Koulutus ja kansainvälinen yhteistyö Karelian ikäosaamisen kärkinä

Karelian profiloituminen ikäosaamisen kehittäjäksi ja kouluttajaksi on pitkäjänteisen työn tulosta. Tässä artikkelissa teemme katsauksen Karelian ikäosaamisen kuulumisiin syksyllä 2024.

Ikäosaamisen kehittämisen painopisteet Kareliassa

Ikäosaamisen kehittämistä Kareliassa ohjaavat vuonna 2021 määritellyt ikäystävällisyyden kehittämisen painopisteet (Kukkonen ym. 2021). Painopisteet ovat: asiakaslähtöiset palvelut ja ratkaisut, ikäystävälliset elinympäristöt, muistiystävällinen yhteiskunta sekä ikäystävällinen työelämä. Pyrimme ikäosaamisen kehittämistyössä jatkuvasti siihen, että nämä painopisteet näkyvät tutkintoon johtavissa koulutuksissa, jatkuvan oppimisen palveluissa ja verkostoyhteistyössä. Esimerkiksi jatkuvan oppimisen tarjonnassa olevan ikäystävällisyyden osaamissalkun sisältö on koottu ja jäsennetty painopisteiden mukaisesti.

Kareliaan on muodostunut ikäosaamisen asiantuntijoiden osaamiskeskittymä. Sekä ikäosaamisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan että koulutustoiminnan laajentuminen ja vakiintuminen perustuvat moniammatilliseen asiantuntijatyöhön, jota sekä opettajat että hanketoimijat ovat pitkäjänteisesti tehneet. Moniammatillinen asiantuntijayhteistyö heijastuu myös ikäystävällisyyden painopisteissä – unohtamatta työelämäyhteistyötä ja ikääntymisen kokemusasiantuntijoiden panosta yhteisessä ikäystävällisyyden kehittämisessä.  

Karelian ensimmäiset geronomit valmistumassa

Kareliassa tammikuussa 2022 aloittanut geronomikoulutuksen opetussuunnitelman toteutus on edennyt 6. lukukaudelle. Syyslukukaudella 2024 valmistuvat Karelian ensimmäiset geronomit hyvissä ajoin ennen tutkinnon tavoiteajan määräaikaa, kevättä 2025. Tulevina sosiaalihuollon ammattihenkilöinä ja vanhustyön asiantuntijoina geronomeilla on kokonaisvaltainen osaaminen ikääntymisestä ja ikäihmisten parissa tehtävästä työstä. Geronomien tunnettavuuteen ja työnkuviin liittyvää työtä onkin tehty aktiivisesti eri verkostoissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Kareliassa järjestettiin muun muassa syyskuussa 2024 geronomityöelämäiltapäivä yhteistyössä Tulevaisuuden työkyky -hankkeen ja geronomikoulutuksen opettajien kanssa. Paikalla oli valmistuvia geronomiopiskelijoita ja työelämän edustajia. Yhteistä vuoropuhelua käytiin työpajoissa, joissa tarkasteltiin muun muassa ikäosaamisen kentän osaamistarpeita ja geronomien osaamista. (Ks. Myller & Pennanen 2024.) Ilahduttavaa on, että Pohjois-Karjalan alueella useat valmistuvat geronomiopiskelijat ovat jo päässeet työpaikoillaan muotoilemaan geronomin työnkuvia ja esimerkiksi syyslukukauteen 2024 sijoittuva 6.lukukauden johtamisen ja kehittämisen harjoittelu on mahdollistanut geronomien tehtävien toteuttamisen ja kehittämisen eri toimipisteissä. Valtakunnallisesti geronomikoulutukset ovat tehneet aktiivisesti yhteistyötä muun muassa osaamisen kehittämisen, hankevalmisteluiden ja muun yhteistyön merkeissä.

