Sisällysluettelo
1 Johdanto
2 Suunnitelmaa ohjaava lainsäädäntö
3 Keskeiset käsitteet
4 Muut aiheeseen liittyvät suunnitelmat
5 Suunnitteluprosessin kuvaus
6 Aiemmin toteutetut toimenpiteet
7 Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen kartoitus
7.1 Henkilöstö
7.2 Opiskelijat
8 Tavoitteet ja toimenpiteet kaudelle 2025-2027
9 Toteutumisen seuranta ja viestintä
10 Lähteet
Liitteet
1 Johdanto
Karelia-ammattikorkeakoulussa kunnioitamme jokaisen ihmisarvoa riippumatta henkilön sukupuolesta, alkuperästä, uskonnosta, terveydentilasta, mielipiteistä tai muista henkilökohtaisista ominaisuuksista. Tämän tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tarkoituksena on edistää lainsäädännöllisten velvoitteiden toteutumista ja tukea koko korkeakouluyhteisöämme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä ja syrjinnän ehkäisemisessä.
2 Suunnitelmaa ohjaava lainsäädäntö
Ihmisten yhdenvertaisuus on Suomen perustuslain (731/1999) 6 §:ssa säädetty perusoikeus. Laissa säädetään, ettei ketään saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisestä on säädetty tarkemmin Laissa naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986, niin kutsuttu tasa-arvolaki) ja Yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014). (Ks. kuva 1.) Lait edellyttävät, että työnantajien ja koulutuksenjärjestäjien tulee laatia säännöllisin väliajoin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat. Suunnitelmat voidaan laatia erikseen tai yhdessä. Suunnitelmien tulee pitää sisällään kartoitus nykytilanteesta, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi suunnitellut toimenpiteet sekä arvio aiempien suunnitelmien mukaisten toimenpiteiden toteutumisesta.
Ammattikorkeakoulun tehtävistä ja esimerkiksi opiskelijavalintoihin ja opiskeluoikeuteen liittyvistä seikoista on määritelty Ammattikorkeakoululaissa (932/2014). Työpaikan toimintaa ohjaa työsuojelulainsäädäntö. Työsopimuslaissa (55/2001) säädetään työsuhteeseen ja -sopimukseen liittyvistä asioista, kuten työsopimuksen laatimisesta, työntekijän ja työnantajan velvollisuuksista sekä perhevapaista. Työympäristön ja työolosuhteiden turvallisuudesta on säädetty Työturvallisuuslaissa (738/2002).
Kuva 1. Lainsäädännön suojaamat henkilön ominaisuudet.
3 Keskeiset käsitteet
Tämä suunnitelma vastaa edellä esitettyihin lakisääteisiin velvoitteisiin. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön periaatteina ei ole ainoastaan epäkohtiin puuttuminen, vaan myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden suunnitelmallinen edistäminen. Tässä suunnitelmassa ymmärrämme käsitteet tasa-arvo, yhdenvertaisuus, monimuotoisuus, syrjintä ja rasismi seuraavilla tavoilla:
Tasa-arvolla tarkoittamme tasa-arvolain (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986) mukaista eri sukupuolten välistä tasa-arvoa ja sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää syrjimättömyyttä. Kunnioitamme jokaisen ihmisen kokemusta omasta sukupuolestaan ja sen ilmaisutapoja. Huolehdimme siitä, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja tehdä töitä riippumatta sukupuolestaan.
Yhdenvertaisuudella tarkoitamme Yhdenvertaisuuslain (1352/2014) mukaista kaikkien ihmisten samanarvoisuutta riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Yhdenvertaisuusperiaate pitää sisällään sekä ihmisten yhdenvertaisuuden lain edessä että syrjinnän kiellon. Varmistamme toiminnallamme sekä opiskelijoiden että työntekijöiden yhtäläisten oikeuksien toteutumisen ja tarvittaessa sovellamme positiivisen erityiskohtelun menettelyä.
Moninaisuus on ihmisten keskinäistä erilaisuutta muun muassa iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, kansalaisuuden, kielen ja vammaisuuden osalta (Työterveyslaitos 2024).Myös ihmisten koulutus, arvot ja persoonallisuus ovat osa moninaisuutta. Olemme monimuotoinen korkeakoulu ja sitoutuneet yhdenvertaiseen ja syrjimättömään toimintatapaan.Turvallisuus, inklusiivisuus ja yhteisöllisyys ovat opiskelu- ja työyhteisömme keskeisiä arvoja.
Syrjinnässä on kyse siitä, että henkilöä kohdellaan samanlaisessa tilanteessa huonommin kuin toisia yhden tai useamman henkilökohtaisen ominaisuuden takia. Syrjintä voi perustua esimerkiksi henkilön ikään, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, alkuperään, kieleen, vammaisuuteen tai muihin tekijöihin. Syrjintä voi olla välitöntä, välillistä tai esimerkiksi kohtuullisten mukautusten epäämistä. Myös syrjivät ohjeet ja käskyt ovat syrjintää. Tosiasiallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi tehdyt positiiviset erityistoimenpiteet eivät ole syrjintää. (Yhdenvertaisuusvaltuutettu 2024b.) Emme hyväksy syrjintää ja puutumme havaitsemiimme epäkohtiin.
Rasismi on syrjinnän muoto, jossa ihmiset ja oletetut ihmisryhmät asetetaan alempiarvoiseen asemaan esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella. Rodullistaminen on rasismille keskeinen prosessi, jossa ihmisiin liitetään esimerkiksi etnisyyden perusteella (kielteisiä) ominaisuuksia ja ennakkoluuloja. Rasismi voi ilmetä arjen, kulttuurin ja rakenteiden tasolla. Rakenteellinen rasismi merkitsee instituutioiden ja yhteiskunnan normeissa, käytännöissä ja rakenteissa piilevää rasismia, jota ei voida jäljittää yksittäiseen toimijaan. (Yhdenvertaisuusvaltuutettu 2024a.) Emme hyväksy rasismia ja pyrimme toimimaan aktiivisesti sekä suunnitelmallisesti sitä vastaan (antirasismi).
4 Muut aiheeseen liittyvät suunnitelmat, säännöt ja periaatteet
Karelia on sitoutunut edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kaikilla organisaatiotasoilla. Tämän suunnitelman lisäksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista tukevat seuraavat suunnitelmat, säännöt ja periaatteemme:
Karelia 2030 -strategiassa on linjattu toiminnan strategisista painopisteistä ja arvoista. Strategian mukaisesti Karelia on arvostettu, hyvinvoiva ja kansainvälinen korkeakouluyhteisö, jonka toimintaa ohjaa vastuullisuus. Strategisia painopisteitä ovat muun muassa kestävän hyvinvoinnin, koulutusperäisen maahanmuuton ja kansainvälisyyden sekä vihreän siirtymän edistäminen. Karelian arvoja ovat vastuullisuus, rohkea aloitteellisuus ja työelämäläheisyys. Toiminta- ja johtosäännöllä määrätään ammattikorkeakoulun sisäisestä organisaatiosta ja johtamisesta johtosäännön puitteissa.
