Henkilöstövaihto käynnisti Tansania-yhteistyön

Osallistuimme huhtikuussa 2024 Erasmus+ global henkilöstövaihtoon alkusysäyksenä kolmevuotiselle Erasmus-ohjelman rahoittamalle liikkuvuushankkeelle. Kohteena oli Iringa Universityn Team Academy Tansaniassa. Iringa on 200 000 asukkaan kaupunki keskisessä Tansaniassa, ja se sijaitsee noin puolentoista kilometrin korkeudessa. Huhtikuussa on Tansaniassa meneillään sadekauden loppuajat, joten kovat sateet ovat vielä mahdollisia. Meidän matkamme aikana sää oli kuitenkin verraten mainio. Viikon aikana tutustuimme erityisesti yliopiston tiimiakatemian toimintaan, valmentajiin ja opiskelijoihin sekä suunnittelimme tulevaa yhteistyötä.

Yhteinen sävel löytyi helposti

Vaihtoviikko käynnistyi tapaamisella paikallisten tiimivalmentajien kanssa. Vastaanotto oli lämmin ja tunsimme heti itsemme tervetulleiksi; tulevaan yhteistyöhön ja kokemusten jakamiseen suhtauduttiin innostuneesti. Jakson aluksi tarkensimme vielä viikon ohjelmaa ja tavoitteita. Henkilöstövaihdon aikana jaoimme monipuolisesti tiimivalmennuksen kokemuksia, osallistuimme dialogeihin, tutustuimme opiskelijaprojekteihin ja alueen koulutus- ja yrittäjyysympäristöön.

Ensimmäisenä tutustuimme Iringan yliopiston kampukseen ja eri koulutusalojen toimintaan (kuva 1). Yliopistossa on noin 4000 opiskelijaa ja kuusi tiedekuntaa: oikeustieteellinen, taiteiden ja sosiaalitieteiden, liiketalouden, luonnontieteiden, kasvatustieteiden, teologinen sekä psykologian tiedekunta. Tiedekunnat tarjoavat akateemisia perus- ja jatkotutkintoja sekä lyhyempiä diploma- ja certificate-tutkintoja. Opiskelijat pyörittävät kampuksella mm. omaa radioasemaa, Hope FM -radiota ja tuottavat sisältöä verkkoon. Mediatuotantojen tekniikka ja tilat olivat puitteiltaan vaatimattomia, mutta opiskelijoiden halu oppia ja innostus paikkasivat teknisiä puutteita.

Viisi henkilö rakennuksen edessä, jonka seinässä teksti Centre for Entrepreneurship & Innovation
Kuva 1. Iringa Universityn Team Academy ja valmentajia.

Dialogissa Iringa Team Academyn opiskelijoiden kanssa teemana oli matkailuelinkeinon kehittäminen Iringan alueella (kuva 2). Matkailun painopiste Tansaniassa on Zanzibarilla, Serengetin kansallispuistossa ja Kilimanjarolla. Iringa tarjoaa uniikkeja, massaturismilta säästyneitä kohteita, esimerkkinä Tansanian toiseksi suurin kansallispuisto Ruaha. Opiskelijat pohtivat, miten paikallista matkailua voisi kehittää hyödyntäen alueen omia vahvuuksia. He näkivät myös erityisesti kotimaan matkailun kehittämisen tärkeänä. Oli hienoa huomata, että vaikka olimme toisella puolella maapalloa, dialogissa puhuimme ja ajattelimme samalla tiimiakatemioiden yhteisellä kielellä.

