Kohti version 3.1 lanseerausta ja Peppi-integraatiota – vuosi vaihtuu myös Digivisiossa

Vuosi 2024 on ollut Digivisiossa vauhdikas toiminnan vuosi.  Opin.fi alustaa hallinnoiva yhtiö HigherEd Hub Finland Oy, sai huhtikuussa hallituksen ja elokuussa toimitusjohtajan. Myös Opin.fi on ottanut kehitysloikkia. Ensimmäinen kahdeksalla korkeakoululla ja rajatulla tarjonnalla varustettu Beta-versio julkaistiin syksyllä 2024 ja se keräsi erittäin hyvin sekä käyttäjiä, että käyttökokemuksia. Nyt ollaan sitten jo siinä vaiheessa, että pian käynnistyy varsinainen 3.1 lanseeraus, jossa myös meidän Kareliamme on vahvasti mukana.  

Koko Digivision tavoitteena on, että oppijat voivat hyödyntää korkeakoulurajat ylittävää laajaa opintotarjontaa ja hallita omaa dataansa. Järjestelmät toimivat saumattomasti yhteen, ja oppijan käyttöliittymä on yhtenäinen kokonaisuus. Tämä tehostaa toimintaa taloudellisesti ja mahdollistaa korkeakoulujen keskittymisen ydintehtäviinsä. Kuulostaa hienolta, mutta vielä on mutkia matkassa. Ja yhden ison mutkan nimi on Peppi-integraatio.  

Korkeakouluilla on käytössä kaksi erilaista opiskelijahallintajärjestelmää Sisu ja Peppi, joista opintotarjonnan aineisto ajetaan Opin.fi alustalle. Lisäksi näiden järjestelmien olisi pystyttävä myös vuorovaikutukseen Opin.fi alustan kautta tulevien datan kanssa. Lähdejärjestelmien datan yhteensopivuus ja erilaiset rajapinnat tuottavat paljon päänvaivaa. Tämä aiheuttaa ongelmia, kun tietoja yritetään yhdistää ja esittää yhtenäisesti Opin.fi-palvelussa.

Sisu on perinteinen yliopistojen käyttämä järjestelmä ja suoraviivaisena ja strukturoituna se on voitu sellaisenaan siirtää uudelle Opin.fi -alustalle, mutta Peppi, jota käyttävät ammattikorkeakoulut ja osa yliopistoista, ei tähän taivukkaan. Pepin tietokentät ovat olleet paljon vapaammin muokattavissa ja tästä syystä tällä hetkellä ei ole olemassa yhtä Peppi järjestelmää vaan lukuisia tosistaan poikkeavia variaatioita.  Tämä teettää paljon työtä, erilaisia kompromisseja ja myös uudenlaista ajattelua suhteessa Pepin kehittämiseen.

Tätä hankaluutta yritetään ratkaista monilla tavoin. Eräänä nopeana ratkaisuna osaa ongelmista voidaan selättää ns. HEDS ja HEDI rajapintojen rakentamisen kautta. Näistä HEDS (Higher Education Data Schema) kuvaa rajapintojen tietosisällöt ja säännöt, kun taas HEDI (Higher Education Data Integration) on rajapinnan tekninen toteutus. Näiden rajapintojen avulla korkeakoulut voivat hallita ja hyödyntää ainakin osaa tiedoistaan tietojaan joustavasti eri järjestelmissä.

Valitettavasti HEDS ja HEDI eivät kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia vaan varsinkin ammattikorkeakouluissa joudutaan tekemään urakalla töitä, joilla parannetaan datan laatua. Tämä edellyttää mahdollisesti muutoksia Pepin lähdejärjestelmiin sekä korkeakoulujen toimintatapoihin. Peppi-integraation haasteet ovat moninaisia, mutta huolellisella suunnittelulla ja yhteistyöllä ne voidaan ratkaista. On tärkeää, että korkeakoulut sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja toimintatapoihin, jotta integraatio voi onnistua ja tuoda mukanaan kaikki sen tarjoamat hyödyt. Yksi on kuitenkin varmaa. Datan epäyhdenmukaisuus vaatii paljon työtä. Ja osa tästä työstä tulee korkeakoulujen omaksi tehtäväksi.

Peppi-universumin kirjavuus on myös nostanut kiinnostusta rakentaa yhteinen Peppi SaaS-palvelu (Software as a Service), jonka perusajatuksena on tarjota käyttäjille pääsy ohjelmistoihin ilman tarvetta huolehtia ohjelmiston ylläpidosta, päivityksistä, infrastruktuurista, integraatiorajapinnoista tai muista teknisistä yksityiskohdista. Myös Karelia on tässä projektissa mukana.

Töitä on siis luvassa, mutta onneksi Karelia on tässäkin tilanteessa hyvin hereillä ja valmiina. Olemme olleet aktiivisesti kehittämässä palvelujamme Digivisio-yhteensopiviksi ja siksi olemme jo lanseerauksen alkuvaiheessa mukana. Lisäksi oma Peppimme on kohtuullisen murteeton, eli integraatiotyö tulee sujumaan siedettävästi. Myös kiinnostuksemme Peppi -SaaS palveluihin kertoo halustamme olla mukana kehityksen etujoukoissa.  Tämä kaikki on Karelian loistava, valveutuneen ja innokkaan Digiviso-ryhmän ansiota.  Ja juuri siksi – samalla kun toivotan kaikille blogin lukijoille hyvää joulua – haluan myös lämpimästi kiittää Karelian Digivisioryhmää erittäin hyvin tähän saakka tehdystä työstä.

Kirjoittaja: Petri Raivo, rehtori Karelia-ammattikorkeakoulu