Karelian eettiset periaatteet (Code of Conduct) ovat toimintaperiaatteita, jotka ohjaavat vastuulliseen toimintaan yhteisten arvojen ja periaatteiden mukaisesti. Periaatteet on laadittu yhdessä koko korkeakouluyhteisön kanssa ja ne toimivat arjen ”pelisääntöinä”. Periaatteet ovat nähtävillä Karelian verkkosivuilla sekä introissa. Turvallisemman tilan huoneentaulu on yhdessä opiskelijakunta POKAn kanssa laadittu toimintaohje, jonka periaatteet edistävät turvallisemman tilan toteutumista. Huoneentaulua käytetään Karelian tiloissa, tapahtumissa ja verkkoalustoilla.
Saavutettavuuden edistämiseksi asetetuista tavoitteista ja toimenpiteistä on linjattu saavutettavuussuunnitelmassa. Saavutettavuuden ja esteettömyyden arvioinnissa on hyödynnetty valtakunnallisessa Opiskelukyky, hyvinvointi ja osallisuus (OHO!) -hankkeessa kehitettyä saavutettavuuskriteeristöä.
Karelian kestävyys- ja vastuullisuustyöstä on linjattu kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelmassa. (Ks. kuva 2.) Työtä ohjaa Yhdistyneiden kansakuntien (YK) Agenda 2030 -ohjelma sekä opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset. Ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen sekä taloudellisen kestävyys ja vastuullisuus otetaan huomioon kaikessa toiminnassa. Sosiaalinen kestävyys ja vastuullisuus ilmenee muun muassa sukupuolten tasa-arvon, eriarvoisuuden ja hyvän koulutuksen edistämisen tavoitteina.
Kuva 2. Karelian strategisten valintojen mukaiset kestävän kehityksen tavoitteet (Karelia-ammattikorkeakoulun kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma 2023).
Tutkintosääntö toimii koulutuksen keskeisenä asiakirjana niin opiskelijoille, kuin henkilöstöllekin. Se on perusta opiskelijoiden tasavertaisen ja oikeudenmukaisen kohtelun toteutumiseen, ja siinä on määritelty sekä opiskelijoiden että henkilöstön vastuita ja tehtäviä. Tutkintosääntö täsmentää ammattikorkeakoululainsäädäntöä ja siinä on linjattu muun muassa opiskelijaksi ottamisesta ja opiskeluoikeudesta sekä opiskeluun liittyvistä käytännöistä. Valintakoetilanteissa toimitaan valtakunnallisten linjausten mukaisesti muun muassa erikoisjärjestelyjen suhteen. Opiskelijalla on oikeus hakea oikaisua häntä koskettaviin päätöksiin. Oikaisupyynnöt käsittelee tutkintolautakunta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa eli TKI-toiminnassa toteutetaan avoimen tieteen ja tutkimuksen (ATT) mukaista avointa toimintakulttuuria sekä noudatetaan hyvää tieteellistä käytäntöä. Karelia-ammattikorkeakoulu on liittynyt eurooppalaiseen tutkimuksen ja tutkijan arvioinnin uudistamista koskevaan sopimukseen ja organisaatioiden yhteenliittymään (Coalition for Advancing Research Assessment, CoARA) vuonna 2023. Karelian CoARA-toimintasuunnitelma on laadittu vuosille 2024–2027.
TKI-toiminnalla edistetään myös kestävän kehityksen tavoitteita ja kehitetään ratkaisuja kestävyyshaasteisiin. EU-komission rahoittamissa ohjelmissa on pyrittävä poistamaan sukupuolten eriarvoisuutta, parantamaan työ- ja yksityiselämän tasapainoa ja edistämään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tutkimuksessa ja innovoinnissa. Sukupuolten tasa-arvosuunnitelma (Gender Equality Plan, GEP) on pakollinen asiakirja organisaatioille, jotka hakevat rahoitusta Horizon Europe -ohjelmasta, jos ne kuuluvat julkisiin elimiin, korkeakouluihin tai tutkimuslaitoksiin (kuvat 3 ja 4).
Kuva 3. Sukupuolten tasa-arvosuunnitelman (Gender Equality Plan) prosessia koskevat vaatimukset Horizon Europe –ohjelmassa. (Pepine, A. Euroopan komissio 2021)
Kuva 4. Sukupuolten tasa-arvosuunnitelman (Gender Equality Plan) suositellut sisältöalueet. (Pepine, A. Euroopan komissio 2021)
Karelia-ammattikorkeakoulun strategiaan perustuva henkilöstösuunnitelma laaditaan strategiakaudelle ja sen tehtävä on toimia henkilöstöjohtamisen tukena. Ohjelmassa linjataan muun muassa rekrytoinnin ja työsuhdekehityksen käytännöistä. Henkilöstösuunnitelman tukena toimivat muut henkilöstöpoliittiset ohjelmat, kuten työyhteisön kehittämissuunnitelma ja työuraohjelma. Yhteistoiminta- ja työsuojelutoimikunnat toimivat työnantajan ja työntekijöiden välisinä yhteistyöeliminä.
5 Suunnitteluprosessin kuvaus
Karelia-ammattikorkeakoulun ensimmäinen tasa-arvosuunnitelma on laadittu vuosille 2009–2011. Yhdenvertaisuussuunnitelma yhdistettiin tasa-arvosuunnitelmaan ja samalla laadittiin Karelian eettiset periaatteet vuosille 2013–2015. Suunnitelma on tästä eteenpäin arvioitu ja päivitetty vuosille 2016–2018, 2019–2021 ja 2022–2024.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitys vuosille 2025–2027 on toteutettu vuoden 2024 lopussa. Suunnitelman laadinnasta vastaavaan työryhmään ovat kuuluneet HR-asiantuntija Aino Päivinen, tasa-arvovastaava ja työsuojeluvaltuutettu, lehtori Joni Ranta, henkilöstö- ja vastuullisuusjohtaja Jaana Tolkki sekä luottamusmies, tietoasiantuntija Kaisa Varis. Työskentelyyn on osallistunut myös opiskelijakunta POKAn asiantuntija Tiia Vänskä.
