti ja yhteismitallisesti opintojaksojen sisältöjä. Ennen kaikkea sisällöt näkyvät opiskelijoille yhtenäisimpänä tarjontana. Osaamisen kuvaustiedon yhtenäinen toteutus lisää laadukkuutta tarjottaviin opintoihin.

Opintojaksojen kehittämistyö on innostanut ja haastanut opettajia suunnittelemaan pedagogisesti ja menetelmällisesti opintoja. Tämä työ on vasta aluillaan, mutta tulee vahvistumaan ensi vuoden aikana. Karelialla on äskettäin uudistettu pedagogisia työvälineitä, joiden käyttö tulee jatkossa merkittävästi lisääntymään. Näitä opettajille suunnattuja menetelmällisiä työtapoja ovat muun muassa videoiden, podcastien, thinglinkien, automaattisten tehtävien ja arviointien suunnittelu. Digivisio-hankkeessa laaditut koulutukset, erityisesti mikro-opinnot ovat auttaneet opettajia ymmärtämään paremmin Digivision päämääriä.

Digivisio-hanke on auttanut välillisesti korkeakoulujen yhteistyön kehittymistä ja lisännyt yhteiskehittämistä. Olemme ymmärtäneet resurssiviisaudesta sen, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Uskon tämän yhteistyön tiivistyvän jatkossa.

Muutosmatka on alkanut Kareliassa ja se jalkautuu vahvasti toimintaamme. Samalla tämä kehittää ja muuttaa työtämme.

Kirjoittaja:

Anna-Riitta Mikkonen
Koulutuspäällikkö, Digivision operatiivinen yhteyshenkilö