Ikäosaamisen YAMK-koulutus sekä uusi EMMA-maisterikoulutus

Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-koulutus viettää vuonna 2025 kymmenvuotisjuhlavuotta. Koulutus käynnistettiin syksyllä 2025, ja vuodesta 2018 alkaen koulutus on toteutettu kokonaan verkossa. Opiskelijoista kolme neljäsosaa tulee muualta kuin Pohjois-Karjalasta, niin etelästä ja pohjoisesta kuin lännestäkin.

Tänä syksynä opetussuunnitelmaa on kehitetty kuntoutusosaamisen kehittämisen osalta: Aikaisemmat opintojaksot Laaja-alainen kuntoutus (5 op) ja Ikäihmisten kuntoutus (5 op) on integroitu 10 opintopisteen laajuiseksi Ikäihmisten kuntoutumisen tukeminen –opintojaksoksi. Tämä mahdollistaa kuntoutuksen osaamisjuonteiden kokonaisvaltaisemman haltuunottamisen ja on myös opiskelijapalautteen perusteella tarpeellinen muutos opintojen ja oppimistehtävien ajoituksen näkökulmasta.

Opinnäytetyöt ovat YAMK-koulutusten laajamittaisin työelämäyhteistyön muoto, toki myös opintojaksojen oppimistehtäviä integroidaan opiskelijoiden työpaikkojen ja työn kehittämiseen. 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö mahdollistaa syventymisen ikäosaamisen kehittämisen näkökulmasta keskeisiin teemoihin. Ikäosaamisen YAMK-opiskelijoiden opinnäytetyöt ovat luonteeltaan työelämän kehittämistehtäviä, ja opinnäytetöissä noudatetaan tutkimuksellisen kehittämistoiminnan mallia. Kehittämisprosessi ja siinä sovellettavat menetelmät ovat ytimessä opinnäytetyön tuotoksen kannalta, ja prosessia tuetaan tutkimuksellisin menetelmin tuotetun tiedon avulla.

Ikäosaamisen YAMK-koulutuksen rinnalla on Euroopan komission Erasmus+ -rahoituksen tuella kehitetty eurooppalaista EMMA –maisterikoulutusta (European Master in Active Ageing and Age-friendly Society). EMMA-koulutus on parhaillaan Portugalissa akkreditoitavana, ja käynnistyy suunnitelmien mukaan syksyllä 2026. Koulutuksen laajuus on 120 opintopistettä. Koulutuksen toteuttamista koordinoi itävaltalainen Fachhochschule Kärnten. Karelian osalta tämä mahdollistaa eurooppalaisen ikäystävällisyyden kehittämistyön jatkamisen ja laajentaa myös YAMK-opiskelijoille tarjolla olevaa koulutustarjotinta.

Uutta: Valtakunnallinen ikäosaamisen korkeakouluverkosto

Valtakunnallinen ikäosaamisen verkosto on järjestäytynyt yhteiseksi kansalliseksi verkostoksi 1.1.2024 alkaen.  Verkostoon kuuluvat kaikki geronomikoulutusta tarjoavat ammattikorkeakoulut: Karelia-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, XAMK, SAMK, SeAMK ja Lapin ammattikorkeakoulu. Verkostoa johtaa ikäosaamisen koordinaatioryhmä. Verkostoyhteistyöstä on sovittu ammattikorkeakoulujen strategisella tasolla ja opetus- ja kulttuuriministeriö tukee ikäosaamisen valtakunnallista painotusta ja yhteistyötä.

Verkosto tekee ikäosaamiseen liittyvää yhteistyötä kansallisesti seuraavilla osa-alueilla: 1) Ikäosaamisen kansallisen asiantuntijayhteisön rakentaminen ja yhteisön toiminnan vakiinnuttaminen, 2) ikäosaamisen ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opintojen yhteiskehittäminen sekä yhteistoteuttaminen ja toteutusvastuisiin liittyvä työnjako, 3) ikäosaamisen yhteisen TKI-toiminnan vahvistaminen kansallisen ja kansainvälisen rahoituksen avulla, 4) ikäosaamisen jatkuvan oppimisen tarjonnan yhteiskehittäminen sekä työelämä- ja kansalaislähtöinen toteuttaminen yhteistyössä, 5) ikäosaamisen kehittäminen laaja-alaisena koko ikäystävällisen yhteiskunnan rakentamista koskevana teemana sekä 6) ikäosaamisen asiantuntijoiden pito- ja vetovoiman vahvistaminen, kehittämistoiminnan tulosten aktiivinen näkyväksi tekeminen ja myönteisen julkisuuskuvan vahvistaminen.