Työryhmän vastuulla on ollut päivittää ja toteuttaa henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely, ideoida tulevan suunnitelmakauden toimenpiteitä sekä laatia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman kirjallinen tuotos. Suunnittelutyötä on tehty yhteistyössä organisaation sisäisten sidosryhmien ja asiantuntijoiden kanssa.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyötä on käsitelty Karelian työsuojelu- ja yhteistoimintatoimikunnissa, työhyvinvointiryhmässä sekä opiskelijakunta POKAn ja Karelian yhteistyöryhmässä loka-marraskuun 2024 aikana. Suunnitelman tavoitteista ja toimenpiteistä on sovittu Karelian johtoryhmässä 12.11.2024. Suunnitelman on hyväksynyt Karelia-ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja ja rehtori Petri Raivo 18.12.2024.
6 Aiemmin toteutetut toimenpiteet
Edellä on kuvattu Karelia-ammattikorkeakoulun toimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä muut suunnitelmat, ohjelmat ja periaatteet. Niiden lisäksi Karelia-ammattikorkeakoulun aiemmat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat sisältäneet lukuisia tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviä toimenpiteitä, joista suuri osa on vakiintunut osaksi ammattikorkeakoulun normaalia toimintaa. Keskeiset Karelian toimintamallit ja toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi ovat esitetty taulukossa 1 koko korkeakouluyhteisön, henkilöstön sekä opiskelijoiden osalta.
Aiemmat toimintakaudet 2009–2021 | Toimintakausi 2022–2024 | |
Karelian korkeakouluyhteisö | – julistautuminen syrjinnästä vapaaksi alueeksi – ilmoitusmenettely epäasiallisesta kohtelusta tai häirinnästä, häirintäyhteyshenkilöt | – turvallisemman tilan huoneentaulu – saavutettavuussuunnitelma – eettiset periaatteet (Code of Conduct) – hiljaiset huoneet kampuksille – rasismikysely |
Henkilöstö | – säännölliset henkilöstöpalautekyselyt sekä PULSSI-kyselyt – Aktiivisen välittämisen malli – ikäohjelma – työhyvinvointiohjelma – Iloa elämään -työhyvinvointitoiminta – uraohjauksen ja -suunnittelun mallit (työkierrot, työelämäjaksot, mentorointiohjelma) – seniorivapaat ja eläkkeellevalmennus – työterveysyhteistyön kehittäminen – työergonomiaa tukevat toimenpiteet | – tasa-arvovastaavan tehtävä – työuraohjelma, – muokatun työn malli – monipaikkatyön periaatteet – seuraajasuunnittelun pilotointi – omaishoitovapaat ja ekaluokkalaisen ensimmäisen koulupäivän vapaa – esihenkilöklinikat tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista – perhevapaauudistukseen liittyvä koulutus HR:lle ja esihenkilöille |
Opiskelijat | – säännölliset opiskelijapalautekyselyt – VIP (välittämisen ilmapiiri) -toiminta – hyvinvointimessut – erilaisten oppijoiden huomioiminen (erityisen tuen ohjeistus, opinto-ohjauksen ja kuraattorien tukipalvelut, muokatut opetus- ja opiskelujärjestelyt) | – saavutettavan opetuksen ja oppimisympäristöjen kehittäminen (mm. saavutettavat Moodle-pohjat) – oppimisen tuen palvelujen kehittäminen (mm. opinto-ohjaus, opintopiirit ja tukiryhmät) – POKAn INTO-toiminta – tutoroinnin kehittäminen – ryhmäytymisen tukeminen – opiskelijayhteisön pelisääntöjen luominen |
Taulukko 1. Keskeiset Karelian toimintamallit ja toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
7 Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustilanteen kartoitus
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tulee sisältää arvio aikaisempien toimenpiteiden toteutuksesta ja tuloksista. Tavoitteiden ja toimenpiteiden seuranta tukee edistystä ja muutoksia.
Tässä suunnitelmassa on hyödynnetty henkilöstö- ja opiskelijakyselyiden tuloksia sekä kerättyä tilastotietoa. Tilastotiedot ovat vuodelta 2023, joka on suunnitelmatyön ajankohtana viimeisin kokonainen kalenterivuosi. Teknisistä syistä tiedot ovat eritelty juridisen sukupuolen mukaan, eikä sukupuolen moninaisuus tule tilastoissa ilmi. Sukupuolen moninaisuuteen liittyvän tiedon ja tunnistamisen tarve on huomioitu Kareliassa.
7.1 Henkilöstö
Karelian rekrytointiprosessissa pyritään läpinäkyvyyteen ja toimitaan yhteisten toimintaohjeiden mukaisesti. Avoimet tehtävät laitetaan joko sisäiseen ja/tai ulkoiseen hakuun. Avoimeen tehtävään valitaan sopivin hakija riippumatta esimerkiksi hänen iästään, sukupuolestaan, kansalaisuudestaan tai muusta yhdenvertaisuuteen liittyvästä tekijästä. Mikäli hakijat ovat muuten yhtä soveltuvia ja ansioituneita, voidaan rekrytoinnissa soveltaa positiivisen erityiskohtelun menettelyä.
Henkilökunnan palkkaus määrittyy voimassa olevan työehtosopimuksen mukaisesti. Työn vaativuus arvioidaan yhteistoiminnassa suunniteltujen ja työehtosopimuksessa määriteltyjen kriteerien perusteella. Palkkataulukot ja tehtävätasojen kuvaukset ovat nähtävillä Karelia-Intrassa. Uralla etenemisen periaatteet ovat läpinäkyviä ja niistä on linjattu muun muassa työuraohjelmassa.
Tähän suunnitelmaan kootut henkilöstöä koskevat tilastotiedot ovat haettu palkkaohjelmasta lokakuussa 2024. Keskeiset henkilöstöä koskevat tiedot on esitetty liitteen 1 taulukoissa. Reaaliaikainen henkilöstöraportti on työntekijöiden saatavilla Karelia-Vipunen-palvelussa.
Karelian henkilöstömäärä vuonna 2023 oli noin 242 henkilötyövuotta (htv). Henkilöstöstä noin 60 % on naisia ja 40 % miehiä (ks. taulukko 1). Kareliassa on töissä opetus-, TKI- sekä hallinto- ja tukipalveluhenkilöstöä. Tyypillisimmät ammattinimikkeet ovat esitetty sukupuolittain taulukoissa 2 ja 3.
Vakinaisten työntekijöiden vuoden 2023 palkkakartoitus on esitetty taulukossa 4. Keskimääräinen kuukausiansio on eritelty nimikkeittäin ja sukupuolittain. Palkkaerot selittyvät muun muassa työehtosopimuksen mukaisilla kokemuslisillä ja tehtävän vaativuuden arvioinnin (TVA-) lisillä. Kareliassa noudatetaan Sivistysala ry:n (Sivista) Ammattikorkeakoulujen työehtosopimusta.
