Digivisio järjesti tammikuussa Keilanimessä seminaaripäivän, jossa esiteltiin neljä erilaista pedagogista pilottia.
- 5AMK:n joustava ja oppijalähtöinen koulutustarjotin – XAMK & Metropolia AMK
- Johdatus matematiikkaan ja matematiikan kertaus -kokonaisuus – Tampereen yliopisto & TAMK
- Kielimentori-koulutuskokonaisuus: oppijan ohjaaminen modulaarisella oppimispolulla – Helsingin yliopisto
- Yrkeshögskolan Novias och Åbo Akademis samarbetsnätverk som pedagogisk pilot i Digivisio 2030 projektet – Ykehögskolan Novia & Åbo Akademi
Pääsin itse osallistumaan päivään verkostoyhteistyön merkeissä. Digivisio toteutti seminaaripäivän yhteistyössä KouKe-verkoston sekä Digipedaverkoston kanssa. KouKe-verkosto on Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkosto, johon kuuluu pedagogisia kehittäjiä suomalaisista korkeakouluista. Digipedaverkosto taas yhdistää osaamista ja tiedon jakamista opetusteknologian sekä pedagogiikan osalta.
Seminaaripäivässä saatiin ajankohtainen katsaus siitä, mitä kuuluu Opin.fi palvelulle, kun se avataan huhtikuussa oppijoille.
Itse pilottien esittelyt olivat se päivän suola ja oman työpanokseni päivän kulussa keskittyi hyvin pitkälle näissä sessioissa. Koska suurin osa kuulijoista oli verkossa, halusimme taata myös verkko-osallistujille yhtenäisen kokemuksen seminaaripäivästä. Näin ollen olimme suunnitelleet verkkoon ulottuvan fasilitoinnin. Vaikka pilotit esiteltiin paikan päällä Keilaniemessä, etäosallistujat eivät käyneet samaa keskustelua piloteista seminaarisalissa olevien kanssa. Verkko-keskustelut käytiin erillisenä ja siihen osallistui aina pilotin toteuttaja. Keskustelu kunkin pilotin jälkeen kävi aktiviisena ja fasilitaattorin roolissa sai olla tiukkana, että ehdimme käydä kaikki kiinnostavat ja innostavat kommentit ennen seuraavan esityksen alkua. Koska mukana oli pilotti myös ruotsin kieliseltä alueelta, esitys toteutettiin ruotisin kielellä. Onneksi verkkokeskustelun osalta oli sovittu, että se voidaan käydä suomeksi. Tämä helpotti meitä, koska sujuvasta ruotsin kielen käytöstä oli aikaa, useammallakin osallistujalla. 😊
Päivän päätti fasilitoitu keskustelu aiheesta ”Työ modulaarisuuden ja ohjauksellisuuden parissa”. Verkossa nostimme esille päivän piloteista nousseita ajatuksia. Mitä meille jäi aiheesta mieleen? Mitä tärkeää viemme mukanamme? Mitä palautetta haluamme antaa piloteille? Verkkokeskustelussa jakaannuimme pienempiin ryhmiin. Tuloksena saimme upeita ajatuksia! Yksi ryhmä käytti aikansa ruotsin kielen kylpyyn. Monet pohtivat AI tutorin roolia, joko sitä on kehitelty oppijan tueksi vai onko se vasta tulevaisuutta? Pitää uskaltaa lähteä luomaan täysin uutta, sillä vanhan päälle on monesti hankalaa rakentaa. Mikä on oppijan kokemus, jos oppijan polkuun liittyy hallintoa, opintoja ja oppimisympäristöjä, miten hän eri ympäristöissä liikkuu sujuvasti?
Mitä itselle jäi käteen? Ehdottomasti mielenkiintoinen päivä! Paljon ajatuksia siitä, että monessa paikassa kehitetään ja vaikka emme Karelia AMK:na olleet mukana näissä piloteissa, olemme kyllä ajan hermolla! Verkostoyhteistyö valtakunnallisten korkeakouluverkostojen kesken on antoisaa! Saimme yhdessä paljon aikaan ja näin etäseminaarien aikana paikan päällä mukana ollessa monet verkostoäänet sai kasvot! Onpa jatkossa helppo tehdä yhteistyötä, kun ollaan istuttu kahvilla saman pöydän ääressä ja vaihdettu kokemuksia retkeilystä, ulkoilusta ja vapaa-ajasta!
Minna Rokkila
Opetusteknologia-asiantuntija
Kansallisen Digipedaverkoston pj.