Kansainväliset hankkeet avaavat uusia ikkunoita

Karelia on viime vuosina vahvistanut kansainvälistä yhteistyötä sekä koulutusten kehittämisessä että muissa kehittämishankkeissa. Tässä luvussa käsittelemme ajankohtaista kansainvälistä hankeyhteistyötä. AliVe-hankkeessa tutkitaan ja kehitetään osallistavan toimintatutkimuksellisen strategian ohjaamana ikäystävällistä jatkuvaa oppimista neljässä eri maassa (Suomi, Itävalta, Irlanti ja Tsekki) Euroopassa. Suomesta Karelia on mukana osatoteuttajana hankkeessa ja lukuvuonna 2024-2025 Karelian luotsaamassa työpaketissa huomio kohdennetaan ikäystävällisen mikro-opintokokonaisuuden pilotointiin maaseudulla ja kaupungissa asuvien 55+-vuotiaiden kanssa. Pilottien suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi hanke osallistui syyskuussa 2024 valtakunnalliseen Maaseutuparlamenttitapahtumaan Nurmeksessa, jossa järjestettiin tulevaisuuden muistelu- ja innovointityöpaja ikäystävällisestä jatkuvasta oppimisesta maaseudulla (Myller & Makkonen 2024). Myös kansallinen raportti ikäystävällisestä jatkuvasta oppimisesta ja mikro-opinnoista on koottu (Myller 2024) ja yhteiset linjaukset neljän eri maan näkökulmista on tehty (CUAS 2024, tulossa). Maaliskuun pakkasissa 2025 Karelia järjestää verkostotapaamisen Joensuussa kansainvälisille hanketoimijoille, ja luvassa on ainakin tutustumista suomalaiseen järjestösektoriin ja elinikäiseen oppimiseen siellä kokemuksellisen oppimisen keinoin.

EMMA-koulutuksen suunnitteluun osallistunut korkeakouluverkosto muodostaa käynnissä olevan chAnGE-projektin (Climate Change and healthy AgeinG: co-creating E-learning for resilience and adaptation) verkoston perustan. ChAnGE-verkostoon kuuluu lisäksi ammatillisia oppilaitoksia sekä sosiaali- ja terveysalan palveluja tuottavia organisaatioita Irlannista, Itävallasta, Kreikasta, Portugalista ja Suomesta. Suomalaiset projektitoimijat ovat Karelia-ammattikorkeakoulu ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria.

Euroopan komission Erasmus+ -rahoituksen tuella toteutettava chAnGE-projekti vastaa polttavan ajankohtaiseen kysymykseen ilmastonmuutoksesta ja sen terveysvaikutuksista. Projektin toiminta kohdentuu ilmastonmuutoksen ikäihmisille aiheuttamiin terveysvaikutuksiin, niiden vähentämiseen ja ennakoimiseen. Tavoitteena on vahvistaa ikäihmisten palveluissa toimivien sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden osaamista, jotta he pystyvät mahdollisimman hyvin huomioimaan nämä asiat ja vaikuttamaan niihin omassa työssään. Projektissa tuotetaan viisitoista mikro-oppimiskokonaisuutta, joiden laajuus vaihtelee yhdestä kahteen opintopistettä. Nämä mikro-oppimiskokonaisuudet tulevat avoimesti tarjolle, ja ne toteutetaan verkossa, jotta osallistuminen on mahdollisimman joustavaa. Koulutusten kehittämistyö on parhaillaan käynnissä, ja pilotointivaihe on käynnistynyt. (Kukkonen ym. 2024; Turunen ym. 2024.)