Henkilöstön perhevapaiden käytön yleisyys naisten ja miesten kesken on esitetty taulukossa 5. Tieto on esitetty 1.8.2022 voimaan tulleen perhevapaauudistuksen mukaisesti. Perhevapaauudistuksen myötä kumpikin vanhempi saa 160 vanhempainrahapäivän kiintiön. Lisäksi raskaana oleva on oikeutettu raskausrahaan 40 päivärahapäivältä. Suomessa naiset pitävät edelleen suurimman osan perhevapaista. Kareliassa kannustetaan työntekijöitä perhevapaiden käyttöön sukupuolesta riippumatta sekä tuetaan työhön paluuta vapaiden jälkeen.
Henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely 2024 sekä äänestys
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslait asettavat työnantajalle velvoitteen toteuttaa selvitys työpaikan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuden toteutumisen tilasta. Osana tätä velvoitetta toteutettiin Karelian henkilöstölle tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely, jonka tuloksia on hyödynnetty tässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa. Kyselyn tavoitteena on antaa tietoa henkilöstön kokemuksista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta työpaikalla sekä mahdollisista kehittämiskohteista.
Kysely piti sisällään neljä eri osa-aluetta:
1) tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen työpaikalla,
2) työn ja muiden elämänalueiden yhteensovittaminen,
3) syrjintä, häirintä ja epäasiallinen kielenkäyttö, sekä
4) tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämistarpeet.
Uutena osana kartoitettiin henkilöstön kokemuksia vaikuttamismahdollisuuksista työyhteisön kehittämistyöhön ja tietoisuutta työyhteisön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä. Osa-alueiden mittaamisessa on hyödynnetty asteikkoja, monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin Webropol-järjestelmässä ja se oli saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.
Kysely oli avoinna 26.8.-9.9.2024. Henkilöstöä tiedotettiin kyselystä henkilöstökokouksessa 26.8.2024, minkä lisäksi kyselystä julkaistiin uutinen ja myöhemmin muistutus intrassa. Kyselyn mainokset olivat nähtävillä henkilöstön taukotiloissa vastausperiodin ajan. Vastauksia kyselyyn kertyi yhteensä 40 kappaletta, mikä on noin 12 prosenttia henkilöstöstä. Suhteellisen pienen vastausprosentin vuoksi kyselyn tuloksia käsitellään suuntaa antavina.
Kyselyn tulosten mukaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden koetaan toteutuvan Kareliassa hyvin. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista pyydettiin arvioimaan viisiportaisella asteikolla (1–5) luetelluilla osa-alueilla. Kyselyn perusteella Karelian työyhteisössä toteutuu melko tai erittäin hyvin:
- eri sukupuolten tasa-arvo (ka ~4,3)
- toteutuu parhaiten koulutus- ja opiskelumahdollisuuksissa sekä rekrytoinnissa ja henkilöstön valitsemisessa, heikoiten palkkauksessa
- eri ikäisten työntekijöiden tasa-arvo (ka ~3,9)
- toteutuu parhaiten sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä rekrytoinnissa ja henkilöstön valitsemisessa, heikoiten johdon ja esihenkilöiden valitsemisessa
- etnisyyteen, kansalaisuuteen ja kieleen liittyvä yhdenvertaisuus (ka ~3,8)
- toteutuu parhaiten palkkauksessa sekä koulutus- ja opiskelumahdollisuuksissa, heikoiten johdon ja esihenkilöiden valitsemisessa
- erilaisissa työsuhteissa olevien (vakinaiset, määräaikaiset, koko- tai osa-aikatyössä olevien) yhdenvertaisuus (ka ~3,9)
- toteutuu parhaiten johdon ja esihenkilöiden valitsemisessa sekä sosiaalisessa kanssakäymisessä, heikoiten koulutus- ja opiskelumahdollisuuksissa
Eri vähemmistöjen yhdenvertaisuutta kartoitettiin avoimen kysymyksen avulla: ”Miten eri vähemmistöjen (esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt) tasa-arvoinen kohtelu toteutuu työyhteisössäsi?”. Suurin osa kysymykseen vastanneista arvioi vähemmistöjen yhdenvertaisuuden toteutuvan hyvin, eikä esimerkiksi vähemmistöjen kohtelussa ollut havaittu epäkohtia. Toisaalta vastauksissa tuli esille, että yhdenvertaisuutta on vaikea arvioida, mikäli ei itse kuulu vähemmistöön. Vähemmistöt koettiin myös melko näkymättöminä Kareliassa.
Kyselyssä selvitettiin yhtenä osana, kuinka Karelian henkilöstö pystyy yhteensovittamaan oman työnsä läheisten hoidon, parisuhteen, ystävien, opiskelun, harrastusten tai sivutyön kanssa. Keskimäärin noin puolet (50,8 %) vastaajista oli kokenut haasteita työn ja muiden elämänalueiden yhteensovittamisessa viimeisen vuoden aikana, useimmiten kerran tai pari vuodessa. Eniten haasteita raportoitiin opiskelun ja harrastusten sekä läheisten hoidon ja työn yhteensovittamisessa.
Enemmistö kyselyyn vastanneista ei ollut havainnut ja/tai kohdannut seksuaalista tai sukupuolittunutta häirintää, syrjintää tai epäasiallista kielenkäyttöä työssään, mutta epäasiallista käyttäytymistä kuitenkin raportoitiin. Syrjinnän syiksi arveltiin ikää, etnisyyttä, kansalaisuutta tai kieltä, seksuaalista suuntautumista, terveydentilaa tai vammaisuutta tai muita syitä. Häirinnän raportoitiin olleen pääosin sanallista, esimerkiksi kaksimielisyyksien puhumista ja sukupuoleen liittyvää halventavaa puhetta. Epäasiallista kielenkäyttöä ilmeni hieman syrjintää ja häirintää useammin. Suurimmassa osassa tapauksista vastaaja ei osannut sanoa, onko epäasialliseen käytökseen puututtu. Tämä voi selittyä sillä, että useimmat kokemuksista olivat havainto-, eivätkä kokemuspohjaisia.
Henkilöstön tietoisuus tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä on kyselyn perusteella hyvä. Lähes kaikki vastaajista olivat tietoisia Karelian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta. Toisaalta kehittämiskohteiksi nousivat tietoisuus tasa-arvovastaavan työstä ja viestintä työyhteisön tasa-arvoasioista. Enemmistö vastaajista kokee olevansa osa työyhteisöään omana itsenään, ja vaikuttamismahdollisuudet työyhteisön kehittämistyöhön koetaan pääosin myönteisinä.