Opiskelijoita ja ohjaajia istumassa ympyrän muodossa
Kuva 2. Dialogi tiimiakatemian opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijaprojekteja kestävän kehityksen teemoista

Osallistuimme myös opiskelijoiden projektien esittelyihin. Saimme mahdollisuuden kysellä ja keskustella heidän kanssaan projektien toteutuksista ja omista tulevaisuuden suunnitelmista. Annoimme palautetta sekä projekteista että esityksistä. Tutustuimme myös opiskelijoiden projekteihin käytännössä. Iringan alue on maatalousvaltainen, joten elintarviketuotanto on luontainen ja suhteellisen matalan kynnyksen mahdollisuus aloittaa yritystoiminta.  Kampusalueen ulkopuolella opiskelijayritysten käytössä on erilliset tuotantotilat. Tiloissa tuotettiin mm. hunajaviiniä (kuva 3), eri tavoin maustettua pähkinävoita ja leivonnaisia. Tuotteille oli löydetty markkinoita ja jälleenmyyjiä ja yrityksillä oli jo liikevaihtoa. 

Neljä henkilö viinintuotantitiloissa. Kahdella suojavarusteet.
Kuva 3. Hunajaviinin tuottajia ja potentiaalisia asiakkaita.

Elintarviketuotannon projektien jälleen matka jatkui tutustumiskäynnillä opiskelijayritykseen, joka tuotti kompostoimalla eläinperäisestä jätteestä lannoitetta. Toiminnalla oli myös merkitystä ympäristön hygienian ja jätehuollon kannalta.  Kierrätystä parhaimmillaan. Monet opiskelijoiden projektit keskittyivätkin kestävän kehityksen teemoihin ja kierrätykseen: esimerkiksi muovijätettä ja tekstiilejä hyödynnettiin uusien tuotteiden raaka-aineina. Kaikki kohteissa vaikutuksen teki opiskelijoiden aikaansaavuus, yrittäjämäinen asenne ja tavoitteellisuus.

Henkilöstövaihdon aikana teimme myös retken Ruahan kansallispuistoon Iringa Team Academyn valmentajien kanssa. Retki tarjosi luontevan tilaisuuden syventää henkilösuhteita, keskustella tiimivalmennuksen käytänteistä, opiskelijaprojekteista sekä yhteistyömahdollisuuksista ja – toiveista Karelian ja Iringa Universityn kesken (kuva 4).

Kaksi tansanialaista ohjaajaa maastoauton edessä
Kuva 4. Team Academyn valmentajat Tino ja Angel Ruahan kansallispuistossa.

Karelian Y-akatemia herätti kiinnostusta

Esittelimme tiimipedagogiikkaa ja Karelian Y-akatemian toimintaa myös yliopiston johtoryhmälle. Tiimioppiminen herätti Iringan yliopiston johdossa kiinnostusta ja keskustelua. Varakansleri professori Andrew Hariel Mbwambon toiveesta järjestettiin hänen kanssaan vielä toinen tapaaminen. Hän oli aidosti kiinnostunut Y-akatemian tavasta toimia ja halusi kuulla lisää kokemuksistamme tiimipedagogiikan soveltamisessa paikallisen teekupposen ääressä. 

Vaihtoviikon lopussa pidettiin yhteenvetopalaveri Team Academyn valmentajien kanssa ja siinä suunniteltiin tulevia vierailuja ja yhteistyötoimia. Lukuvuoden 2024–25 aikana järjestetään virtuaalisia tapaamisia akatemiavalmentajien kesken sekä opiskelijoiden järjestämä online- tapahtuma, jossa molempien akatemioiden opiskelijat esittelevät omia projektejaan, oppimisympäristöjä ja ehkä aluetta laajemminkin.

Vastavierailu toteutui nopeasti

Henkilöstövaihto oli hyvä alku Karelian ja Iringa Universityn Team Academyn yhteistyölle. Jo toukokuussa 2024 Iringan yliopiston valmentajat vierailivat Kareliassa. He osallistuivat dialogeihin Y-akatemiassa ja opiskelijoiden järjestämiin tapahtumiin, tutustuivat Karelian englanninkielisiin koulutuksiin ja vierailivat mm. Business Joensuussa ja Kaamos Sound Oy:ssä. Tämänkaltainen yhteistyö tarjoaa molempien korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle arvokkaita kansainvälisiä oppimiskokemuksia tiimioppimisen ja yrittäjyysopintojen kehittämisessä.


Kirjoittajat:

Harri Mielonen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mikko Lahti, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuvat: Harri Mielonen