Karelia on tehnyt ikäosaamisen kehittämisyhteistyötä Chilen yliopiston kanssa jo vuodesta 2018 lähtien. Yhteistyössä keskitytään ikäystävällisen yhteiskunnan kehittämistä tukeviin käytäntöihin. Ensimmäinen diplomikoulutus on toteutettu yhdessä, ja uusia osaamisen kehittämistoimia työstetään.

Karelia on profiloitumassa ikäosaamisen erityisosaajaksi myös eurooppalaisessa INVEST-allianssissa (INnoVations of REgional Sustainability: European UniversiTy Alliance). Strategisessa kehittämistyössä rakennetaan tulevaisuuden korkeakoulutusta yhdessä tutkimus- ja innovaatiotoiminnan vahvistamisen kanssa. (Korhonen & Timonen 2022.)

Karelian ikäosaamisen koulutusten, kansallisen ja kansainvälisten TKI-toiminnan sekä alueellisen vaikuttamistyön saralla on koulutusorganisaation näkökulmasta nähtävissä Karelian ikäosaamisen paikan vakiintuminen niin alueellisesti kuin laajemminkin ikääntymisen asiantuntijatahona. Arvokkaan ikääntymisen ja ikäystävällisen yhteiskunnan tavoittelemisessa tarvitaan kuitenkin yhä edelleen määrätietoisia ja tavoitteellisia toimenpiteitä ja näihin tavoitteisiin Karelia pyrkii osaltaan vastaamaan.


Kirjoittajat:

Tuula Kukkonen, yliopettaja, projektipäällikkö, chAnGE-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Terhi Myller, yliopettaja, projektipäällikkö, AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

CUAS. 2024. A comprehensive report of age-inclusive lifelong learning from four different countries. Julkaisematon.

Korhonen, R. & Timonen, L. 2022. Eurooppalaista hanketyötä INVEST-projektissa. Pulssi-portaali. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.karelia.fi/2022/04/eurooppalaista-hanketyota-invest-projektissa/

Kukkonen, T., Lappalainen, M., Ryhänen, A., Saramäki, K. & Turunen, E. 2024. Ikäystävällisyys ja ilmastonmuutos – mistä on kysymys. IkäNYT! verkkojulkaisu 1/2024. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.karelia.fi/2024/03/ikaystavallisyys-ja-ilmastonmuutos-mista-on-kysymys/

Kukkonen, T., Kärnä, U., Jämsén, A., Puustinen, J., Kuisma, R., Kainulainen, T., Nevala, E., Airaksinen, A., Myller, T. & Franssila, P. 2021. Karelian ikäystävällisyyden kehittämisessä on 4 painopistettä. Karelia.fi-julkaisu. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.karelia.fi/2021/08/karelian-ikaystavallisyyden-kehittamisessa-on-4-painopistetta/

Myller, T. 2024. Age-inclusive Lifelong Learning: Micro-Credentials and Guidelines, case Finland. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/867312

Myller, T. & Makkonen, H. 2024. Ikäystävällinen jatkuva oppiminen maaseudun näkökulmasta. IkäNYT! 4/2024. Karelia-ammattikorkeakoulu.

Myller, T. & Pennanen, N. 2024.  Geronomityöelämäiltapäiväpilotissa katsottiin yhdessä tulevaisuuteen. Pulssi-portaali. Pulssi-portaali 10.10.2024. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.karelia.fi/2024/10/geronomityoelamailtapaivassa-katsottiin-yhdessa-tulevaisuuteen/

Turunen, E., Timonen, L., Lappalainen, M., Ryhänen, A., Saramäki, K. & Kukkonen, T. 2024. Muutos kohti kestävää kehitystä – Sote-alan koulutuksella osaamista ikäihmisten muuttuviin tarpeisiin. Pulssi-portaali, Karelia-ammattikorkeakoulu. https://www.karelia.fi/2024/03/muutos-kohti-kestavaa-kehitysta-sote-alan-koulutuksella-osaamista-ikaihmisten-muuttuviin-tarpeisiin/

Artikkelikuva: freepik