Kyselyn perusteella tärkeimpinä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämisalueina pidettiin myönteisen ilmapiirin ja avoimen keskustelun edistämistä työyhteisössä, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskoulutusta sekä yhteisiä tilaisuuksia, työpajoja ja kampanjoita. Muita avoimessa palautteessa esille tulleita kehittämistoiveita olivat muun muassa tiedon ja osaamisen kehittäminen, selkeä ja avoin viestintä sekä teeman esillä pitäminen, yhteisöllisyyden edistäminen ja nollatoleranssi epäasialliselle käyttäytymiselle.
Kyselyn lisäksi henkilöstölle toteutettiin osallistava tehtävä, jonka todettiin saavuttaneen kyselyä suuremman määrän osallistujia. Niin sanottu ”herneäänestys” toteutettiin jakamalla henkilöstön taukotiloihin purkkeja, joihin oli merkattu eri tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden osa-alueita. Jokainen vastaaja sai käyttöönsä kolme hernettä, joilla pystyi äänestämään omasta mielestään tärkeimpiä osa-alueita kehitettäväksi Kareliassa. Äänestyksen tulokset ovat esitetty taulukossa 2.
Teema | Ääniä (herneitä) |
Sukupuolten tasa-arvo | 61 |
Seksuaaliseen suuntautumiseen ja perhesuhteisiin liittyvä yhdenvertaisuus | 70 |
Alkuperään ja kansalaisuuteen liittyvä yhdenvertaisuus | 58 |
Uskontoon, kieleen ja kulttuuriin liittyvä yhdenvertaisuus | 51 |
Ikään liittyvä yhdenvertaisuus | 93 |
Terveydentilaan ja vammaisuuteen liittyvä yhdenvertaisuus | 83 |
Ääni (herneitä) yhteensä | 416 |
Taulukko 2. Henkilöstön herneäänestyksen tulokset.
7.2 Opiskelijat
Karelian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma koskee Kareliaa sekä työnantajana että koulutuksenjärjestäjänä. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa koetaan tärkeänä, ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia pyritään tukemaan korkeakouluyhteisössä. Suunnitelmatyössä on tehty yhteistyötä opiskelijakunta POKAn asiantuntija Tiia Vänskän kanssa. Alla on kerrottu POKAn roolista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä.
Tällä suunnitelmakaudella opiskelijoille ei järjestetty erillistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyä aiempien kyselyjen heikon tavoittavuuden vuoksi. Opiskelijoiden osallisuuden tukemiseksi järjestimme kampuksilla äänestyksen. Jatkossa opiskelijat voivat antaa palautetta tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista osana vuosittaista OPALA-kyselyä.
Tähän suunnitelmaan kootut opiskelijoita koskevat tilastotiedot perustuvat Karelian omaan tiedonkeruuseen ja raportointiin. Tiedot on haettu marraskuussa 2024. Opiskelijoita koskevat tiedot on esitetty suunnitelman liitteessä 2. Liitteen taulukossa 1 on kuvattu Karelian opiskelijoiden sukupuolijakauma koulutusaloittain. Taulukossa 2 on esitetty opiskelijoiden määrä kansalaisuuden mukaan jaoteltuna.
Opiskelijatyytyväisyys Kareliassa
Karelia-ammattikorkeakoulussa kaikilta tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevilta opiskelijoilta on kerätty vuodesta 1999 lähtien säännöllisesti OPALA-lukuvuosipalautetta. Kyselyn tavoitteena on mitata opiskelijatyytyväisyyttä ja kerätä palautetta opetussuunnitelmista, koulutuksen toteutuksesta, oppimisen ohjauksesta ja osaamisen kehittymisestä. Saatua palautetta hyödynnetään kehitettäessä ammattikorkeakoulun ja eri koulutusten toimintaa.
Tuoreimman, vuoden 2023 OPALA-palautekyselyn mukaan opiskelijat ovat tyytyväisiä opintojensa suunnitteluun ja opetuksen laatuun. Kyselyyn vastasi 58 % AMK-opiskelijoista ja 47 % YAMK-opiskelijoista. Erityisen tyytyväisiä opiskelijat ovat asiantuntevaan opetukseen sekä luontevaan yhteistyöhön opettajien kanssa. Myös opintojen sisältöön ollaan tyytyväisiä.
Opiskelijahyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämisessä on palautteen mukaan kehitettävää. Opiskelijoiden tyytyväisyys omaan jaksamiseen ja opiskeluhyvinvointiin oli asetettua tavoitetta alhaisempi, samoin kokemus kuulumisesta opettajien ja opiskelijoiden muodostamaan tiiviiseen yhteisöön. Nämä kehittämiskohteet huomioidaan myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelussa.
Aiemmin opiskelijoille erikseen toteutetusta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselystä on päätetty luopua, ja jatkossa opiskelijat pääsevät antamaan palautetta tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä osana OPALA-lukuvuosipalautetta.
Opiskelijoiden äänestys
Karelia-ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKA ja Monikulttuuriset opintopolut -hanke toteuttivat syyskuussa 2024 tämän suunnitelman luvussa 7.1 kuvatun herneäänestyksen opiskelijoille Tikkarinteen ja Wärtsilän kampuksilla. Opiskelijakunnan ja henkilöstöpalvelujen edustajat olivat paikalla yhden iltapäivän ajan molemmilla kampuksilla. Äänestys toteutettiin pystyttämällä kampusten auloihin esittelypisteet, joissa opiskelijoiden oli mahdollista osallistua äänestykseen ja myös keskustella tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista. Esittelypisteillä vieraili päivien aikana yhteensä lähes sata kävijää. Herneäänestyksen tulokset ovat nähtävillä taulukossa 3.
Teema | Ääniä (herneitä) |
Sukupuolten tasa-arvo | 61 |
Seksuaaliseen suuntautumiseen ja perhesuhteisiin liittyvä yhdenvertaisuus | 39 |
Alkuperään ja kansalaisuuteen liittyvä yhdenvertaisuus | 44 |
Uskontoon, kieleen ja kulttuuriin liittyvä yhdenvertaisuus | 46 |
Ikään liittyvä yhdenvertaisuus | 43 |
Terveydentilaan ja vammaisuuteen liittyvä yhdenvertaisuus | 56 |
Ääni (herneitä) yhteensä | 289 |
Taulukko 3. Opiskelijoiden herneäänestyksen tulokset.
Herneäänestys osoittautui opiskelijoiden kohdalla kehittämiskelpoiseksi tavaksi kartoittaa opiskelijoiden mielipidettä. Tehtävä tavoitti hyvin ohikulkeneita opiskelijoita, ja itse äänestys sujui vaivattomasti. Osa opiskelijoista pysähtyi keskustelemaan pidemmäksi aikaa tai kysymään opiskelijakunnan toiminnasta. Jatkossa voitaisiin pohtia, miten äänestys tavoittaisi vielä enemmän opiskelijoita ja kannustaisi enemmän vapaaseen ajatusten vaihtoon. Äänestyksen tulokset ovat huomioitu suunnitteluprosessissa.
Opiskelijakunta POKA tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäjänä
Opiskelijakunta POKA on merkittävä yhteistyötoimija Karelian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä. POKAlla on vahva yhteys Karelian opiskelijoiden arkeen, minkä lisäksi opiskelijakunnalla on myös edunvalvonnallinen tehtävä. Toimintaa järjestetään ”opiskelijoilta opiskelijoille” -periaatteella, ja opiskelijoiden on POKAn kautta mahdollista muun muassa tehdä aloitteita ja vaikuttaa yhteiseen toimintaan. Karelia ja opiskelijakunta pitävät kuukausittain yhteistyötapaamisia, joissa käsitellään yhteisiä ajankohtaisia asioita ja teemoja.
POKAn tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö on ollut viime vuosina yhä näkyvämpää. Opiskelijakunnan keskeisenä periaatteena on “tule sellaisena kuin olet”. Vuonna 2023 POKA ja Karelia lanseerasivat yhteistyössä turvallisemman tilan huoneentaulun, joka on otettu koko korkeakouluyhteisössä näkyvästi käyttöön. Lisäksi toimijat ovat yhteistyössä laatineet toimintaohjeet syrjintä-, häirintä-, rasismi- ja kiusaamistilanteisiin. Opiskelijakunnassa toimivat koulutetut häirintäyhdyshenkilöt, joihin opiskelijat voivat ottaa luottamuksellisesti yhteyttä.
Yhdenvertaisuutta käsitellään myös tutoreiden ja Välittämisen ilmapiiri –koulutuksen käyvien opiskelijoiden kanssa, ja aiheesta on järjestetty kaikille avointa koulutusta yhdessä Pohjois-Karjalan Seta ry:n kanssa. POKA järjestää muun muassa ständipisteitä ja yhdenvertaisuusviestintää osana Pohjois-Karjalan Pride-viikkoa. Opiskelijakunta on toiminnassaan kiinnittänyt huomiota esimerkiksi sateenkaarevien opiskelijoiden turvallisuudentunteeseen, sukupuolisensitiiviseen kielenkäyttöön sekä ohjauksen ja opetuksen saavutettavuuteen.
Yhdenvertaisuustyön ja rasisminvastaisen työn kehittämistä jatketaan osana Monikulttuuriset opintopolut –hanketta vuosina 2024–2026, jossa tuodaan esiin Kaikkien Karelia -ajatusta ja moninaisuuden teemaa. Opiskelijaedustuksen kannalta on tärkeää, että POKAn toiminnassa on jäseniä kaikista opiskelijaryhmistä, ja opiskelijakunta edustaa moninaista opiskelijayhteisöä. Osana Monikulttuuriset opintopolut -hanketta vahvistetaan kansainvälisten ja ei-suomea puhuvien opiskelijoiden asemaa päätöksenteossa. Osana hanketta POKA on tarkastellut toimintaansa ja asettanut toiminnalle kehittämiskohteita monikulttuurisuuden näkökulmasta: Vuonna 2025 käynnistetään Kieli ja kulttuuritietoinen POKA-kampanja, jonka osana opiskelijakunnan toimijoille tarjotaan perehdytystä teemasta. Toiminnassa kiinnitetään huomiota viestinnän ja tapahtumien inklusiivisuuteen.
8 Tavoitteet ja toimenpiteet kaudelle 2025-2027
Suunnitelmakauden 2025–2027 kehittämiskohteiksi on valittu seuraavat kolme teemaa: 1) tasa-arvotietoinen, 2) moninainen ja 3) kansainvälinen Karelia. Teemat ovat valikoitu Karelian strategisten valintojen, tavoitteiden ja arvojen sekä henkilöstö- ja opiskelijakyselyiden pohjalta. Tavoitteiden ja niiden saavuttamiseksi asetettujen toimenpiteiden laadinnassa ovat olleet mukana suunnitelmatyöstä vastaavan työryhmän lisäksi Karelian johtoryhmä, työsuojelu- ja yhteistoimintatoimikunnat, työhyvinvointiryhmä sekä Karelia-POKA -yhteistyöryhmä. Tavoitteet sekä toimenpiteet vuosille 2025–2027 ovat esitetty kootusti taulukossa 4.
Tasa-arvotietoinen Karelia -teemakokonaisuuden tavoitteena on vakiinnuttaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökulma osaksi korkeakoulun työtä sekä lisätä yleistä tietoisuutta teemoista. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta tiedotetaan henkilöstöä ja opiskelijoita, ja suunnitelman toteutumista seurataan yhteistyössä eri toimikuntien kanssa. Tuomme teemat näkyviksi integroimalla ne perehdytykseen, kehityskeskusteluihin ja henkilöstöpalautteeseen. Lisäksi tarjoamme koulutusta sekä henkilöstölle että opiskelijoille.
Moninainen Karelia -teemakokonaisuuden tavoitteena on luoda turvallinen ja monimuotoisuutta arvostava ympäristö. Emme hyväksy häirintää tai syrjintää, ja edistämme nollatoleranssin toteutumista. Olemme moninainen korkeakouluyhteisö, minkä pyrimme tuomaan esille myös viestinnässämme. Seuraamme aktiivisesti henkilöstömme ja opiskelijoidemme tyytyväisyyttä myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmista ja tarvittaessa puutumme epäkohtiin. Meille on tärkeää, että korkeakoulumme on kaikille turvallinen, ja siksi pyrimme lisäämään tietoisuutta moninaisuudesta. Toimenpiteitä ovat myös mm. saavutettavuussuunnitelman päivittäminen sekä ikäjohtamisen kehittäminen.
Kansainvälinen Karelia -teeman tavoitteena on tukea kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden, maahanmuuttajataustaisten ja vaihto-opiskelijoiden integroitumista korkeakouluyhteisöön sekä varmistaa kaksikielinen viestintä. Toimenpiteisiin kuuluu mm. kieli- ja kulttuurikoulutuksen tarjoaminen henkilöstölle ja myönteisen vuorovaikutuksen edistäminen eri opiskelijaryhmien välillä. Kansainvälisten opiskelijoiden tuki- ja neuvontapalvelujen kehittäminen on yksi Karelian strategisista toimenpiteistä. Tähän teemaan liittyen Kareliassa on käynnissä useita ulkoisen rahoituksen kehittämishankkeita (mm. Monikulttuuriset opintopolut, Talent Hub Eastern Finland).
TASA-ARVOTIETOINEN KARELIA | ||||
TAVOITTEET | TOIMENPITEET | MITTARIT | VASTUU | TILA |
Olemme sitoutuneet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen. Osallistumme aktiivisesti tasa-arvotyöhön ja viestimme siitä avoimesti. | Tiedotamme päivitetystä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta | Tiedotus henkilöstölle ja opiskelijoille (intrat, henkilöstökokous) | Työryhmä HR Viestintä | |
Varmistamme suunnitelman toimenpiteiden toteutumisen ja seurannan yhteistyössä työsuojelu- ja yhteistoimintatoimikuntien sekä Karelia-POKA-yhteistyöryhmän kanssa. Hyödynnetään TKI-hankkeissa tehtävää kehittämistyötä | Seuranta kahdesti vuodessa yhteistoiminta- ja työsuojelutoimikuntien yhteisissä kokouksissa | HR Työsuojelutoimikunta Yhteistoimintatoimikunta Karelia-POKA-yhteistyöryhmä TKI-hankkeet | ||
Otamme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemat osaksi perehdytystä, kehityskeskusteluja ja henkilöstökyselyjä | Perehdyttämismallien, kehityskeskustelupohjien ja henkilöstökyselyjen päivittäminen | HR | ||
Tarjoamme lisää tietoa henkilöstölle ja opiskelijoille tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta | Toteutuneet koulutukset, infot, tapahtumat | Johto HR Koulutukset POKA | ||
MONINAINEN KARELIA | ||||
TAVOITTEET | TOIMENPITEET | MITTARIT | VASTUU | TILA |
Korkeakoulumme on kaikille turvallinen ympäristö. Arvostamme moninaisuutta ja toimimme yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Otamme huomioon moninaisen yhteisömme tarpeet. | Kehitämme inklusiivista ja monimuotoisuutta edistävää viestintää mm. työpaikkailmoittelussa sekä markkinoinnissa | Työpaikkailmoitusten kuvaston ja sisällön päivittäminen Opiskelijarekrytoinnissa ja -markkinoinnissa käytetyn kuvaston päivittäminen | HR Viestintä | |
Seuraamme aktiivisesti henkilöstön ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä ja puutumme tarvittaessa havaittuihin epäkohtiin | OPALA- ja QWL (Quality of Working Life) -kysely, Pulssi-kyselyt henkilöstölle, häirintälomake, turvallisuushavainnot POKAn edunvalvonta | Johto/hallinto HR Koulutukset POKA | ||
Tuemme eri-ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien työntekijöiden työssä jaksamista ja työhyvinvointia, tehostamme tukitoimenpiteistä viestintää ja tarjoamme esihenkilöille tarvittaessa tukea moninaisuuden johtamisesta | Nuoren työntekijän perehdytysmateriaali Seniorivapaat Voimavararyhmät Mentorointiohjelman kehittäminen Esihenkilöklinikat ja -aamut | Johto HR | ||
Päivitämme saavutettavuussuunnitelman vuosille 2025–2028 ja toimimme sen mukaisesti saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämiseksi | Saavutettavuussuunnitelman päivittäminen ja sen toteutumisen seuranta | Johto Nimetty työryhmä | ||
Lisäämme tietoisuutta moninaisuudesta ja tuemme korkeakouluyhteisön vaikuttamismahdollisuuksia | Toteutuneet kampanjat (esim. elävä kirjasto) | HR Koulutukset POKA | ||
Selvitämme mahdollisuuden ottaa käyttöön kolmas sukupuolimerkintä henkilöstö- ja opiskelijarekistereissä | Selvitys | HR Opiskelijahallinto Tietohallinto | ||
KANSAINVÄLINEN KARELIA | ||||
TAVOITTEET | TOIMENPITEET | MITTARIT | VASTUU | TILA |
Olemme kansainvälinen korkeakouluyhteisö. Tuemme maahanmuuttajataustaisten ja vaihto-opiskelijoiden integroitumista korkeakouluyhteisöömme. Emme hyväksy syrjintää tai rasismia. | Varmistamme, että henkilöstöllä ja opiskelijoilla on mahdollisuus saada keskeinen tieto sekä suomeksi että englanniksi Laadimme ohjeistuksen keskeisten asiakirjojen ja ohjeiden käännöksistä | Kaksikielinen viestintä verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä opiskelija- ja henkilöstöintrasivuilla, henkilöstökokoukset | Viestintä HR (henkilöstö) Opiskelijahallinto ja tukipalvelut (opiskelijat) POKA (opiskelijat) | |
Tarjoamme henkilöstölle matalan kynnyksen kieli- ja kulttuurikoulutusta | Toteutuneet koulutukset | Johto HR | ||
Luomme mahdollisuuksia kv-taustaisten ja kantasuomalaisten opiskelijaryhmien väliselle myönteiselle vuorovaikutukselle | POKAn vapaa-ajan toiminnot Opetuksen toteutusten käytännöt | Koulutukset (opetus) TKI-hankkeet POKA (vapaa-ajan toiminta) | ||
Tuemme kv-taustaisten opiskelijoiden integroitumista korkeakuluyhteisöön, suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään | Ohjaus- ja neuvontapalvelujen kehittäminen (mm. Integration Services –palvelun käynnistäminen) POKAn palvelut ja vapaa-ajan toiminnot | Koulutukset Opiskelijahallinto ja tukipalvelut KV-palvelut TKI-hankkeet POKA |
Taulukko 4. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet kaudelle 2025–2027.
9 Toteutumisen seuranta ja viestintä
Henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn tuloksista on tiedotettu henkilöstöintrassa lokakuussa 2024. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta vuosille 2025–2027 sekä sen sisältämistä toimenpiteistä tulevalle toimintakaudelle tiedotetaan opiskelijoita ja henkilöstöä vuoden 2025 alussa. Osana tulevan suunnitelmakauden toimenpiteitä pyritään tehostamaan viestintää korkeakouluyhteisön tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyöstä.
Tässä suunnitelmassa asetettujen toimenpiteiden toteutuksesta vastaa kullekin toimenpiteelle asetetut vastuutoimijat. Tavoitteiden toteutumisen seurannasta vastaa osaltaan suunnitelmaa työstänyt työryhmä, työsuojelu- ja yhteistoimintatoimikunnat sekä Karelia-POKA -yhteistyöryhmä. Työssä pyritään suunnitelmallisuuteen ja vaikuttavuuteen.
Karelia. Ylihuomisen osaamista. Yhdessä.
10 Lähteet
- Ammattikorkeakoululaki 932/2014. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932.
- Karelia-ammattikorkeakoulu. 2023. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma. https://www.karelia.fi/karelian-kestavan-kehityksen-ja-vastuullisuuden-ohjelma/
- Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609.
- Pepin, A. 2021. How to prepare a successful proposal in Horizon Europe: Horizontal Aspects, Esitys. European komissio. 21.4.2021. Saatavilla verkossa: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/horizon/other/events/20210421/gender-dimension_en.pptx
- Suomen perustuslaki 731/1999. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731.
- Tasa-arvovaltuutettu. 2024. https://tasa-arvo.fi/etusivu.
- Työsopimuslaki 55/2001. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055.
- Työterveyslaitos. 2024. Monimuotoinen työelämä. Saatavilla verkossa: https://www.ttl.fi/teemat/tyoelaman-muutos/monimuotoinen-tyoelama.
- Työturvallisuuslaki 738/2002. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738.
- Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325.
- Yhdenvertaisuusvaltuutettu. 2024. https://yhdenvertaisuus.fi/etusivu.
- Yhdenvertaisuusvaltuutettu. 2024a. Rasismi. Saatavilla verkossa: https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/rasismi.
- Yhdenvertaisuusvaltuutettu. 2024b. Syrjintä. Saatavilla verkossa: https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/syrjinta.
Liitteet
Liite 1. Henkilöstötiedot
Henkilöstön sukupuolijakauma 2023 (juridisen sukupuolen mukaan) | |
Naiset | 60,4 % |
Miehet | 39,6 % |
Taulukko 1. Henkilöstön sukupuolijakauma juridisen sukupuolen mukaan, vuosi 2023.
Tyypillisimmät ammattinimikkeet, vakinaiset työntekijät 2023 (juridisen sukupuolen mukaan) | ||
Nimike | Naiset (n) | Miehet (n) |
Lehtori | 73 | 59 |
Opettaja | 16 | 2 |
Yliopettaja | 6 | 8 |
Koulutuspäällikkö | 7 | 2 |
Projektiasiantuntija | 4 | 5 |
Projektipäällikkö | 0 | 4 |
Taulukko 2. Tyypillisimmät Karelian henkilöstön ammattinimikkeet vuonna 2023, vakinaiset työntekijät.
Tyypillisimmät ammattinimikkeet, määräaikaiset työntekijät 2023 (juridisen sukupuolen mukaan) | ||
Nimike | Naiset (n) | Miehet (n) |
Opettaja | 11 | 4 |
Tuntiopettaja | 14 | 7 |
Projektityöntekijä | 1 | 3 |
Projektikoordinaattori | 7 | 4 |
Projektiasiantuntija | 12 | 4 |
Projektipäällikkö | 3 | 3 |
Taulukko 3. Tyypillisimmät Karelian henkilöstön ammattinimikkeet vuonna 2023, määräaikaiset työntekijät.
Palkkakartoitus 2023, vakinaiset työntekijät (juridisen sukupuolen mukaan) | |||
Keskimääräinen kokonaisansio/kuukausi nimikkeittäin | Nainen | Mies | Palkkaero |
Yliopettajat | 5906 | 6228 | 5 % |
Lehtorit | 4909 | 5312 | 8 % |
Opettajat | 4341 | 5139 | 16 % |
Ylin johto, lähijohtajat ja hallinnon päälliköt | 6261 | 6562 | 5 % |
Hallinto- ja tukipalveluhenkilöstö | 3763 | 3604 | 4 % |
Projektihenkilöstö | 4169 | 4459 | 7 % |
Taulukko 4. Keskimääräinen kokonaisansio/kuukausi 2023, Karelian vakinaiset työntekijät.
Perhevapaiden käyttö, 2023 (juridisen sukupuolen mukaan) | ||
Käytetyt vapaapäivät (n) tyypeittäin | Naiset | Miehet |
Raskausvapaa | 94 | 0 |
Hoitovapaa | 516 | 153 |
Tilapäinen hoitovapaa | 26 | 12 |
Vanhempainvapaa, synnyttäjä | 698 | 0 |
Vanhempainvapaa, ei-synnyttäjä | 0 | 169 |
Taulukko 5. Karelian henkilöstön perhevapaiden käyttö vuonna 2023.
Liite 2. Opiskelijatiedot
Opiskelijoiden sukupuolijakauma 2023 (juridisen sukupuolen mukaan) | |||
Koulutusala | Naiset | Miehet | Yhteensä |
Fysioterapeutti (AMK) | 110 | 58 | 168 |
Geronomi (AMK) | 75 | 4 | 79 |
Ikäosaaminen (YAMK) | 106 | 2 | 108 |
Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka | 55 | 115 | 170 |
Insinööri (AMK), Industrial Management | 52 | 94 | 146 |
Insinööri (AMK), Information and Communication Technology | 35 | 72 | 107 |
Insinööri (AMK), konetekniikka | 10 | 160 | 170 |
Insinööri (AMK), rakennustekniikka | 56 | 227 | 283 |
Insinööri (AMK), talotekniikka | 15 | 106 | 121 |
Insinööri (YAMK), teknologiaosaamisen johtaminen | 11 | 75 | 86 |
Medianomi (AMK) | 118 | 111 | 229 |
Metsätalousinsinööri (AMK) | 47 | 169 | 216 |
Restonomi (AMK) | 83 | 36 | 119 |
Sairaanhoitaja (AMK) | 399 | 88 | 487 |
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (YAMK) | 101 | 21 | 122 |
Sosionomi (AMK) | 346 | 55 | 401 |
Sustainability Management (AMK) | 11 | 7 | 18 |
Terveydenhoitaja (AMK) | 111 | 3 | 114 |
Toimintaterapeutti (AMK) | 56 | 4 | 60 |
Tradenomi (AMK), International Business | 130 | 136 | 266 |
Tradenomi (AMK), liiketalous | 240 | 237 | 477 |
Tradenomi (AMK), tietojenkäsittely | 94 | 207 | 301 |
Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen | 93 | 36 | 129 |
Älykäs tuotanto (YAMK) | 1 | 17 | 18 |
Yhteensä | 2355 | 2040 | 4395 |
Taulukko 1. Karelian opiskelijoiden sukupuolijakauma juridisen sukupuolen mukaan, vuosi 2023.
Opiskelijoiden kansalaisuudet, 2024 | |
Opiskelijan kansalaisuus | Määrä |
Suomi | 3 743 |
Intia | 205 |
Venäjä | 116 |
Bangladesh | 53 |
Vietnam | 44 |
Sri Lanka | 25 |
Pakistan | 24 |
Nigeria | 23 |
Nepal | 19 |
Ukraina | 10 |
Viro | 7 |
Uzbekistan | 5 |
Muu (n<5) | 57 |
Yhteensä | 4 331 |
Taulukko 2. Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kansalaisuudet (tilanne 1.12.2024).